Hirdetés:

Százával legelnek a kék-sárga félpótkocsik Budaörsön, ebből is sejthető, hogy a nehézkategória nincs egyszerű helyzetben. Ám a kisebbek és az autóbuszok egyelőre még tartják magukat.

Hazánkban a nehézkategóriás tehergépkocsik piaca mindig előbb megérzi a gazdasági változásokat, mint a kishaszonjárműveké, hiszen ezt javarészt a nemzetközi fuvarozásban használt nyerges vontatók beszerzései határozzák meg. Ezért a nehézkategória már tavaly visszaesést mutatott, többek között az európai autóipar lendületvesztése miatt, míg a kishaszonjárművek eladásai továbbra is felfelé íveltek. Az idei szezont azonban már a 3,5 tonna össztömeg alatti szegmens is gyengébben kezdte, mint a tavalyit, előre jelezve egy közelgő gazdasági völgymenetet. De a megszokott forgatókönyvet követve februárról márciusra még jócskán gyarapodott a járműátadások száma, vagyis e kategóriában még nem ütközött ki a járvány hatása március második feléig. Ellenben az európai viszonyoktól erősebben függő nehézkategória eleve alacsonyabb értékesítési görbéje február és március között már látványosan megtört.

Kishaszonjárművek

Az idei év első három hónapját összegezve tehát a kishaszonjárművek piaca közel tízszázalékos visszaesést könyvelhetett el a tavalyi első negyedévhez képest. A 2,5 tonna alatti szegmenst továbbra is vezeti a Dacia, míg a nagyobbaknál a Ford már közel negyvenszázalékos részesedést tudhat magáénak.

2,5 tonnáig
2,5 tonnáig
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
Citroën131 (8,4)116 (8,1)
C3 Van17 (1,1)30 (2,1)
C4 Van2 (0,1)0 (0,0)
Berlingo112 (7,1)86 (6,0)
Dacia399 (25,5)281 (19,6)
Duster Van11 (0,7)21 (1,5)
Dokker Van388 (24,8)260 (18,1)
Fiat200 (12,8)168 (11,7)
Panda Van1 (0,1)5 (0,3)
Fiorino Van59 (3,8)59 (4,1)
Doblò Cargo140 (8,9)104 (7,2)
Ford221 (14,1)260 (18,1)
Fiesta Van0 (0,0)65 (4,5)
Transit Courier82 (5,2)64 (4,5)
Transit Connect139 (8,9)131 (9,1)
Lada 4×4 Pack13 (0,8)0 (0,0)
Mercedes-Benz Citan12 (0,8)17 (1,2)
Opel110 (7,0)231 (16,1)
Corsa Van9 (0,6)0 (0,0)
Combo101 (6,4)231 (16,1)
Peugeot141 (9,0)114 (7,9)
208 Van27 (1,7)46 (3,2)
Partner114 (7,3)68 (4,7)
Piaggio Porter0 (0,0)9 (0,6)
Renault152 (9,7)43 (3,0)
Clio Sociéte86 (5,5)0 (0,0)
Kangoo Express66 (4,2)43 (3,0)
Volkswagen Caddy188 (12,0)196 (13,7)
Összesen15671435
−8,4%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

