Az MAN villamosítási törekvései: Elektromos lázban égnek
Egyre szaporább léptekkel halad az MAN a villamosítás útján. A megawattos töltési rendszer kidolgozása mellett létrehozott egy e-mobilitási fejlesztő- és képzőközpontot, akkumulátor-összeszerelő üzemet nyit, valamint bevezet egy e-buszalvázat. Bemutatta 2024-ben megjelenő elektromos tehergépkocsijának sorozatgyártáshoz közeli prototípusát az MAN Truck & Bus. A TGX típuson alapuló vontató legfőbb újdonsága az egy megawatt teljesítményű töltés lehetősége, amelynek segítségével akár napi nyolcszáz kilométert...
A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában
Hideg időben gőzmozdony módjára gyönyörű felhőt húznak maguk után az üzemanyagcellás haszonjárművek, így a gyermekek biztosan imádni fogják ezeket. Ám rengeteg a kihívás a hidrogén gyakorlati alkalmazása előtt – pedig bevezetése elkerülhetetlen. Írhatnám azt is, hogy egyszerű a szállítmányozás zöld átállása, csak nem lenne igaz. Egyetlen egy autópálya melletti e-teherautós töltőállomás egy 15 000 (!) fős település áramigényének felel meg. A...
Freightliner eCascadia: Felrázza Amerikát
Hamarosan sorozatgyártásba kerül az elektromos Freightliner eCascadia nyerges vontató. Már egymillió mérföldet ment a tesztflotta és a töltési hálózat kiépítését is megkezdték. Jelenleg a Freightliner eCascadia a legnagyobb hatótávolságú akkumulátoros elektromos nyerges vontató Észak-Amerikában. Az eCascadia üzemeltetői tesztben dolgozó prototípusaiból álló flotta futásteljesítménye 2020 novemberében meghaladta a félmillió mérföldet. Majd egy évvel később elérték a valós üzem közben teljesített egymilliomodik...
Fuso eCanter: Felvillanyozóan sokoldalú
Hosszú évtizedek tapasztalatára épülő masszív, alvázas felépítésű kis középkategóriás teherautó a Fuso Canter. Ráadásul többévnyi, egyedülálló villamosítási szakértelmüket is felhasználták új elektromos ajánlatuk megalkotásakor. Hazájában, Japánban mutatkozott be elsőként a Daimler Truck teherautó-leányvállalata, a Fuso könnyűkategóriájú, tisztán elektromos Fuso eCanter új nemzedéke. Az eCanter előszériájának 2017-es indulása óta Japánban, Európában, Észak-Amerikában, Ausztráliában és Új-Zélandon összesen mintegy 450 járművet adtak át...
Rinspeed CitySnap: Öntkiszolgáló gyorspostás
Újabb világmegváltó városi logisztikai koncepciót álmodott meg a Rinspeed a fenntarthatóság és hatékonyság jegyében. A Müncheni Autószalonon debütált mobil csomagautomaták révén a jövő postaszolgálata lassan már a depók ajtaján kopogtat. Ahogyan ötven évvel ezelőtt a mozgó ABC és néhány évtizede a mobilposta-szolgáltatás tette, úgy az új évszázadban a saját kerekein gördülő csomagpont is egy kurrens kihívására alapozza létjogosultságát. Azonban a...
Töltés a transzeurópai folyosók mentén: Több nap, mint kolbász?
Ha a több mint 6,4 millió európai teherautót elektronokkal vagy hidrogénnel kívánjuk hajtani, az az infrastruktúra tekintetében is óriási fejlesztéseket igényel. Ellenkező esetben a találunk-e parkolót kérdése a hogyan jutunk tovább problémájába fajulhat. Nem véletlenül foglalkoztunk ennyit az elmúlt időszakban az akkumulátoros és az üzemanyagcellás járművek hátterével. Fontos beszélni arról, hogy miből lesz a hidrogén, arról, hogy kinek éri meg...
Elektromos Volvo buszok újdonságai: Nem mondanak nemet
Igen komolyan rápörgött a Volvo Buses az utóbbi időben arra, hogy világszerte a legkülönfélébb ügyféligényeket is teljesítse az elektromos vagy hibrid autóbuszaival, illetve az azokhoz kapcsolódó szolgáltatásaival. Kulcsfontosságú kérdés az elektromos városi buszok üzemeltetői számára, hogy milyen töltési lehetőségek állnak rendelkezésre. Ezért a Volvo Buses a töltőoszlopról lenyúló pantográfos áramszedő (OppCharge) és a CCS-szabvány Combo 2 csatlakozóján keresztüli vezetékes töltés...
Második generációs Scania elektromos teherautók: Egyre többet tudnak
Bemutatta tisztán elektromos teherautóinak második generációját a Scania, amely új ügyfelek és alkalmazások előtt nyitja meg a villamosítás lehetőségét. Ezt nemrég a griffes gyártó házon belüli fuvarozóvállalata, a Transportlab is megragadta. Mondani sem kell, hogy ezek a második generációs elektromos tehergépjárművek is a Scania olyan hagyományos értékein alapulnak, mint a modularitás és a fenntarthatóság, valamint a finanszírozástól a töltésen át...
Mercedes-Benz eActros 600: Kész a műalkotás
Amerika után Európa is rendelkezik sorozatgyártású akkumulátoros nyerges vontatóval a távolsági fuvarozáshoz. Az eActros 600 modellek 500 kilométeres hatótávja már megnyitja a lehetőséget itt is a tisztán elektromos hajtásra való átállásban. Hamburg közelében, egy autópálya melletti kamionos pihenőhely, üzemanyagtöltő komplexum a nagy esemény helyszíne. Már látszanak azok a „kútoszlopok” is, amelyekből korunk potenciálisan legtisztább üzemanyaga, az elektromos áram folyik. A...
Alternatív hajtások összehasonlító tesztje: Koncepciók összecsapása
Németországban ismét bővítették a felsővezetékes e-autópályákon a hibrid Scania vontatók próbaüzemét. Ám megjelentek a kihívók is! A Mercedes-Benz egy akkumulátoros elektromos, míg az IVECO egy üzemanyagcellás tehergépkocsit tesztel majd ugyanitt. Abban jóformán minden járműgyártó egyetért, hogy a fosszilis eredetű tüzelőanyagokat nem lehet világszerte általánosan egyetlen megoldással kiváltani a közlekedésben. Minden alternatív hajtásmódnak megvannak a maga előnyei, hátrányai és korlátjai, így...