Elektromos hajtású, automatizált, teljes mértékben hálózatba kapcsolt kisáruszállítóval forradalmasítaná a Mercedes-Benz a csomagkézbesítést: az „utolsó kilométeren“ futárdrón repülhet a küldeménnyel a címzetthez.
Hirdetés:

Egyre többet vásárolnak az emberek csomagküldő webáruházaktól. A kézbesítés olajozottan megy repülőgéppel és áruterítő nehéz-teherautókkal a logisztikai központokig, de annál nehézkesebb a sok-sok apró dobozt eljuttatni a megrendelőkhöz – az egésznek az „utolsó kilométer“ az Achilles-sarka, ahol nagyon sok a kézi anyagmozgatás, a papírmunka és az időveszteség. Egycsapásra oldaná meg a problémát, és biztosítaná az aznapi kiszállítást a Mercedes-Benz a Vision Van („furgonlátomás“) urbánus kisáruszállító-tanulmánytervvel. Nemcsak egy újszerű koncepcióautóról van szó, hanem komplett logisztikai rendszerről, amely átfogó szoftverre és hardverre épül, az utóbbiban gépesített raktárral és rakodással, automatizált gépkocsival és futárdrónokkal.

 -

A Vision Van egy stratégiai kezdeményezés, az adVANce (a haladás és a kisáruszállító angol nevéből képzett szó) keretében jött létre. E program révén kíván a Mercedes-Benz járműgyártóból átfogó rendszermegoldások kínálójává előrelépni. A Vision Van világelsőként nyújt teljesen digitalizált fuvarozási láncolatot az áruelosztótól a vevő címéig. Helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, csendesen közlekedik, behajthat a belső égésű motoros járművek elől elzárt belvárosi zónákba.

 -

 

Felhőalapú szoftver, újszerű hardver
A Vision Van tehát nem önálló eszköz, hanem csupán egy központi elem. A raktári csomagkezelést, a jármű teljesen önműködő megrakását, a fuvartervezést és a futárdrónok repülését teljesen új algoritmusok vezérlik. A logisztikai központban automatikusan komissiózzák a küldeményeket és rakják fel speciális polcrendszerre, amelyet vezető nélküli anyagmozgató kocsi tol be „egy lökettel” (One Shot Loading) a furgon rakterébe. Ez utóbbi intelligens felügyelete önműködően készíti ki az egyes csomagokat a címnél a kézbesítőnek, aki személyesen adhatja át azokat, vagy rábízhatja a két kilogramm teherbírású, tíz kilométeres sugarú körben használható két drónra.

 -

„Egy lökettel” csúszik be a rakomány a megfelelően kialakított raktérbe

A felhőalapú szoftver és a feladatra szabott hardver jelentősen javítja a városi csomagküldés gyorsaságát és rugalmasságát. Lerövidül az egy csomagra eső időráfordítás és a járda melletti állásidő (Curbside Time), a csomag pontosan az ügyfél által kért pillanatban érkezhet meg. A kiszállítási hibák szinte teljes mértékben kiküszöbölhetők. Becslések szerint ötven százalékkal nőhet a termelékenység azon a bizonyos utolsó kilométeren.

Kommunikáló jármű
Eddig csak átvitt értelemben mondtuk, hogy beszédes egy jármű külseje, de a Vision Vané szó szerint ilyen. Ezt nem a futurista formára, az oldalakba forduló szélvédőre kell érteni, hanem a frontmaszk és a hátfal LED-mátrixára, amelyek révén a jármű kommunikál a környezetével, például figyelmeztető feliratot mutat, amikor kiszáll a kézbesítő, vagy a levegőbe emelkedik egy drón.

 -

A hátfal nemcsak világít, hanem figyelmeztető üzeneteket is megjeleníthet

A fülke belsejében a sofőrt tájékoztatja mindenféléről a Vision Van. Rozsdamentes acélpadlójában fénydiódák jelzik, ha gyalogos vagy kerékpáros közeledik, a fülke hátfalán, a csomagkiadó ablak mellett információs terminál ad meg minden szükséges adatot a kézbesítéshez.

 -

Kommunikáló fülke, még a padló is tájékoztat. Vezetni joystickkel kell

Hagyományos berendezésnek nyoma sincs. A kormánykerék, a pedálsor, a műszerfal és a középkonzol joysticknek (Drive-by-Wire – vezetékes vezetés), illetve a fülke teljes szélességén átívelő tájékoztató felületnek adta át a helyét, így előrébb rakhatták a vezetőülést, azaz nagyobb a raktér. Nyugalmi helyzetben összefüggő kék-fekete felületű az ív, üzembe helyezéskor viszont életre kel a sebességmérő, a navigátor és a drónok kijelzője.
Emberkímélő munkahely a Vision Van. A szinte üres fülkében könnyű mozogni, semmi sem akadályozza a be- és kiszállást. Mivel nincs váltó- és kardánalagút, teljesen sík a padló. A csomagkezelő rendszer jóvoltából elmarad az időrabló keresgélés és pakolgatás a raktérben, és ergonómiailag ideális a csomagok kézbe adásának módja.

