Természetesen nem az egy négyzetméterre eső faragatlan tuskók feljegyzésére szolgál a tachográf, hiszen az a haszonjárművek menetíró készüléke. Hogyan vált ez az egykor papírkorongra körmölő, mechanikus mérőműszer digitálisan intelligenssé?
Talán egyetlen műszer sem fejlődött annyit a teherautók és buszok fedélzetén, mint a tachográf. Aligha nevezhetjük a legújabb kor hívságának, hiszen a menetírót eredetileg a híres zeneszerző fia, Max Maria von Weber vezette be a vasúti pontatlanságok dokumentálására a XIX. század közepén. A ma is ismert tachográf közvetlen előfutárának tekinthető, a menet- és várakozási idők feljegyzésére alkalmas Autorex mérőórát dr. Herbert Kienzle a Fekete-erdő határán fekvő, festői szépségű Villingen-Schwenningen városkában mutatta be 1923-ban. Alig három esztendő múlva a Kienzle óragyár továbbfejlesztette innovatív találmányát, az Autograph már a megtett távolság feljegyzésére is alkalmasnak bizonyult. Azonban ahhoz, hogy valódi menetírónak nevezhessük, még hiányzott a sebesség rögzítésének képessége. Nem kellett rá sokat várni, hiszen 1927-ben megérkezett a legelső valódi tachográfjuk, a TCO 1. A szakadásbiztos papírkorongot viaszréteggel látták el, amit működés közben az írótű belenyomott a papírba, láthatóvá varázsolva annak színét. Egy precíz óramű gondoskodott a korong forgásáról, így a sebesség, a menet- és pihenőidők, valamint a megtett távolság feljegyzései egybefüggő diagramokká álltak össze. Az 1933-ban bemutatkozott, immár hitelesíthető és zafír írótűvel felvértezett TCO 2 már mindent tudott, amit a tachográfoktól a digitális technika érkezéséig elvártak. Bizonyára ennek is köszönheti, hogy meglepően hosszú ideig, egészen 1963-ig gyártották. A formavilágán viszont még sokat kellett csiszolni, azonban 1936-ra a TCO 6 és 7 már eléggé kikerekedtek ahhoz, hogy felkerülhessenek a műszerfalra.
Kötelező!
Németországban a nem menetrend szerint közlekedő autóbuszok számára már 1939-től előírták a tachográf használatát. A teherautósok azonban még számottevő pihenés nélkül, két vödör kávéval és táskás szemekkel szelhették át a kontinenst. Az ötvenes évek első felében a forgalom és a halálos kimenetelű balesetek számának növekedése miatt a törvényalkotók elejét vették a zombijáratoknak. Előírták minden 7,5 tonna feletti össztömegű teherautónak és a legalább 14 utas szállítására alkalmas autóbusznak, valamint a 25 lóerőnél erősebb mezőgazdasági vontatóknak a tachográf használatát. Ezt a korszakot a TCO 8 vezette be, amely már akár egy teljes hetet és az azalatt történt vezetőváltásokat is fel tudta jegyezni a korongra. A hatvanas években a TCO 11 és 14-es modellekkel a menetírásra alkalmazott centrifugális erőt felváltotta az elektromágnesesség. Az 1970-ben debütált TCO 15 elektronikus óraszerkezettel, valamint az ügyfelek igényeit rugalmasan kiszolgáló modularitással nyugdíjazta elavult felmenőit. Első alkalommal vált lehetővé a menetadatok elektronikus kiértékelése is. Az évtized közepére az Európai Gazdasági Közösség egységes szabályozást léptetett életbe, erre reagálva alkotta meg 1973-ban a legelső „európai” tachográfot, a TCO 1311 típust a Kienzle. Az ebben bemutatkozó szenzor a mai napig jó szolgálatot tesz.
Kerekből szögletes
A nyolcvanas évek közepén mutatkozott be a kompakt méretű KTCO 1318, amely már teljes mértékben elektronikus vezérlést kapott és a bejövő jelek esetleges manipulációjának ellenőrzésére is lehetőséget biztosított. A következő évtized elején az FTCO 1319 leváltotta a kerek műszereket és bevezette a szögletes és lapos formát. Az IAA 1997 kiállításon prezentált moduláris MTCO 1324 veszélyt jelentett a rakoncátlankodó rádiók számára, hiszen befért a szabványos, DIN-méretű helyükre. Elkezdődtek a papírkorong végnapjai. Kis lépéssel az emberiségnek, azonban óriási ugrással a tachográfok számára, az ezredforduló után megérkezett a digitális korszak. A 2006 óta „jegyzetelő” és mai napig elterjedt DTCO már közelebb áll a számítógéphez, mint egy klasszikus tachográfhoz. Egy évig őrzi belső memóriában a járművel kapcsolatos emlékeit. Végleg búcsút intett a papírkorongnak, 28 napos kapacitású csipkártyára menti ki a járművezetők tevékenységével kapcsolatos összes releváns paramétert – a gyermekkori oltási könyv kivételével. Túlzásnak tűnhet, de tegyük a kezünket a szívünkre! Az analóg tachográf korongját az alsó tagozatos kisiskolások is kedvükre tudták módosítani egy 2H keménységű ceruzával! A digitálishoz már jóval komolyabb előképzettség kell. Az Autorex mérőóra után száz esztendővel, 2023 augusztus 21-től kötelezővé vált, második generációs DTCO 4.1 okostachográfokat pedig gyakorlatilag lehetetlen manipulálni. Most még csupán a 3,5 tonna össztömeg feletti, újonnan forgalomba helyezett haszonjárművekbe költözik be. Azonban a tachográf több mint százéves történelme során elsőként egy többlépcsős folyamattal kötelezővé teszik azt is, hogy utólag beépítsék a legtöbb már forgalomban lévő haszonjárműbe a legújabb digitális nemzedéket.
Nem összekeverendő!
Tachométer nélkül nincs tachográf! Aki látott már teherautót belülről, találkozott a VDO felirattal is. A hárombetűs rövidítés a Vereinigte DEUTA-OTA, vagyis a Deutsche Tachometer-Werke GmbH (DEUTA) és az Offenbacher Tachometer-Werke GmbH (OTA) egyesüléséből 1929-ben létrejött vállalatot jelzi. Habár a kezdetektől önállóan szorgoskodtak, szorosan együttműködtek a tachográfok mágusának számító Kienzle céggel. Útjuk a kilencvenes évek derekán fonódott össze, és 2007 óta a Continental égisze alá tartoznak.

