Mindössze három hét leforgása alatt már a második tisztán elektromos járművét mutatja be a Volvo Trucks. A márkatörténet első teljesen elektromos hajtásláncú, tehát dízelmotor nélküli típusát, a 16 tonna össztömegű FL Electric kivitelt tüstént követte a 27 tonnára méretezett FE Electric. Ezáltal, az értékesítés 2019-es megkezdését követően, átfogó kínálattal léphetnek fel a svédek a nagyobb méretű, tiszta és csendes üzemű villamosított tehergépkocsik gyorsan bővülő piacán. Kétség sem fér hozzá, hogy a fenntartható városfejlesztésre törekvő települések előtt ígéretes lehetőségek nyílnak meg.
„Két újdonságunk bevezetésével újabb stratégiai lépést tettünk komplett elektromos fuvarozási megoldásaink létrehozása felé. Egyben új együttműködési formák nyílnak meg olyan városokkal, amelyek tiszta levegőt és csendes közlekedést szeretnének. Sőt, csökkenthetik a dugókat is, hiszen kipufogás nélküli és halk járműveink jóvoltából elcsúsztathatják a kommunális műveleteket a csúcsforgalom óráiból késő estére vagy kora hajnalra” – mondta Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnöke.
Hulladékgyűjtés éjjel? Miért ne!
FL Electric
A Volvo FL Electric többek között városi áruelosztásra és kommunális feladatokra alkalmas. Villanymotorjának csúcsteljesítménye 185 kilowatt, tartósan 130 kilowatt, legnagyobb nyomatéka 425 newtonméter. Erőátvitele egyszerű: kétfokozatú váltó és kardántengely a hajtott hátsó tengelyhez. Az energiatároló rendszer kiviteltől függően kettő és hat közötti számú lítiumion-akkumulátort tartalmaz, 100–300 kilowattóra teljes kapacitással. A hatótávolság eléri a 300 kilométert, ami elegendőnek tűnik egy kizárólag vagy túlnyomórészt urbánus környezetben mozgó járműnek. Tölteni váltakozó áramú elektromos hálózatról (22 kilowatt) vagy egyenáramú kombinált töltőrendszerrel (Combo2, 150 kilowatt) lehet. A teljes feltöltési idő gyorstöltéssel egy-két óra, éjszakai töltéssel legfeljebb tíz óra, a legnagyobb akkumulátorkapacitás esetén. Ez persze jóval hosszabb, mint megtankolni gázolajjal, de a várható alkalmazási területeken teljesen életszerű.
A teljes feltöltés gyorstöltéssel egy-két óra, éjszakai töltéssel legfeljebb tíz óra, a legnagyobb kapacitású akkumulátorcsomag esetén
Többféle változat
Különféle feladatokra több variánsban készül a Volvo FL Electric. Például alacsonypadlós fülkével megkönnyíti a be- és kiszállást, ezenkívül kiváló rálátást nyújt a vezetőnek a környező forgalomra. A munkakörülményeket általánosságban is javítja az alacsony zajszint és az elektromos hajtáslánc rezgésmentes működése. Az új Volvo FL Electric első példányai most állnak munkába ügyfeleknél Göteborgban, a Volvo Trucks otthonában.
Nem tanulmány, hanem megvásárolható jármű a Volvo FE Electric
FE Electric
A nagyobb, 27 tonnás testvér elsősorban nehézkategóriás áruterítőnek és hulladékgyűjtő járműnek készült. Két villanymotorja 370 kilowatt legnagyobb, illetve 260 kilowatt tartós teljesítményt képes kifejteni, nyomatékmaximuma 850 newtonméter. Az akkutelep kapacitása itt már 200–300 kilowattóra, amely 200 kilométert elérő hatótávot tesz lehetővé – figyelembe véve a nagyobb tömeget, az is szépnek mondható. A töltőrendszer és a feltöltés időtartama hasonló az FL-éhez.
Az első Volvo FE Electric, egy hulladékgyűjtő, amelynek felépítményét a szakterület európai vezető márkájával, a Faunnal együtt fejlesztették ki, 2019 elején áll szolgálatba Németország második legnagyobb városában, Hamburgban.
A villanymotor tartós teljesítménye 130 kilowatt, csúcsteljesítménye 185 kilowatt. Ebből az FL-be egyet, az FE-be kettőt építenek be
Komplex kérdés
Egy fecske nem csinál nyarat – de még két elektromos teherautó-típus sem. Ahhoz, hogy ezek kibontakoztathassák előnyeiket, sok mindent kell átgondolni és átszervezni. Például fel kell készíteni a gépkocsivezetőket a megszokottól nagyon eltérő járművek kezelésére, vezetésére, optimális kihasználására, de a szervizeknek sem mindegy, hogy dízel- vagy villanymotorral akad dolguk.
A Volvónak már szoros munkakapcsolata van töltőberendezések szállítóival, tehát teljes körű megoldást tud ajánlani, amit finanszírozás, kiegészítő szolgáltatások sora és egész Európára kiterjedő szervizhálózat egészít ki.
Nem kell, hogy dízelmotor zaja törje meg a város csendjét…
A fuvarozás villamosításában alapvető fontosságú az átfogó szemlélet. Ahogy Jonas Odermalm elmondja: „Például az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok felelős kitermelésének biztosítására a Volvo cégcsoport együttműködik a Drive Sustainably hálózattal, amely külön funkciót működtet e kérdéskör felügyeletére. A Volvo cégcsoport emellett érintett különböző projektekben, amelyek a nehézkategóriás elektromos járművek akkumulátorainak második életet biztosítanak statikus energiatárolóként.”
Hát igen, az mindig úgy van, hogy egy-egy problémakör, például a dízelmotoros teherautók környezeti hatása kiküszöbölhető ugyan, de újabbak keletkezhetnek, amelyeket szintén meg kell oldani. Ezért örvendetes, hogy a Volvo Trucks nemcsak két új elektromos haszongépjármű-típust hozott létre, hanem odafigyel azok használatba vételének és tartós üzemeltetésének szempontjaira is.
Így máris tisztábban működhetnek a városok