Hirdetés:

Ismét igen különleges túlméretes szállítmányok akadtak a hálónkba. Különböző egzotikus helyszíneken speciális fuvareszközökkel különféle ipari monstrumokat kellett sikeresen célba juttatni. Ami közös bennük: rendkívüli kihívást jelentettek.

Nemrég igen izgalmas feladatot kapott a ghánai MONPE Heavy Haulage fuvarozóvállalat. Hat erőművi berendezést kellett elszállítania Ghána kikötőiből Nigériába, ami 1285 megpróbáltatásokkal teli kilométert jelentett. A megbízás teljesítéséhez két tíztengelyes, ikerabroncsos, hattyúnyakas, moduláris tengelysorokból álló Faymonville ModulMax trélert választottak, amelyekkel három fordulót tettek meg. A projekt alapos előkészítése során számítógépes terhelésszimulációval határozták meg az egyenként 219 tonnás rakományok ideális elhelyezését a fuvareszközökön. Az útvonalat is gondosan megtervezték, ám kiderült, hogy biztonsági okokból alternatív útirányt kell választaniuk. Határátkelőket, hídszerkezeteket, kis falusi utakat kellett elemezniük és megfelelően előkészíteniük, például elektromos felsővezetékek, illetve más akadályok eltávolításával, hogy elindulhasson a konvoj. A ModulMax trélerek a lengőtengelyeik 650 milliméteres rugóútjával még a hatalmas kátyúkkal tűzdelt utakon is kiválóan helytálltak, sőt még az árvízzel elárasztott területeken is megfelelő stabilitást nyújtottak. Továbbá kifinomult irányíthatóságukkal is támogatták a tízfős személyzet munkáját. Így végül 23 nap alatt sikeresen célba ért a hat berendezés.

Mindenre van megoldás

Immár 12 éve elégedetten használja a Goldhofer vontatott, illetve önjáró, moduláris tengelysorokból álló trélereit és mélyágyas félpótkocsijait az 1992-ben alapított Al Faris Group. Az Egyesült Arab Emirátusokban a daruzás és a speciális fuvarozás terén piacvezetőnek számító cégcsoport így szinte minden feladatra megfelelő fuvareszközöket tud kiállítani az igen változatos flottájából. Minden esetben a rakomány és az útvonal adottságainak gondos elemzése alapján határozzák meg, hogy melyik Goldhofer fuvareszközt, illetve azt milyen összeállításban alkalmazzák a feladathoz. A társaság olyan neves projektekben vett részt, mint a dubaji metró, a Palm Jumeirah (Pálma-sziget) vagy a Burdzs Kalifa építése, ezenkívül többek között az olaj- és a gáziparnak, valamint a hajóiparnak is teljesítenek megbízásokat. Így szállítottak már mindenfélét, ami rendkívül hosszú, magas, nehéz és nagy terjedelmű. Például olajipari szétválasztóberendezéseket, kikötői darukat és óriási kanalas kotrógépek alkatrészeit. Legutóbb egy vontatóhajót és pontonokat fuvaroztak el egy 140 kilométer távolságra fekvő, 250 megawattos vízerőmű építéséhez. Mivel számos keskeny átjáró, körforgalom és alacsony felsővezeték nehezítette az út első, főként városi szakaszát, ehhez mélyágyas trélert használtak. Majd a Hatta-hegység olykor 23 fokos emelkedőin vontatott THP és önjáró PST moduláris tengelysorokból álló trélereket. Ezeknek köszönhetően a rakományok időben és biztonságban megérkeztek rendeltetési helyükre.

Szó szerint nagy megbízás

A német Baumann fuvarozóvállalat is a Goldhofer eszközeit vetette be, amikor megbízást kapott a Linde Engineering vállalattól két óriási hőcserélő elszállítására Passau kikötőjébe, ahonnan hajón folytatták útjúkat Kanadába. Az egyik berendezés 33,65 méter hosszú, 6,05 méter széles, 6,14 méter magas és 274 tonna tömegű, míg a másik 29,5 méter hosszú, 6,7 méter széles, 6,5 méter magas és 278 tonna tömegű volt. Ráadásul biztonsági okokból mindkettőt nappal kellett szállítani, méreteik miatt főként másodrendű országutakon. A vállalat ehhez a feladathoz a nemrég beszerzett Goldhofer THP/SL-L moduláris tengelysorokból összeállított trélereket választotta. Ezeknek a moduloknak elődjeiknél is nagyobb a tengelyterhelhetőségük, húsz kilométer/óra sebességnél 26 tonna tengelysoronként, valamint erősebb a vázszerkezetük, így jól megfelelnek napjaink igényeinek. A 18+10 darab THP/SL-L tengelysorból összeállított szerelvény 69 méter hosszúságot és 433 tonna összgördülőtömeget, míg a 16 THP/ST és 14 THP/SL-L tengelysorból álló kombináció 72 méter hosszúságot és 450 tonna összgördülőtömeget ért el. Ezért a forgalomterelő szigeteknél és derékszögű kanyaroknál gyakran újra kellett akasztani a nyerges vontatókat, egyes helyeken pedig acéllemezeket kellett lefektetni, hogy jobban eloszlassák a terhelést az út felületén. Az akár 12 százalékos emelkedőkön pedig összesen hat nyerges vontató húzta-tolta a két trélert. A profi csapat négy nap alatt hibátlanul teljesítette a megbízást.

Átsiklanak a nehézségek felett

Az új generációs, extra hosszú szélturbinalapátok szállítására is igen praktikus megoldásokat kínál a Goldhofer. Legújabb fejlesztésük a Blades, amely elöl a vontatójárműre erősített befogószerkezetből, hátul pedig egy automatikus kormányzású, öttengelyes, légrugózású, forgózsámolyos dollyból áll. Ezek előnye a széthúzható trélerekkel szemben, hogy jóval nagyobb a szabad hasmagasságuk, vagyis a körforgalmakban, illetve útkereszteződésekben egyszerűen átsiklik a lapátkerék az akadályok felett. Ilyenekre bízta rakományát a Hofmann Kran-Vermietung GmbH & Co. KG is, amikor három 75 méter hosszú szélturbinalapátot kellett eljuttatnia Rostock városából a több mint négyszáz kilométerre található Hopsten-Schale szélfarmra. A több mint 82 méter hosszú szerelvények ezekkel az eszközökkel három nap alatt hibátlanul végrehajtották a leszállítást, amiben az is szerepet játszott, hogy autópályán akár nyolcvan kilométer/óra sebességgel is haladhattak. Egyébként lerakodás után a dolly közvetlenül a vontatóhoz csatlakoztatható. Ráadásul a Goldhofer Blades nemcsak szélturbinalapátok, hanem más hosszú, merev rakományok, például vasbetongerendák szállítására is ideális.

Ez a négy szállítási projekt is ékes példája annak, hogy mennyire összetett, valamint nagy figyelmet, illetve pontos tervezést és kivitelezést igénylő feladat ekkora rakományok sikeres célba juttatása közúton. Továbbá az is jól látható ezekből az esetekből, hogy az innovatív, speciális és helyesen megválasztott fuvareszközök milyen jelentős mértékben hozzájárulhatnak a megbízások gyors, pontos és biztonságos teljesítéséhez.