Fura belegondolni, hogy a hiánygazdálkodásáról hírhedt „szocializmusban” különfélébbek voltak a kis platós járművek, mint a pazar(ló) árubőségű fogyasztói társadalomban. Mennyire egyéni, összetéveszthetetlen volt egy kétütemű Barkas, egy terepes UAZ, egy imbolygó ZUK, egy hosszú-hosszú Polonez pickup vagy egy mutatós Dacia (ezt a verziót nem importáltuk), míg a jelenkor amerikai típusait csak szakértő tudja megkülönböztetni egymástól, ha nem látja a márkaemblémát és a típusjelzést.
Különösen így van ez, amikor ugyanaz a konszern rukkol ki azonos alapra épült két testvértípussal: mintha ikrek öltöznének farsangi bálba cowboynak, és csak a kalapdíszük meg az övcsatjuk lenne másféle… Ilyen ikerpár a Chevrolet Silverado és a GMC Sierra. Mindkettő neve a mesés Vadnyugat romantikáját idézi, gazdájuk pisztolyhősnek érezheti magát, a Sierrákban játszódó Silverado sikerfilm szereplőjének – ráadásul hosszú ideje bevált, jó képességű autók legújabb kiadásáról van szó, éppen száz évvel azután, hogy a Chevrolet bemutatta első kisteherautóját.
Akár a Sierra Nevada csúcsai is lehetnének a Silverado hátterében
Chevrolet Silverado
Ez számít a menőbbnek a kettő közül, világbajnok platóval, könnyített felépítéssel, soros, hathengeres dízellel és nyolcféle modellel hívja fel magára a figyelmet. Az efféle járművek vásárlói elsősorban praktikumot, igáslóként is használható munkagépet keresnek, még ha olyan luxusmunkáról van is szó, mint a kedvenc paripák ellátása takarmánnyal. Nagyon rámentek tehát a plató tökéletesítésére: mindegyik platóhosszal nagyobb a rakfelület a vetélytársakénál, a különbség eléri a húsz százalékot. Közel húsz centiméterrel szélesebbre szabták, és az eddiginél nagyobb szilárdságú acélból készítik a padlót, tartozékként kínálnak hozzá vastag rétegelt falemez betétet és pontosan a helyére illeszkedő, nagy, zárható, 198 literes poggyászládát. A rögzítőgyűrűk számát 12-re növelték, erősebb anyaguk csak 227 kilogramm súlyának megfelelő erőhatásra kezd meghajlani. A motoros hátfalajtó távirányítóval, utastéri gombbal vagy kézzel is mozgatható. Persze nem hiányzik a 120 voltos dugaszoló aljzat és ügyes részlet, hogy az acél lökhárító sarkait bakancsos lábra méretezett fellépőként alakították ki.
Csupán az alumínium ajtókkal és fedelekkel 163 kilogrammot takarítottak meg
Megnőtt egy kicsit az egész jármű is, tengelytávja 100, hossza 41 milliméterrel, ami az utastér javára is vált, közel nyolcvan milliméterrel nőtt a hátsó lábtér. Ugyanakkor 204 kilogrammot faragtak le az előző ötszemélyes, V8-as modellhez képest (hogy mennyi az annyi, azt azért nem árulják el): a karosszériának például csak a fix része acél, az ajtók és a fedelek anyaga alumínium, ezzel 163 kilogrammot takarítottak meg. A zártszelvényű alváz 40 kilogrammal könnyebb, miközben tíz százalékkal nőtt a torziós merevsége. Elemeit a hagyományos préselés mellett hidroformálással vagy görgőzéssel állítják elő. Elöl a felső lengőkar könnyűfém öntvény, a merev hátsó tengely másodlagos rugója pedig kompozit, egyedül ez öt kilogrammal csökkentette a tömeget.
