Hirdetés:

Lakott területen aránytalanul sok balesetet okoznak a nagy haszonjárművek, mert vezetőjük nem veszi észre a gyalogost, kerékpárost. Ezen segít a Scania megnövelt üvegajtaja, a City Door városi ajtó.

„Ha én ablak volnék, akkora nagy lennék, hogy az egész világ láthatóvá váljék, megértő szemekkel átnéznének rajtam, akkor lennék boldog, ha mindent megmutattam” – szól Bródy János híres dalszövege. Úgy tűnik, elhallatszott Svédországig, ahol a biztonsági fejlesztésekben egyébként is jeleskedő Scania a sláger ihletésére megoldott egy régi problémát. Ugyanis a városokban áruterítőként vagy kommunális munkakörben közlekedő nagy teherautók picit olyanok, mint elefánt a porcelánboltban: károkat, személyi sérüléseket – akár halálosakat is – okoznak, mert a vezetőülésből egyszerűen a legjobb tükörrendszerek ellenére sem mindig látszanak a jármű jobb oldala mellett vagy közvetlenül előtte biciklin és gyalogosan mozgó emberek.

A diplomamunkában még az eredeti keretbe egy harmonikaajtót illesztettek a legegyszerűbb és legpraktikusabb megoldásként. A termék fejlesztése során derült ki, hogy a mélyebbre nyúló és osztatlan egyszárnyú ajtó mindenki biztonsága szempontjából jobb megoldást jelent

Egészen mélyre is tökéletes kilátást biztosítani a vezetőhelyről – ez a feladat sokkal összetettebb, mint üvegre cserélni némi acéllemezt. Ki kellett vágni a padló egy darabját, hátrébb tenni a kísérőülést és az alsó lépcsőfokig lenyúló üvegajtót tervezni. Azonban a padló és az ajtó fontos eleme a fülke ütközésbiztonsági struktúrájának, ezért ezen túlmenően is alaposan át kellett alakítani a Scania L-fülkéjét. Számítógéppel modellezték, miként reagál az új felépítés a lehetséges erőhatásokra, ennek nyomán megerősítették a padlót és az ajtókeretet. Ezután újra meg kellett szerezni a biztonságtechnikai típusbizonyítványt az Európai Unió hatóságaitól. Ezzel természetesen nem volt semmi nehézség, hiszen a Scania saját belső szabványai lényegesen szigorúbbak a nemzetközileg kötelező előírásoknál. Ugyan egy komolyabb karambolban összetörne a nagy felületű, temperált, dupla üvegezésű ajtó, ám megmaradna a fülke túlélőtere. Tehát javult a legvédtelenebb közlekedők védelme, miközben az eredeti színvonalon maradt a gépkocsivezető és kísérője biztonsága. Ráadásul még az autópálya-sebességnél bekövetkező balesetek energiáit is ugyanolyan mértékben képes elvezetni, mint a hagyományos ajtóval felszerelt fülkék. Ez is rendkívül fontos szempont, hiszen e járművek nem csupán városban, lassan mozognak.

Érdekesség, hogy az osztatlan (ezáltal zavartalan kilátást nyújtó), aszimmetrikus, gombnyomásra befelé és előre fordulva nyíló bolygóajtó koncepcióját eredetileg két egyetemista, Christine Eriksson és Anna Tisell dolgozta ki diplomatervként, még 2017-ben. A Scania felismerte a találmány értékét, nem engedte nyilvánosan publikálni a dolgozatot, sőt azonnal felvette Erikssont. A két hölgy az elmúlt években a griffes gyártó fejlesztőmérnökeként dolgozott az ötlet sorozatgyártásig juttatásán. Az üvegajtajú L-fülke teljesen új terméknek számít, máris megrendelhető, és a márka állítása szerint a legjobb közvetlen kilátást kínáló fülke a piacon. Megérte tehát a jelentős szellemi, szoftveres és hardveres ráfordítást! Hiszen nemcsak a gyár bevételét növeli, hanem jó hírét is – azáltal, hogy kiküszöbölt egy jelentős veszélyforrást, hozzájárult az élhetőbb város eszményéhez. Akadnak a világon nagyon költséges, de kétes értékű járműfejlesztések, de egyszerűbbek, mégis nagy hatásúak is – a Scania City Door kétségkívül az utóbbi csoportba tartozik.