Három részben beszámoltunk a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépkocsi-újdonságairól, és most a kishaszonjárműveken a sor. Ezek között is az alternatív hajtásmódok kapták a főszerepet, élen az elektromos hajtással.
Hirdetés:

IVECO

Az IVECO teljes mértékben dízelmentes standján a Daily kishaszonjármű több érdekes változatával is találkozhattak a látogatók. A 2018-as Év Kishaszonjárműve díjjal kitüntetett Daily Blue Power családból a Daily Electric Minibus nevű, tisztán elektromos hajtású minibusz a zsúfolt belvárosok ideális személyszállítójaként jelent meg az IAA-n. A városi és elővárosi áruszállításhoz pedig a sűrített földgázzal (CNG) üzemelő Daily Natural Power többféle változatát állította ki a gyártó, közülük néhányat a Hi-Matic nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval. A gázos Daily kishaszonjárművek között szerepelt hűtődobozos felépítményt viselő modell, hét tonna össztömegű, függönyponyvás platóval felszerelt jármű, daruval és billenőplatós pótkocsival ellátott kivitel, egy mélyhűtős furgon a 40 éves jubileumi kiadás alapján és egy csomagkiszállító furgon a Garage Italia Custom által készített, a Daily jubileumának emléket állító optikai tuninggal.

 -

IVECO Daily Natural Power Hi-Matic 40C14N

 

MAN

Habár a TGE még csak két évvel ezelőtt mutatkozott be, az MAN a kishaszonjárművei terén is több újdonsággal állt elő az IAA-n. Az első- és összkerékhajtású modellek már az Aisin, míg a hátsókerék-hajtásúak a ZF automatikus sebességváltójával is rendelhetők. A TGE immár 5,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű változatban is elérhető, ami a hátsó laprugók és a fékrendszer megerősítésének, illetve a nagyobb, 205/70 R 17 C gumiabroncsok alkalmazásának köszönhető.

 -

MAN TGE 3.140 E

A korábban már tesztelt TGE 4×4, vagyis a gyárilag összkerékhajtású kivitel is a standon díszelgett. Több új TGE minibusszal is megismerkedhettek a látogatók, például a 15 utasüléssel felszerelt, 7,39 méter hosszú TGE 5.180 Intercity modellel és az exkluzív belső kialakítású TGE Combi Shuttle változattal is, amelyet a Bus Modification Center készít.

 -

MAN TGE Intercity

 

Maxus

Régi ismerős új ruhában. Így láthattuk viszont az egykor LDV Maxus néven ismert furgont a kínai SAIC leányvállalata, a Maxus standján EV 80 típusjelzéssel. A teljesen elektromos hajtású típus mindjárt négy változatban is a nagyközönség elé állt az IAA-n: fülke-alvázasként, zárt furgonként, magastetős zárt furgonként és kerekesszékkel is használható minibuszként. A 3,5 tonnás, 5,7 méter hosszú furgonok 10,2, illetve 11,5 köbméteres raktérrel állnak rendelkezésre, 955, illetve 885 kilogramm hasznos teherbírással.

 -

Maxus EV 80

A hajtásról 100 kilowatt teljesítményű és 320 newtonméter nyomatékú szinkron villanymotor gondoskodik, a hatótávolság közel kétszáz kilométer. Az 56 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorok váltakozó áramú töltővel 7,5, míg egyenáramú töltővel két óra alatt tölthetők fel teljesen. A típus számos felszerelést kínál a légkondicionálótól a légzsákokon, tolatássegítő érzékelőkön, elektronikus rögzítőféken, LED-es nappali menetvilágításon és frontlégzsákokon át a tízcolos képernyővel ellátott információs és szórakoztató rendszerig. Az akkumulátorra öt év, illetve százezer kilométer garanciát vállal a gyártó.

