Hirdetés:

Most végre tényleg alapjaiban megújult a Volkswagen Caddy. Sokkal több történt modellfrissítésnél, ráncfelvarrásnál: újonnan konstruált jármű áll előttünk, friss dizájnnal és alaposan megemelt szintű belső értékekkel.

Nem túlzás állítani, hogy a Caddy a Volkswagen univerzális típusa: bizonyos tekintetben komfortosabb a Passatnál, kompaktságával jól illik a városba, praktikuma kiváló szabadidő-autóvá és kishaszonjárművé teszi. Már negyvenkét éve van közöttünk, eddig több mint hárommillió készült belőle. A most megjelent kivitel már a negyedik generáció, habár a gyártó a 2015-ös ráncfelvarrás miatt az ötödiknek mondja. A gyártó saját megfogalmazása szerint ez minden idők legdigitálisabb Caddyje, ami ugyan banálisan hangzik, de van mögötte tartalom.

A Caddy eddigi három generációja három különböző alapra épült: az első a Golf rokona, a második a Polo testvére, a harmadik pedig immár 13 éve az eredeti Touran családjába tartozott

Kivitelek

A moduláris keresztmotoros platformra (Modulare Querbaukasten – MQB) épülő Caddy az elődjénél hosszabb tengelytávú és továbbra is kétféle tengelytávval választható, karosszériáját teljesen újonnan konstruálták. Nagyon sok változatban készül, elérhető a Cargo zárt furgon, üvegezett utasterű Kombi és többféle személyautó, azaz Van, akár hét üléssel. Mindegyik jobban felszerelt a megfelelő korábbi változatnál, szériában jár hozzájuk motoros első ablakemelő, motorosan állítható külső tükrök, elektronikus vezérlésű rögzítőfék visszagurulás-gátlóval, új H7-es fényszóró és fénydiódás rendszámtábla-világítás. A Kombihoz és a személyautókhoz alapárért adnak multifunkciós kormánykereket, két tolóajtót, 6,5 colos kijelzőjű rádiót és éberségfigyelőt. A Life már tartalmaz manuális légkondicionálót is, 8,25 colos képernyőt, felhajtható asztalkákat, tetősínt és fényezett lökhárítót. Mindezt LED-es fényszóróval, első-hátsó parkolássegítővel, automatikus légkondicionálóval és most először megjelenő digitális műszerpanellel (Digital Cockpit) fejeli meg a Life. Mi természetesen elsősorban az áruszállítókra irányítjuk figyelmünket.

A szélvédő alatt a műszerfal teljes hosszában végighúzódó polcot találunk

Nagyobb raktér

A nyújtott tengelytávú Caddy Maxi már a Transporter kistestvérének tekinthető, de azért egyáltalán nem kicsi! Fontos változás, hogy tolóajtajának nyílásszélessége 701-ről 840 milliméterre nőtt, így itt már befér egy Euro-raklap. Az átállás az MQB platformra előnyöket hozott az egész vonalon. A normál tengelytávú változat 93 milliméterrel nyúlánkabb elődjénél, 4501 milliméter hosszú, a raktér belmagassága már 1273 milliméter, a kerékdobok közötti szélesség pedig 1230, ezáltal elődje egyik hiányosságát kiküszöbölve végre keresztben is befér egy Euro-raklap, de kettőt is elvisz a jármű. A rövid változat maximális rakodótérfogata 3,3 köbméter, a hosszúé kereken négy.

A zárt áruszállító Caddy rakterét LED-világítással, új padlóburkolattal és 230 voltos dugaszoló aljzattal értékelték fel. A rakományt különösen masszív gyűrűkhöz lehet rögzíteni. A fülkében új a kísérőülés lehajtható támlájának strapabíró felülete (Back Panel), amely mobil író-, illetve tízóraizó asztalként szolgálhat. Valamennyi beltéri anyag robusztus, és ellenáll a szennyeződésnek.

Korszerű hajtásláncok

A három modern 2,0 literes TDI dízelmotor 75 és 122 lóerő közötti teljesítményszinteket kínál. Ezek mellett egy 1,5 literes, 114 lóerős, benzines TSI motor és hasonló, de sűrített földgázzal üzemelő, 130 lóerős TGI sorakozik fel. Mindegyik részecskeszűrővel felszerelve teljesíti a 2021-től kötelező károsanyag-kibocsátási normát. Részben a légellenállási alaktényező 0,33-ról 0,30-ra javításának tulajdoníthatóan, ami rekord a járműszegmensben, motorváltozattól függően, 12 százalékot elérő mértékben csökkent a Caddy tüzelőanyag-fogyasztása az eddigihez képest. Ez azonban még csak prognózis, hivatalos fogyasztásmérési eredmények július elejére várhatók. A piaci bevezetéskor pedig még csak a 102 és a 122 lóerős TDI lesz elérhető.