2,51–3,5 tonnáig
2,51–3,5 tonnáig
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
Citroën202 (4,3)216 (5,1)
Jumpy32 (0,7)24 (0,6)
Jumper170 (3,6)192 (4,6)
Fiat361 (7,7)426 (10,1)
Fullback2 (0,0)0 (0,0)
Talento13 (0,3)11 (0,3)
Ducato346 (7,4)415 (9,8)
Ford1789 (38,3)1617 (38,4)
Ranger887 (19,0)664 (15,8)
Transit Custom309 (6,6)318 (7,5)
Transit593 (12,7)635 (15,1)
Giotti Victoria Gladiator0 (0,0)1 (0,0)
Goupil G40 (0,0)1 (0,0)
Hyundai H35014 (0,3)0 (0,0)
Isuzu118 (2,5)63 (1,5)
D-MAX110 (2,4)48 (1,1)
N-sorozat8 (0,2)15 (0,4)
IVECO Daily80 (1,7)71 (1,7)
MAN TGE13 (0,3)29 (0,7)
Mercedes-Benz124 (2,7)175 (4,2)
X-osztály35 (0,7)38 (0,9)
Vito19 (0,4)32 (0,8)
Sprinter70 (1,5)105 (2,5)
Mitsubishi L20040 (0,9)87 (2,1)
Nissan225 (4,8)97 (2,3)
Navara200 (4,3)66 (1,6)
NV20010 (0,2)1 (0,0)
E-NV20011 (0,2)12 (0,3)
Cabstar4 (0,1)18 (0,4)
Opel122 (2,6)217 (5,1)
Vivaro77 (1,6)105 (2,5)
Movano45 (1,0)112 (2,7)
Peugeot213 (4,6)224 (5,3)
Expert37 (0,8)36 (0,9)
Boxer176 (3,8)188 (4,5)
Renault (Trucks)419 (9,0)375 (8,9)
Trafic86 (1,8)68 (1,6)
Master332 (7,1)300 (7,1)
Maxity1 (0,0)7 (0,2)
SsangYong Musso Grand0 (0,0)10 (0,2)
Toyota411 (8,8)419 (9,9)
Hilux299 (6,4)358 (8,5)
Proace112 (2,4)61 (1,4)
UAZ Cargo6 (0,1)3 (0,1)
Volkswagen540 (11,5)183 (4,3)
Amarok68 (1,5)31 (0,7)
T6372 (8,0)35 (0,8)
Crafter100 (2,1)117 (2,8)
Összesen46774214
−9,9%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

A T6 a tavalyi értékesítésének több mint felét az első három hónapban teljesítette, ám a típuscsalád eladásai ennél nagyobb mértékben estek vissza

Középkategória

A szűk középkategóriában inkább súlypont-áthelyezkedésről beszélhetünk, amennyivel csökkentek az 5–10 tonnás áruszállítók forgalomba helyezései, körülbelül annyival nőttek a 10–15 tonnásoké. Előbbieknél az IVECO, utóbbiaknál az MAN vitte a prímet, a legkisebb közepesek között pedig a Sprinter áll az élen, vagyis a tavalyi bajnok itt védik címüket.

3,51–5 tonnáig
3,51–5 tonnáig
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
Ford Transit3 (13,0)3 (9,1)
MAN TGE1 (4,3)1 (3,0)
Mercedes-Benz Sprinter15 (65,2)21 (63,6)
Opel Movano0 (0,0)1 (3,0)
Renault Master4 (17,4)7 (21,2)
Összesen2333
+43,5%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

5,01–10 tonnáig
5,01–10 tonnáig
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
Bonetti BFX1 (0,4)0 (0,0)
DAF LF1 (2,0)0 (0,0)
Isuzu N-sorozat10 (20,4)7 (28,0)
IVECO31 (63,3)13 (52,0)
Daily27 (55,1)12 (48,0)
Eurocargo4 (8,2)1 (4,0)
MAN TGL1 (2,0)1 (4,0)
Mercedes-Benz6 (12,2)3 (12,0)
Sprinter0 (0,0)1 (4,0)
Atego0 (0,0)2 (8,0)
Unimog6 (12,2)0 (0,0)
Volkswagen Crafter0 (0,0)1 (4,0)
Összesen4925
−49%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

10,01–15 tonnáig
10,01–15 tonnáig
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
DAF LF1 (5,6)1 (2,6)
Isuzu F-sorozat3 (16,7)1 (2,6)
IVECO Eurocargo1 (5,6)5 (12,8)
MAN9 (50,0)28 (71,8)
TGL6 (33,3)28 (71,8)
TGM3 (16,7)0 (0,0)
Mercedes-Benz Atego4 (22,2)3 (7,7)
Renault Trucks D0 (0,0)1 (2,6)
Összesen1839
+116,7%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

Nehézkategória

Új nehéz-kategóriás teherautóból viszont több mint 35 százalékkal kevesebb került forgalomba januártól márciusig, mint 2019 ugyanezen időszakában. A DAF megőrizte határozottan vezető pozícióját, mögé a Volvo Trucks és a Scania sorakozott fel a képzeletbeli dobogóra. Az IVECO Stralis is a teljes tavalyi értékesítés felét az első három hónapban teljesítette, azonban itt a típusváltás is nehezítheti a helyzetet.