Ugyan méretei korlátozzák, de ennél azért jóval többre képes terepen
A jókora, tekintélyes jármű hajtását nyolcféle motor/erőátvitel kombinációra bízták. Az új, 5,3, illetve 6,2 literes (tévedés ne essék, ez nem a tüzelőanyag-fogyasztás, hanem az összlökettérfogat adata!) V8-as benzinmotor iparági újdonságnak számító Dynamic Fuel Management rendszere a pillanatnyi igényeknek megfelelően kapcsol le valahány hengert, különböző variációk szerint. A GMC azt is elárulja erről, hogy az éppen üzemelő hengerek száma egy és nyolc között változhat! Kapható a pickup a vadonatúj, háromliteres, soros, hathengeres Duramax dízellel is, ilyet manapság már nem sok autóban látni. A dízelhez és a 6,2 literes géphez stop-start rendszer és új, tízfokozatú Hydra-Matic automatikus sebességváltó tartozik.
Rövidfülkés munkaváltozat, a front inkább tolja maga előtt a levegőt, mintsem hasítja
A GM véleménykutatásai szerint az ügyfelek nem kompromisszumokkal tervezett tömegjárművet akarnak, hanem a személyes igényeiknek megfelelőt. Ezért a Silverado nyolcféle, önálló személyiségű változatban készül, a megfizethetőbb Work Truck munkajárműtől a fényűző High Country csúcsmodellig. A hátfalajtóba préselt Chevrolet márkanév az ötvenes és hatvanas évek típusait idézi, míg a dupla kipufogó és a 33 col teljes átmérőig (!) terjedő gumiméret a modern idők jele. Egy ekkora gépkocsi körülbelül úgy engedi el maga körül a menetszelet, mint családi ház a tornádót, de azért ügyeltek a tervezők az aerodinamikára: a hűtőmaszk légfüggönyt képezve az első sárvédők felé tereli a levegőt, a fülke kilépő éle pedig egyből a platóvéghez tereli az áramlást; összesen hét százalékkal csökkent a légellenállás a korábbihoz képest.
A Vadnyugat ezüstbányáit idéző névhez jól illik a krómdekorációk selymes csillogása
Az utastér nyolcféle berendezése három csoportra oszlik: a High Value az ár/érték arányt hangsúlyozza, a High Volume a személyautós kényelmet, a High Feature pedig a luxust, de a praktikum és a tartósság feláldozása nélkül – a tesztek során például százezerszer tologatták előre-hátra az ülést. Az amerikai vevők egy része kívül csak színre fényezést, belül csak fekete anyagokat lát szívesen, mások a csillogó-villogó kocsit szeretik, ők mindhárom kivitelhez bőségesen rendelhetnek krómozott elemeket. A Silverado első pickupként kínált 4G LTE Wi-Fi csatlakoztathatóságot, Apple Car Play és Android Auto kompatibilitást, vezeték nélküli telefontöltést, valamint OnStar szolgáltatást. A 2019-es kiadást újabb biztonsági és kényelmi megoldásokkal egészítik ki, de ezekről csak később kapunk információt. Azt viszont máris tudjuk, hogy nincs hiány belső tárolókból: a hátsó ülés támlájában tízliteres rekesz várja az apróbb holmikat, míg az ülés alatti 24 literes üregben akár a horgászfelszerelés is elfér.
Kizárólag a hatalmas GMC felirat betűinek anyagából kijönne egy segédmotoros kerékpár
GMC Sierra Denali és SLT
Kétség sem fér hozzá, hogy az autóipar feltalálta az időgépet: a most elénk állított Sierra is 2019-es. Neve nem kissé képzavaros: a Sierra a Sziklás-hegység része, a Denali meg Alaszka hegyóriása, ez a Sierra Denali tehát úgy hangzik, mint mondjuk a Bakony Kékestető. Mindenesetre azt akarták kifejezni, hogy a Denali a GM csúcsmodellje, ami a dizájnt, a képességeket és a kifinomultságot illeti.
El ne engedd a kormányt, kezelőgombok a széles küllőn
17 éve fut a típus, és az új évjáratot most új mérföldkőként aposztrofálják. Előnyei között nem mulasztják el megemlíteni a „vezetőre fókuszáló” utasteret – hát ki a manóra is fókuszálna, kérdem tisztelettel?