Az új Volkswagen Caddy főbb műszaki adatai
Méretek
ModellCaddyCaddy Maxi
Hosszúság (mm):45014853
Szélesség (mm):1855
Magasság (mm):1797
Tengelytávolság (mm):27552970
Raktér térfogata (m3):3,34,0
Raktér magassága (mm):1273
Raktér szélessége (mm):1606
Raktér hosszúsága (mm):17972150
Szélesség a kerékdobok között (mm):1230
Tolóajtó szélessége (mm):701840
Motorok
Típus:TDITSITGI
Összlökettérfogat (l):2,01,51,5
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)):55(75),
75(102),
90(122)
84(114)96(130)

A 102 lóerős dízelhez alapból hatfokozatú sebességváltó és elsőkerék-hajtás jár, a 122 lóerőshöz opció a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós erőátvitel (DSG), fronthajtással, illetve a 4MOTION összkerékhajtás.
Említést érdemel a TDI modellek újdonsága, a kétfokozatú AdBlue-befecskendezés (Twindosing), amely jelentősen mérsékli a nitrogénoxid-kibocsátást. Abban, hogy a Caddyé a világ legtisztább dízelmotorjai közé tartozik, szerepe van a két SCR-katalizátornak is.

Motorindítás természetesen nyomógombbal, az okostelefont drót nélkül töltő és a kijelzőre tükröző tartó várja a váltókar előtt

Új futóművek

Ugyancsak a moduláris keresztmotoros platform alkalmazásával függ össze az új Caddy futóműve. Elöl maradt a MacPherson-elrendezés, de jelentősen közvetlenebb kormányáttétellel, tehát manőverezéskor kevesebbet kell forgatni a volánt. Teljesen új viszont a hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengely, laprugók helyett már csavarrugókkal. Kisebb helyigénye módot adott a raktér növelésére, de előnyös az is, hogy a futómű megfelel különféle, hagyományos 4×2-es, 4×4-es, illetve alternatív hajtási koncepciókhoz. Úgy hangolták, hogy bármilyen terhelési állapotban komfortos és agilis legyen, tehát elmondható, hogy egyesíti magában a személyautók és a furgonok felfüggesztésének előnyös tulajdonságait. Valamennyi gyári felszerelésű gumiabroncs a legjobb, A hatékonysági osztályba tartozik. Az első és a hátsó futómű harmonikus összjátéka részben a fék- és túlforgás-szabályozó rendszerek gondos összehangolásának köszönhető.

Digitális világba ül be az új Caddy vezetője. A legtöbb funkciót érintőfelületről kezelheti, hőmérsékletet állítani például „csúszka” elhúzásával lehet

Digitalizált vezetőhely

Komplett új fejlesztés a kijelzők és kezelőelemek kialakítása: az interaktív ember-gép kapcsolatot az opcionális, 10,25 colos digitális műszerpanel, illetve 6,5, 8,25 vagy 10,0 colos kijelzőjű információs és szórakoztatórendszer valósítja meg. Az egész összességének szokásosan anglomán elnevezése az Innovision Cockpit. Hasonlósága a Golf berendezéséhez korántsem véletlen… Az integrált eSIM-kártyával ellátott Online-Connectivity-Unit (OCU) lehetőséget ad hozzáférni a Volkswagen We mobil online szolgáltatásaihoz és funkcióihoz. Teljes flottamenedzsment-rendszer is elérhető. Ezáltal, folytatódik az angol nyelvlecke, az új Caddy always on, azaz állandóan az interneten lóg.

A lehetőségek érzékeltetésére legyen elég egy példa. A vezető kétféle kijelzőnézet közül választhat a kormánykerék View gombjával. Az elsőben „mutatós” körműszer a sebesség- és a fordulatszámmérő, közöttük konfigurálható mezővel, ahová lehívható például a telefon névsora vagy a navigációs térkép. A másodikban nincsenek műszerszámlapok, digitálisan láthatók az adatok, középen az előbbi információs monitorral.
További nóvum a világítási-, látási-, audio- és menüfunkciók digitális érintőfelülete. A forgó világításkapcsoló már kiszolgált, tapintófelület helyettesíti a kormánynál. A központi vezérlőegység menüpontjait kényelmesen és gyorsan érheti el mind a vezető, mind kísérője, a közvetlen belépőgombokkal. Az utastér légcseréjét pedig tetőventilátor javítja. Külső készülékeket 230 voltos dugaszoló aljzat lát el árammal.
A DSG váltómű nagyon komfortos és biztosan kezelhető, digitalizált, mechanikus összeköttetés nélküli kapcsolást kapott. Így már tolatás közben lehet előremenetbe váltani, de az erőátvitel csak akkor hajtja végre az utasítást, ha megengedi a mozgási sebesség. A váltókar előtt két USB-csatlakozó, valamint extraként okostelefont drót nélkül töltő felület található. Nem kell kábel a telefon kijelzőjének az autó monitorára tükrözéséhez sem, ezt megoldja a Wireless App-Connect.