Egyedül az FH értékesítései maradtak lényegében változatlanok, így Göteborg megelőzhette Södertäljét
15 tonna fölött
15 tonna fölött
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
DAF308 (26,1)202 (26,6)
LF7 (0,6)0 (0,0)
CF11 (0,9)2 (0,3)
XF290 (24,6)200 (26,4)
Ford Trucks45 (3,8)30 (4,0)
Cargo9 (0,8)10 (1,3)
F-Max36 (3,1)20 (2,6)
IVECO79 (6,7)13 (1,7)
Eurocargo1 (0,1)3 (0,4)
Stralis/S-Way68 (5,8)5 (0,7)
Trakker10 (0,8)5 (0,7)
Kamaz0 (0,0)1 (0,1)
MAN105 (8,9)82 (10,8)
TGM17 (1,4)15 (2,0)
TGS29 (2,5)29 (3,8)
TGX59 (5,0)38 (5,0)
Mercedes-Benz115 (9,7)61 (8,0)
Atego1 (0,1)0 (0,0)
Unimog2 (0,2)0 (0,0)
Actros88 (7,5)37 (4,9)
Arocs24 (2,0)24 (3,2)
Rába H14-H2514 (1,2)0 (0,0)
Renault Trucks84 (7,1)68 (9,0)
D7 (0,6)5 (0,7)
C3 (0,3)1 (0,1)
T70 (5,9)57 (7,5)
K4 (0,3)5 (0,7)
Scania261 (22,1)136 (17,9)
P-széria12 (1,0)3 (0,4)
G-széria18 (1,5)3 (0,4)
R-széria176 (14,9)87 (11,5)
S-széria55 (4,7)43 (5,7)
Tatra T5 (0,4)2 (0,3)
Volvo Trucks164 (13,9)164 (21,6)
FL1 (0,1)1 (0,0)
FM6 (0,5)12 (1,6)
FH157 (13,3)152 (20,0)
Összesen1180759
−35,7%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

Autóbuszok

A buszok esetében egyelőre csak kétszázalékos visszaesésről árulkodnak a számok, ám a turistabuszok szegmense eltűnt az idegenforgalom leállásával együtt. Az első negyedévben az egyértelmű győztes a Credobus, amely a teljes kategória közel felét uralta, vállán vitte a szegmenst.

Autóbuszok
Autóbuszok
2019. 1. negyedév
db (piacrész %)
2020. 1. negyedév
db (piacrész %)
Credobus36 (15,9)102 (45,9)
Econell0 (0,0)50 (22,5)
Inovell35 (15,5)52 (23,4)
Optinell1 (0,4)0 (0,0)
Currus Aries18 (8,0)0 (0,0)
evopro Modulo1 (0,4)0 (0,0)
Ford Transit2 (0,9)54 (24,3)
ITK MB REFORM 501 LE0 (0,0)1 (0,5)
IVECO3 (1,3)17 (7,7)
Daily2 (0,9)12 (5,4)
Crossway1 (0,4)5 (2,3)
MAN10 (4,4)2 (0,9)
TGE1 (0,4)2 (0,9)
Lion’s Coach9 (4,0)0 (0,0)
Mercedes-Benz52 (23,0)44 (19,8)
Sprinter0 (0,0)1 (0,5)
Atego2 (0,9)0 (0,0)
Conecto50 (22,1)41 (18,5)
410 02 RHD0 (0,0)2 (0,9)
Mercus MB Sprinter0 (0,0)1 (0,5)
Neoplan Tourliner2 (0,9)0 (0,0)
Otokar Sultan Mega0 (0,0)1 (0,5)
Renault Master1 (0,4)0 (0,0)
Scania Irizar I61 (0,4)0 (0,0)
Setra S 415 LE Business100 (44,2)0 (0,0)
Összesen226222
−1,8%

Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.

Credobus Econell

Hazánkban a 2020-as év első három hónapjában összesen 6727 új haszonjárművet helyeztek forgalomba, ez 13,1 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától (7740). A második negyedév még a teljes piac mélyrepüléséről szól majd, a második félév eredményei pedig nagyban függenek attól, hogy mikorra cseng le a járvány és utána milyen gyorsan veszi fel a fordulatszámot újra a gazdaság.

Adatok előkészítése: Chilkó Szabolcs
Szöveg: Chilkó Szabolcs és Schermann Sándor