Hagyjuk a sajtóinformáció banális bárgyúságait, nézzük a kézzel fogható dolgokat! A GM exkluzivitása, iparági újdonság az alapfelszereléshez tartozó többfunkciós MultiPro hátfalajtó: lehajtva nagy, teljes szélességű fellépőt képez, biztosítja elcsúszás ellen a rakományt, 170 kilogramm teherbírású munkaállásként és ülőhelyként szolgál, külön lehajtható felső-középső részén be lehet nyúlni a poggyászhoz anélkül, hogy ez-az kipotyogna. A rövid modell esetében is a platófedél alatt már 1784 liter űrtartalmú raktér hasznosságát rögzítőgyűrűk és 110 voltos dugaszoló aljzat fokozzák. Egyedülálló a karcálló, strapabíró, tartós, szénszálas CarbonPro plató – 28 kilogrammal könnyebb az acélnál.
Praktikus a masszív acél lökhárító sarkaiban a csúszásmentes fellépő és a hátfalajtó külön nyíló része
Újdonság a szintén standard ProGrade utánfutó-vontatási rendszer, hozzávaló okostelefonos alkalmazással (Android és iOS), az elindulás előtti ellenőrzésre, a lámpák működésének kipróbálására, a guminyomás lekérdezésére és a karbantartási időpontok nyilvántartására. Ha engedély nélkül lekapcsolták az utánfutót a járműről, lopási riasztást kap a tulajdonos. Az utánfutózás egyébként sem mumus többé: a plató sarkain és az utánfutón elhelyezett kamerák megkönnyítik a ráállást a vonórúdra, illetve a tolatást.
Ilyen segítséggel könnyű rátolatni az utánfutó vonórúdjára
A szegmensben első a vetített kijelzés és a tolatássegítő kamera, valamint a madártávlati nézetet adó körkamera, amelyet holttérfigyelő, gyalogosérzékelő és kis sebességnél működő automatikus vészfékezés egészít ki. A szórakoztató-tájékoztató-navigációs berendezés képernyőjének átlója nyolc col, és a kategóriájában egyedülálló, színes, 3×7 col méretű, szélvédőre vetített kijelző is rendelkezésre áll.
Oldalról a fényszórók a hátsó lámpák és a kerékjárati ívek adhatnak némi támpontot az ikrek megkülönböztetésére
A hajtáslánc azonos a Silveradóéval, de a futóműben már van eltérés, a Sierra Denali exkluzivitása a csillapítást két ezredmásodpercenként az útviszonyokhoz állítgató Adaptive Ride Control.
Ami a dizájnt illeti, a lényeg a commanding presence, azaz uralkodó fellépés. Ha ez a fenyegetően óriási hűtőmaszk és a LED-es „fénykard” villanása jelenik meg a visszapillantó tükörben, már menekül is az ember a szélső sávba, mielőtt dózerként tolja le a monstrum. Sokan éppen ezért vesznek effélét… A nagy méretek hatását a sarkokhoz közelebb helyezett, fényes vagy fekete, 22 colos könnyűfém keréktárcsák rendkívül széles gumiabroncsa fokozza. Belül díszvarrásos bőrgarnitúra, valódi fa és sötétített felületű alumíniumdekoráció, valamint bőséges férőhely kényezteti az utasokat.
Kétség sem fér hozzá, hogy jó egy ilyen erős, masszív, sokoldalú, komfortos és mutatós járművet tartani, mint a Silverado vagy a Sierra Denali, csak hát kérdéses, hogy meddig folytatódhat a pickup-műfaj évtizedek óta töretlen fejlődési vonala, hiszen megszokott szép világunk sírásója éppen az ilyen autókban is kifejeződő pazarlás.
Hátulról jóval könnyebb dolgunk van, hiszen a feliratokon kívül a lámpák és a hátfalajtó kialakítása is segít megkülönböztetni egymástól a két típust