Címről-címre siető futárnak jelentős segítség a nagyméretű, jól elhelyezett navigációs képernyő

Asszisztensek arzenálja

A Caddy 19 vezetéstámogató rendszere közül hat új: például a Travel Assist, amely a Volkswagennél először teszi lehetővé egy haszonjármű kettes szintű részleges önvezetését az egész sebességtartományban. A hozzá tartozó, új koncepciójú multifunkciós kormánykereket kapacitív érzékelővel látták el. Ennek háttere, hogy jogi és biztonsági okokból a vezetőnek állandóan felügyelnie kell a rendszert. A kapacitív érzékelő precízen és erőhatás nélkül ismeri fel az érintést, elkerülve a téves figyelmeztetéseket. Szintén új a Crafterből ismert, vontatmánnyal tolatást segítő rendszer és az oldalsó holtteret figyelő sávváltási asszisztens. Továbbá az automatikus vészfékrendszer és az araszolást is támogató, tehát álló helyzetig működő adaptív sebességtartó automatika is újdonság a Caddy típusban.

A volán gombjai a márka többi járművében megszokottak – így „szemed az úton, kezed a kormányon” maradhat

A vontatmánnyal tolatást segítő rendszer még nem annyira közismert, pedig óriási ötlet. Utánfutóval betolatni az utcáról egy keskeny kapuba nem csak kezdők mumusa, hiszen ellenkező irányba kell tekerni a volánt, mint amerre fordulnánk. Így viszont sokkal egyszerűbb: csak be kell kapcsolni a rendszert, és a képernyőn nézni a mögöttes területet. A vezető csak a tükörállító gombot billegtetve jelzi, merre tartana, és a kormánykerék „magától” forog jobbra-balra, a járműszerelvény pedig első kísérletre, simán végrehajtja a manővert. Parkolóhelyről a forgalomba kitolatva pedig a 180 fokos látószögű hátsó kamera növeli meg óriási mértékben a biztonságot.

Variálható ülések

Az új Caddy valamennyi változatát ergonomikus ülésekkel rendezik be, az AGR Ergo-ülést (AGR = Aktion Gesunder Rücken e.V., Egészséges Hát Munkacsoport) különösen a hivatásszerűen sokat vezetők és a hosszú utazásokra vállalkozók értékelhetik. Sokféleképpen állíthatók: hosszirányban és magasságban, lehet szabályozni az ülőlap dőlésszögét és mélységét, a támlában pedig négy irányban az ember gerincéhez igazítható a deréktámasz. Még kellemesebbé teszi a közérzetet a nagy panoráma-üvegtető, de választani kell két jó dolog között, mert tetőventilátorral nem kombinálható.
A személyszállító Caddy Kombi és a kompakt áruszállító alapból ötszemélyes, de a hosszú változat hét főt vehet fedélzetére, mögöttük akár kerékpárok is elférnek. A hátsó rész bútorzata többféle lehet: a második sorban jobb oldali egyes ülés és kétszemélyes üléspad kombinációja; opcióként három egyedi ülés; másik extraként még kettő a harmadik sorban, így lesz az autó hétszemélyes. A második sori ülések lehajthatók és előrebuktathatók, hogy hosszabb legyen a csomagtér, de ha öt ülés van hátul, azok előredöntött támlája is síkfelületet ad, illetve ki is lehet pakolni a kocsiból az összest. A vezetőülés kivételével mindenütt vannak Isofix-rögzítőpontok gyermekülés elhelyezéséhez.

Könnyű megérteni, hogy miért tervezték teljesen újonnan a Caddy új generációját, hiszen gyártástechnológiai és tipizálási okok mellett bizonyára közrejátszott, hogy ennyi újdonságot lehetetlen volna belesűríteni egy meglevő járműtípusba. Főként úgy, hogy az 2003-ban jelent meg, és azóta csak a ráncait varrogatták fel néha! Minden tekintetben érint bennünket a digitális korszakváltás, és ehhez alkalmazkodnia kell az autóiparnak is. A Volkswagen meglépte ezt, újabb jó időre biztosítva a Caddy sikerét.

Megnőtt az ajtók nyílásmérete, könnyebbé és biztonságosabbá vált a rakodás. A hasznos teherbírásról nem közöl adatot a sajtóanyag, ahogyan azt sem említi, hogy rendelhető-e a rakteret bővítő átrakónyílás a válaszfalra