Hirdetés:

Aprócska flottával – 100 ezer elektromos kishaszonjárművel – igyekszik tisztába tenni a mérlegét és a megítélését az Amazon. Így egy év múlva már a szomszédok sem ébrednek majd fel, ha este megérkezik az elengedhetetlenül szükséges nassolnivaló.

Nem mindig pozitív szalagcímeket olvashatunk az Amazon internetes kereskedőóriás nevével kapcsolatban, azonban az biztos, hogy mára a mindennapi élet szerves részét képezik sok országban. Online könyvesbolti gyökereiktől indulva ma már a parfümtől a sajátmárkás USB-töltőn át egészen a saját gyártású autós showműsorig és a fejlett felhőszolgáltatásokig szinte mindent kínálnak. Bizonyos amerikai, nyugat-európai és ázsiai városokban akár egy órán belül meghozzák a heti bevásárlást. Így megy ez a modern világban!

Az új csomagszállító előzetese – jövőre szolgálatba kellene állnia, így lassan talán többet is megtudunk ezekről

Azonban éppen a mérete és a láthatósága miatt kötelezte el magát a vállalat, hogy a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott célkitűzéseket idő előtt teljesítse. Sőt, a klímavédelmi ígéret (The Climate Pledge) kezdeményezésükkel ugyanerre buzdítanak más multinacionális vállalatokat is, az indítványhoz azóta csatlakozott már a Verizon telekommunikációs cég és az Infosys IT-tanácsadó is.
Ennek értelmében az Amazon 2030-ig teljes egészében megújuló energiaforrások használatára kíván áttérni, 2040-re pedig a nettó karbonsemlegesség a cél. Ezek nem kis tervek, és rengeteg fronton már ma elkezdték a munkát, számtalan egyéb mellett 15 szél- és napenergiaprojektet indítottak el, és erdők újratelepítését finanszírozzák.

Az eVito is remekül példázza, hogy egy típuson belül is eltérő teljesítményű hajtáslánc és megfelelően méretezett energiatárolók kellenek a különböző felhasználásokhoz

A törekvések egyik fontos eleme, hogy az évente tízmilliárd terméket kiszállító flottát villamosítsák. Már most is találunk villanyfurgonokat a női harcosok között, ugyanis idén év elején tíz darab hosszú Mercedes-Benz eVito állt szolgálatba az Amazon egyik németországi elosztóközpontjában. A müncheni telephelyen megfelelő töltőkapacitást is kiépítettek a járművek megfelelő táplálására. A személyszállító kivitelnél szerényebb az áruszállítók hajtáslánca, amelyet kifejezetten a városi felhasználáshoz szabtak. Az összesen 41 kilowattóra kapacitású akkumulátorok 150-184 kilométer hatótávolságot biztosítanak. A stuttgarti gyártó szerint a telepekből még a téli hidegben is kihozható 100 kilométer. A villanymotor is gyengébb az iránytaxiénál, ám a 85 kilowatt csúcsteljesítmény és a 295 newtonméter legnagyobb forgatónyomaték valóban bőségesen elegendő a városi feladatokhoz. A furgonok végsebessége 80-120 kilométer/óra között választható a rendeléskor.

Elképzelhető, hogy a Rivian R1T pickup gördeszkájának módosított kivitelére épül majd az Amazon új furgonja

A nagyratörő tervek elérésére rendelték a bevezetőben említett néhány járművet is. A Rivian amerikai startupcégtől érkező furgonok első példányai már jövőre forgalomba állnának, 2022-re pedig a tervek szerint 10 ezer járműre bővítenék a flottát. A teljes kontingenst 2030-ig kellene leszállítani. A Rivianon a világ szeme, főleg úgy, hogy a saját villanypickupjuk ígért bevezetése még várat magára. Érthető lenne azonban az is, ha a cég saját termékei háttérbe szorulnának a tíz évre szóló fix megrendelés miatt.

Rivian R1T elektromos pickup: Bolygóbarát kalandorpickup

Mindjárt megérkezik a világelső elektromos pickup, és még csak nem is a Tesla dobja piacra. Legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint.

Örömteli, hogy még az óriások is gondolnak a tisztaságra. Kíváncsian várjuk az Amazon új furgonjait, remélhetőleg a céltudatos tervezésnek köszönhetően remek célszerszámok születnek. Ha még nem végleges a funkciólista, belefér még egy javaslat, akkor szerintem az egyhelyben megfordulással mindenképpen bővítsék a repertoárt. Szűk helyeken verhetetlen lenne, a járművezetők biztos nagyra értékelnék ezt a hangulatjavító képességet!