 -

Mercedes-Benz Vision URBANETIC

Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz standján a korábban már bemutatott Vision URBANETIC tanulmányfurgon állt a figyelem középpontjában a kishaszonjárműveket felvonultató részen. A jármű az önjáró, elektromos hajtású platformján cserélhető felépítményeivel kisáruszállítónak és mikrobusznak egyaránt ideális. Emellett az új generációs Sprinter kapta a főszerepet a standon. Ez a Vans & Drones kísérleti projekt eredményeit is felvonultatta, amelynek keretében drónokat is alkalmaznak csomagok kiszállításához. A Sprinter magastetős furgonként kiváló alapot jelent a drónok fel- és leszállóplatformjához. Szintén csomagszállításhoz mutatkozott be a CoROS rendszer, amely kamera és mesterséges intelligencia segítségével követi nyomon a kiszállítást. Ezenkívül az eSprinter és az eVito, valamint a Concept Sprinter F-CELL is a nagyközönség elé állt.

 -

Mercedes-Benz eVito

Az eVito már rendelhető, 2019-ben pedig az eSprinter is megérkezik a piacra, majd hamarosan az eCitan is megjelenik. Az eVito esetében a 41 kilowattóra kapacitású telep 150 kilométer hatótávolságot eredményez, a feltöltés hat órát vesz igénybe. A villanymotor teljesítménye 85 kilowatt, nyomatéka 300 newtonméter, a jármű legnagyobb sebessége pedig specifikálható 80, 100 vagy 120 kilométer/órának is. A típus kezdetben kétféle tengelytávolsággal, így kétféle hosszúsággal készül. Az 5,14 méteres modell legnagyobb hasznos teherbírása 1015, míg az 5,37 méteresé 990 kilogramm, az össztömegük 3,2 tonna. Rakterük 6,0, illetve 6,6 köbméter. Az eSprinter gyártása a magastetős, 3,5 tonnás zárt furgonnal kezdődik majd, amelynek raktere 10,5 köbméter térfogatú és 900 kilogramm legnagyobb teherbírású. Az 55 kilowattórás akkucsomag teljes terhelés mellett is 150 kilométer hatótávolságot biztosít. Ám választható kisebb akkucsomag is, 115 kilométer hatótávolsággal, viszont a jármű 1040 kilogramm terhelhetőségével. A hajtáslánc megegyezik az eVito modellével.

 -

Mercedes-Benz eSprinter

Az üzemanyagcellás Concept Sprinter F-CELL egyelőre még csak tanulmányjármű, de a csillagos gyártó szeretné mielőbb hadrendbe állítani. A jármű padlója alatt három tartályban összesen 4,5 kilogramm hidrogén szállítható, ami 300 kilométer hatótávolságot nyújt, ám még egy tartály beépítésével ez 530 kilométerre növelhető. Konnektoros hibridként használva elektromos feltöltéssel további harminc kilométerrel növelhető a hatótáv. A villanymotor teljesítménye 147 kilowatt, nyomatéka pedig 350 newtonméter. A Vito egy új információs és szórakoztató rendszerrel, valamint Vito Line SPORT néven egy sportos felszereltségi szinttel bővült. A Citan is egy új stíluscsomagot villantott az IAA-n. Persze az X-osztály sem hiányzott a kiállításról, a látogatók egy 258 lóerős csúcsmodelljét is megtekinthették a csillagos pickupnak. Ezenkívül egy teljes minibuszcsalád is bemutatkozott az új Sprinter alapján. A menetrend szerinti járatokhoz kínált Sprinter City 75 modell 8,5 méter hosszú karosszériája 38 utasnak ad helyet. A Sprinter Transfer egy igazi mindenes, a Sprinter Mobility kifejezetten mozgásukban korlátozott utasok szállítására készül, míg a Sprinter Travel távolsági járatokhoz.

AIAA Haszonjárművek 2018 kiállítás kapcsán korábban megjelent cikkeink a hivatkozáson találhatók.