Afrikában még mindig jól csengő név a Peugeot! Pár esztendeje mi is láthattuk Marokkóban, hogy a közel ötvenéves 404, valamint 504 pickupok a mostoha körülmények ellenére milyen szép számmal teljesítettek heroikus szolgálatot!
Korántsem nevezhető megalapozatlannak a márka megbecsülése, hiszen Afrikában hamar elválik az ocsú a búzától. Ami évtizedekig helytáll, az elismerést, sőt csodálatot érdemel! Hazájában már az első világháborút megelőzően is kínált haszonjárműveket a Peugeot. Az egyik legpatinásabb autógyártó 403, 404 és 504 típusaira épülő kishaszonjárművek azonban már külföldön is – a típusszámokkal egyenes arányban növekvő – sikereket könyvelhettek el.
Pininfarina tervezte a 403-as elegáns vonalait, amiből az 1956-tól gyártott platós és ponyvás Camionnette, valamint a vele műszakilag azonos, de zárt Fourgonnette kishaszonjárművek is profitáltak. A 48 lóerős dízelmotor, valamint az 54 és 58 lóerős benzinmotorok nem tépték szét a karosszériát, de megbízhatóan és takarékosan tették a dolgukat.
A karosszériatervezőt megtartották, a 403-ast azonban 1967-ben az immár Európán kívül is sikeres Peugeot 404 típusra cserélték. Hazájában 1978-ig, Afrikában egészen 1988-ig gyártásban maradt a fekete kontinens utcaképét máig meghatározó típus teherszállító változata. Annyira kultikus a Peugeot 404 pickup, hogy nálunk is találkozhat vele valaki, ha esetleg eltéved.
Az oroszlános pickupok királyának mégis a Peugeot történelmének egyik legelismertebb típusa az 504 tekinthető. Minőségét jól jellemzi, hogy anno az állólámpás Mercedes-Benz megbízhatóságához és igényességéhez hasonlították. Olyan is előfordult, hogy a hazai járművek iránt gyakran elfogult német sajtó összehasonlító tesztjén is az 1969-ben Év Autójának választott francia rivális vitte el a pálmát! Kitűnő alapokról indulhatott tehát 1979-ben a platós kivitel gyártása.
Kiváló konstrukciója a billenőplatóstól a lakóautóig sokoldalú felhasználási lehetőséget tett lehetővé. Sőt, 1981-től a Dangel átépítésének köszönhetően a Peugeot történelmének első összkerékhajtású pickupja is az 504 bázisán valósult meg. Az első nyugati autók közé tartozott, amit Kínában is gyártottak. A francia-kínai Guangzhou Peugeot Automobile Company vegyesvállalat Guangzhou-Peugeot GP 7200 Pickup néven egészen 1997-ig a kínálatában tartotta. Európában 1993-ig, az összkerékhajtású Dangel egy esztendővel tovább maradt gyártásban, azóta sincs az öreg kontinensen pickup a Peugeot kínálatában. A világ számos pontján zavartalanul tovább gyártották, Nigériában egészen 2006-ig!
A Peugeot brazil fejlesztőmérnökei 2010-ben bemutatták a 206+ kisautó alapjaira épített Hoggar pickupot. A Brazíliában igen elterjedt tüzelőanyagnak számító etanollal is üzemelő, 750 kilogramm hasznos terhelhetőségű kishaszonjárművet 2014-ig kínálták a szamba hazájában a Fiat Strada és a Volkswagen Saveiro alternatívájaként.
A Peugeot több mint két esztendővel ezelőtt mutatta be a kínai Dongfeng Rich II pickup kifejezetten az észak-afrikai piacra szánt, oroszlános kivitelét. Ez valójában nem más, mint az első generációs, azaz 1997-es születésű Nissan Navara (D22) kínai ízesítésű változata. Alapvetően nem reménytelen, csupán elavult, ami a mostoha felhasználási körülmények ismeretében akár pozitív tulajdonságnak is tekinthető.
Ennek érkezik majd egy frissebb és műszakilag modernebb utódja. A 2021-re ígért kishaszonjárművel elsősorban Latin-Amerikát, Afrikát, valamint a Közel-Keletet vette célba a Peugeot. Mindenesetre a PSA és a negyedik legnagyobb kínai autógyár, a Csangan (Chang’an Automobile Group) komolyan gondolják, a CAPSA nevű vegyesvállalatuk sencseni üzemüket évi kétszázezer járműre hitelesítették. Kíváncsian várjuk a teherhordók új egzotikus színfoltját! Véleményünk szerint azonban talán szerencsésebb válasutás lenne a Toyotával folytatott haszonjárműves együttműködést bővíteni. Egy Hilux-alapú Peugeot pickupot mindenhol, még a legfinnyásabb európai piacokon is örömmel fogadnának.