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!
Egyenesen a vadnyugatot, a naplementébe lovagló hősök korát idézi mai alanyunk. Ugyanis ebben az epizódban elhoztunk nektek valami amerikait. Pontosabban egy amerikai piacos, itthon igazi ritkaságszámba menő Nissan Frontier pickupot mutatunk be.

Volvo FH Aero 4×2 T teszt: Nem csupán a nosztalgia hajtja
Csúcsmodern gépet dobott piacra a Volvo Trucks az FH Aero változatokkal, amelyek hazánkban és Európában is komoly sikereket hoztak a svédeknek.

Ikarus 260.32R: Repülőtéri papagáj
Amennyiben csupán egyetlen típuscsaládot emelhetnénk ki a szép emlékű Ikarus palettájából, mindenképp a kétszázas sorozatot említenénk. Hiszen elég csupán annyit mondanunk: 208 853.

Renault Trucks gyárlátogatás és párizsi kukásautó-mustra: Így születnek és dolgoznak
A közhiedelemmel ellentétben kukásautó-vezetőnek lenni jó. Többségében modern, kényelmes járművek, sok lehetőséget adó munkaidő és egész jó fizetés várja még hazánkban is azokat, akik erre adják a fejüket.

Megérkezett hazánkba a Maxus: Pickupot a népnek
Újabb távol-keleti márka debütál Magyarországon, ezúttal a négy nagy tradicionális kínai autógyártó közül a legnagyobb, a SAIC hozza el a Maxus haszonjárműveit.

A földre szállt hold mostantól az elektromos autók otthona
Rögtön azzal kezdem, hogy eloszlatom a képzavart, amit a címmel generáltam. MOONCITY névvel hozott létre élményközpontot Budaörsön a Porsche Hungaria. Az egykori Agip-székház helyén immár elektromos autók és töltési megoldások tesztközpontja található.