Hirdetés:

Jóllehet a dízelmotor már közel 130 éves, fejlődése mindmáig töretlen. Ennek legújabb mérföldköve a Bosch és a kínai Weichai Power közös fejlesztésű, 12,9 literes erőforrása, amelynek hatásfoka eléri a bűvös ötven százalékot.

Bizonyára még Rudolf Diesel sem gondolta, hogy világmegváltó találmányának termikus hatásfoka egyszer eléri az ötven százalékot. Kár, hogy ezt éppen most sikerült megvalósítani, amikor már szinte minden gyártó gőzerővel dolgozik a kiváltására alkalmas megoldások fejlesztésén. Persze azért még korai temetni a jó öreg gázolajos technikát, hiszen a nehézkategóriás, hosszú távú fuvarozásban ez marad a meghatározó legalább tíz évig, ha nem tovább. A Bosch számításai szerint 2030-ban az újonnan forgalomba helyezett gépjárművek kétharmadában dolgozik még belső égésű erőforrás, jó részük persze már hibrid hajtáslánc részeként. Továbbá azt se felejtsük el, hogy százszázalékos biodízelt használva egy dízelmotor is igen kedvező környezetvédelmi mutatókkal működhet.

Íme, a világ első sorozatgyártású dízelmotorja, amelynek termikus hatásfoka eléri az ötven százalékot

Éppen ezért tűzte ki célul Kína legnagyobb haszonjárműmotor-gyártója, a Weichai Power és az egyik leginnovatívabb járműipari beszállító, a Bosch, hogy immár 17 éve tartó stratégiai együttműködésük megkoronázásaként megalkotják a világ legnagyobb hatásfokú dízelmotorját elsősorban kínai tehergépkocsi-gyártók számára. Jelenleg világszerte nagyjából 46 százalék a tehergépkocsikba épített dízelmotorok hatásfoka, és ezt sikerült most mintegy négy százalékponttal ötven százalékra feltornászni. Ennek persze nemcsak az volt a célja, hogy a Weichai Power soros, hathengeres, 12,9 literes erőforrása nagyobb teljesítményt érjen el, hanem az is, hogy teljesítse a China VI károsanyag-kibocsátási norma szigorú határértékeit. Ugyanis jó néhány éve már Kína is kiemelt hangsúlyt fektet a környezetkímélő megoldásokra az ipar minden területén.

A Bosch korszerű, moduláris, közös nyomócsöves befecskendezőrendszere nagy szerepet játszik az áttörést jelentő hatásfok elérésében

A két gyártó igen szűkszavúan bánt az új mérföldkő eléréséhez hozzájáruló műszaki tartalom leírásával. Mindenesetre annyit elárultak, hogy a Bosch moduláris, akár nyolc hengerhez is alkalmazható és akár 2500 bar befecskendezési nyomást is szolgáltató közös nyomócsöves rendszerét kapta meg a kínai gyártó motorja. Így a két évig tartó közös fejlesztőmunka során a Bosch a tüzelőanyag-befecskendezés terén kimagasló szakértelmét és tapasztalatát is bőségesen kamatoztatta. Ez a csúcsszínvonalú rendszer többek között a nagy befecskendezési tömegáramával lehetővé teszi az égésfolyamatot igen hatékonyan optimalizáló befecskendezési stratégia alkalmazását. Ráadásul ennek a közös nyomócsöves rendszernek az üzemi élettartama az 1,6 millió kilométert is elérheti, valamint hibrid hajtásláncokban is kiválóan használható. A Bosch és a Weichai Power pedig nemcsak dízelmotorok fejlesztése terén dolgozik össze, hanem üzemanyagcellás és vezetéstámogató rendszerekre, sőt, még a gyárak digitalizálására is kiterjed az együttműködésük. Közös céljuk ugyanis a haszonjárműveket tisztábbá, biztonságosabbá és intelligensebbé tenni.

Elektromos és gázüzemű MAN autóbuszok: Jövő a múltból

Egyértelmű, hogy a jövő a közlekedés villamosításáé, ám ennek is a múltban gyökereznek az előzményei. Az MAN márkánál sem most kezdték, éppen fél évszázada mutatták be az első akkumulátoros-elektromos városi autóbuszt.

Mesterséges intelligencia a járműiparban: Segítő szándékkal jönnek

Egyre jobban áthatják a közlekedést és a járműveket a mesterséges intelligencián alapuló megoldások. Ám ettől nem kell megijedni, éppen ellenkezőleg! Ezek célja ugyanis nem az, hogy elvegyék, hanem az, hogy segítsék a járművezetők munkáját.

Mercedes-Benz Intouro: Svájcibicska-busz

Igazán példamutató modern személyszállító az új Mercedes-Benz Intouro. Nagyot lépett előre – legfőképpen biztonság szempontjából. Ám eközben a helyközi autóbusz megőrizte legnagyobb erényét, a sokoldalúságát is.

5G-alapú járműkommunikáció: Barát vagy ellenség?

Sokan tartanak tőle, sokan kételkedve fogadják, míg sokan óriási lehetőségeket látnak az 5G-ben. Egy biztos, megteremtheti a gépjárművek és az infrastruktúra közötti kommunikációt, ami számos innovatív megoldást szülhet a fenntartható közlekedéshez.

Knorr-Bremse utólag beszerelhető asszisztens: Utólag is véd

Szerencsére egyre nagyobb figyelmet kap a közlekedésbiztonság a haszonjárművek kapcsán is, mind törvényhozói, mind gyártói oldalról. Egy új rendszerrel a már meglévő járművek felzárkóztathatók modern színvonalra.

Csepel D-344: Bakabőrben

Szerény uniformisa valódi filmsztárt rejt! Pedig az első randevún ez a csodás Csepel D-344 sem díszmagyarban várta jelenlegi gazdáját. Közel tíz évig árválkodott a Rákos-patak partján, lerabolva, platójától és alumínium alkatrészeitől megfosztva. Laci bácsi mégis megvette.
Előző cikkKödbe veszve
Következő cikkHa én ablak volnék…
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. 2002-től a nyomtatott kiadvány főszerkesztőjeként dolgozom, és azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket.

Itt elmondhatod a véleményedet!