 -

Szabad a mozgás a vezetőfülkében, pillanat alatt lehet jobbra kiszállni

 

Lábujjhegyen a belvárosban
A városi áruterítőnek készült Vision Van modulrendszerű akkumulátortelepe az adott körülményekhez optimalizálható, bizonyos határok között variálni lehet a tömeggel és a hatótávval. Az utóbbi 80-270 kilométer – mivel a csomagküldő cégek járművei műszakonként átlagosan negyvenet tesznek meg, ez tökéletesen elegendőnek tűnik. A tartósan kifejthető teljesítmény 75 kilowatt (102 lóerő), de ezt egy percig 150-re lehet növelni, a nyomaték 270 newtonméter. Ennyi elég egy robbanékony elinduláshoz és fürge gyorsításokhoz. Az elméleti csúcssebesség 120 kilométer/óra, de ezt a tervezett alkalmazási területnek megfelelően 80-ra korlátozták elektronikusan. Feltöltésre valamennyi elterjedt rendszer használható, tehát indukciós és kábeles éppúgy, mint egyen- vagy váltakozó áramú. A fékezési energia is tölti az akkukat. Az élettartamköltséget illetően még bizonytalanságban vagyunk, főképp az akkumulátorok egyelőre versenyképtelen, de később remélhetőleg csökkenő ára miatt tág tere marad a találgatásnak és az állami szubvenciónak.

 -

 

Polcok, tálcák
A raktér formáját és a polcrendszert egymáshoz illeszkedve tervezték meg. Az utóbbit három dimenzióban mozgó polckezelő eszköz szolgálja ki. A polcokba úgy csúsznak be a csomagkosarak, mint ahogy az önkiszolgáló étteremben betoljuk a tálcánkat a piszkos edényekkel egy guruló állványba. 46 fölül nyitott rekesz található itt, háromféle méretű alapterülettel: 300 x 305; 410 x 305 és 450 x 645 milliméteresek. A könnyűszerkezetű, alumíniumlemezekből készített kosarak teherbírása 31 kilogramm, míg a polcrendszer karbonszálas anyagból készül.

 -

A csomagátadó ablakban automatikusan jelennek meg a küldemények

A rendszer optimálisan rendezi el a kosarakat az állványban, figyelembe véve például azt is, hogy van-e az átvevőnek drónleszállóhelye. Ha megengedi a csomag mérete, mindjárt mellé tesz egy drónakkut is. Egy-egy ügyfél kiszolgálására maximum 30 másodpercre van szükség. Ennek hatását fokozza, hogy miközben felmegy a címre a kézbesítő, már útnak indíthatott két mini-helikoptert.

 -

A csomagok egyentálcákban vannak, szükség szerint együtt az akkuval

 

Repülő csomagok
Önállóan repülnek, kikerülik az akadályokat, és pontosan érkeznek célba a Vision Van futárdrónjai. Mindennek alapja az együttműködésük a szoftverrel és a járművel. Pillanatok alatt odarepülnek, ahová csak nagy kerülővel juthat el egy autó. A szilícium-völgyi Matternet céggel közösen kifejlesztett drón háza szénszálból és alumíniumból készül, a négy rotor átmérője körülbelül 55 centiméter. Ez a konstrukció már jól bevált, például emberek gyógyszerellátásában.

 -

Két drón utazik a tetőn, alulról kapják meg a csomagot és az akkumulátort

Az útvonaltervező szoftver kijelöli a jármű megállóhelyét, és gondosan aktualizált térkép segítségével veszi figyelembe a környék infrastruktúráját, illetve kerüli el a repüléstilalmi övezeteket. Az autonóm drón csak biztonságos és engedélyezett légtérben mozoghat. A drón és anyaautója szorosan együttműködik: menet közben a raktérkezelő rendszer kiválasztja a megfelelő kosarat, és az akkuval együtt odaállítja a drón alá, kinyílik egy fedél, és a csomagot tartalmazó dobozt, illetve az akkut bepattintja a drónba egy emelőkar. Amint elérte kijelölt pozícióját, és megállt a Vision Van, kiold a rögzítés, és már fel is száll a drón, precíz nevén quadrokopter. 17 méterrel a célállomás felett megáll, és egy infravörös sugár vezetésével száll le. Kiengedi a csomagot, visszaszáll az autóra, az akkuja megint a kosárba kerül, hogy frissen feltöltöttel indulhasson következő útjára.
Vízió, az van – mondhatjuk. De amilyen komolyan gondolják a Mercedes-Benznél, és amennyit vélhetően ráköltöttek, nem lenne meglepő, ha belátható időn belül megvalósulna az elképzelés.

 -