Hirdetés:

Egyértelmű, hogy a jövő a közlekedés villamosításáé, ám ennek is a múltban gyökereznek az előzményei. Az MAN márkánál sem most kezdték, éppen fél évszázada mutatták be az első akkumulátoros-elektromos városi autóbuszt.

Viszonylag korán, már a hatvanas-hetvenes évek fordulóján rádöbbentek a fejlett közlekedésű országokban, hogy a robbanásszerűen növekvő motorizáció légszennyezése és zaja kezdi észrevehetően lerontani városaik élhetőségét. Erre reagálva hozta létre az MAN, az RWE, a Bosch és a Varta partneri együttműködésével kifejlesztett, és 1970 februárjában a gyári próbapályán a szaksajtónak bemutatott tisztán elektromos hajtású 750 HO-M10 E típusjelzésű városi autóbuszát. Tizenegy hónappal később, cégen belüli alapos kipróbálás után, egyéves tesztüzemre átadták a prototípusokat Koblenz közlekedési vállalatának. A városi busz 99 utast szállíthatott, 50 kilométeres hatótávval, két-három órás műszakokban. Arról nem szól a fáma, hogy mekkora kapacitású és tömegű akkumulátort építettek be – igaz, ez utóbbiról sokszor ma sem szívesen ejtenek szót a gyártók. Mindenesetre érdekes megoldás, hogy a telepeket nem magába az autóbuszba szorították be, hanem egytengelyes utánfutóban vontatta maga után a jármű. Egy csereállomáson másik pótkocsi állt készenlétben feltöltött akkuval, így csak át kellett akasztani, és mehetett tovább a busz. A rendszer előnyei között említették, hogy olcsó éjszakai árammal tölthették. Az elektromos MAN buszok 1971 júniusáig kereken 6000 kilométert teljesítettek bármi komolyabb üzemzavar nélkül. Hamarosan jött a következő látványos bevetés: az 1972-es müncheni olimpián nyolc földgázüzemű MAN mellett két elektromos hajtású busz szállította a sportolókat az olimpiai falu és a versenyszínhelyek között. Naponta húsz órán keresztül jártak, kipufogás és zaj nélkül. Erre már sokan felfigyeltek a világ minden tájáról.

A hetvenes évek tömegközlekedési standardjának megfelelő, mindössze kétajtós autóbusz, de jövőbe mutató, akkumulátoros-elektromos hajtóművel

Két év múlva már a második generációs SL-E típust állították üzembe Mönchengladbach városában, ahol öt évig alkalmazták. Az 50 százalékkal megnagyobbított akkumulátort új utánfutóban helyezték el, így már 80 kilométert ért el a hatótáv. Ráadásul teljesen automatizálták a cserét is. Düsseldorf és Frankfurt am Main is alkalmazta ezeket a második nemzedékbe tartozó villamosított járműveket.

Koblenz, München, Mönchengladbach, Düsseldorf és Frankfurt am Main városában többhónapos mindennapi próbaüzemmel bizonyítottak az elektromos buszok

Érdekes lenne megtudni, hogy ha ilyen kedvező tapasztalatokat szereztek, miért állt le évtizedekre az MAN akkumulátoros-elektromos projektje, de ennek kitalálását fantáziánkra bízzák. Annyi biztos, hogy a légszennyezés csökkentéséért már 75 éve kirukkoltak a gázüzemű városi autóbusszal. Ez is utánfutót vontatott: a gáztartályokat a jármű tetején és a pótkocsiban helyezték el. Annak idején az egész technológiát az MAN fejlesztette ki, beleértve a gázmotort is, amelynek modern utódja éppen két éve debütált.

A negyvenes években futott ez a pótkocsis városi autóbusz, gázüzemű motorjának tartályait a szerelvény mindkét járművének tetején helyezték el

Természetesen a mai idők elvárásainak megfelelően legújabb gázos erőforrásukat az EfficientHybrid rendszerrel is kínálják. A belső égésű motoros és a tisztán elektromos hajtás közötti szakadékot áthidaló hibridrendszeren megint csak a hetvenes évek óta dolgozik a márka. Tapasztalataikat és az idők folyamán létrehozott hajtásláncaikat felhasználva ma már sorozatban gyártanak hibridbuszokat. A városi buszuk előző generációjába tartozó Lion’s City Hybrid modellből több mint nyolcszáz darabot hoztak forgalomba – és az utóbbi időben kiszállított, új generációs MAN városi autóbuszok szinte mindegyike rendelkezik a hibridmodullal már. Ez azonban még mindig csak egy lépés az emissziómentes közlekedés felé.

Eljött az idő, hogy visszakanyarodjanak a fél évszázada sikerrel kipróbált, de az azóta jelentősen fejlesztett technika jóvoltából ma már sokkal ígéretesebb tisztán elektromos hajtáshoz. A közeljövő varázsszava az e-mobilitás. Ennek jegyében hozta ki az MAN Truck & Bus a modern, csúcstechnikájú, sorozatgyártású MAN Lion’s City E típust. Nemcsak villanymotorja saját fejlesztés, hanem az akkumulátortechnológia, valamint a teljes elektromos és elektronikai rendszere is a Volkswagen Csoporton belülről érkezik. Természetesen hozzá tartozik ehhez, hogy a műszaki alapok mellett jelenleg igencsak kedvező a politikai klíma és a gazdasági környezet is az elektromos autóbusz nagyobb léptékű elterjesztéséhez. A 2020 negyedik negyedévétől átadott járművekkel együtt sikerre esélyes koncepciót kapnak a vevők, amellyel nyereséges üzemeltetésre számíthatnak.

Utánfutóban helyezték el a hajtóakkumulátorokat, így semmit sem csökkent az utastér, és a csereállomásokon gyorsan lehetett friss akut csatlakoztatni

Igazából ebben láthatjuk az egyik döntő különbséget az ötven évvel ezelőtti „első fecskékhez” képest, amelyek az akkori körülmények között még nem hozhatták el a tavaszt: úgy tűnik, hogy megérett az idő az elektromos buszközlekedéshez, és ennek már komolyabb hatása lehet a városok levegőminőségére. Az anno pionírszerepet játszó MAN tehát megint időben és jó irányban lépett.

A projektben a Bosch, a Siemens, a Varta és a Voith is tevékenyen részt vett