Hirdetés:

Mindenkit beelőzve a nagyok közül, a Volvo Trucks kezdett legelőször az elektromos nehéz-teherautók sorozatgyártásába. Bizony, a balesetbiztonság egykori megszállottja, a fenntartható haszonjárművek éllovasává lépett elő.

Beindult az elektromos teherautók sorozatgyártása a Volvo Trucks genti üzemében is. Így immár három európai és egy tengerentúli szülőszobában készülnek a Volvo villany-teherautói. Évente 45 ezres gyártási kapacitásával Gent a Volvo Trucks legnagyobb üzeme. Belgiumban az akár 44 tonna szerelvény-össztömegű Volvo FH Electric, FM Electric, valamint FMX Electric típusok gördülnek le a szalagról. Mégpedig az azonos platformnak köszönhetően a dízelmotoros és gázüzemű társaik mellett, ami jelentősen megkönnyíti és rugalmassá varázsolja a gyártásukat. Annál is inkább, mivel az energiahordozók közvetlenül a szomszédos, közelmúltban átadott, új akkumulátorgyárban készülnek.

Ugyanazon a soron készülnek a dízelmotoros és az elektromos járművek

Az energiatárolás hatékonysága töretlenül fejlődik, ezért 42 százalékkal nagyobb kapacitású akkumulátorcsomagokkal növeli a legkisebb nehézkategóriás teherautói akciórádiuszát a Volvo Trucks. Így az egy villanymotoros, 280–565 kilowattórás, 3–6 akkumulátorcsomag felvértezett Volvo FL Electric már 450, az akár kettő villanymotorral operáló és 280–375 kilowattórás, 3–4 akkumulátorcsomaggal felszerelt FE Electric pedig 275 kilométeres hatótávot is elérhet. Ezzel ezentúl az olyan különösen energiarabló feladatok ellátásra is alkalmasak lesznek, mint a hulladékbegyűjtés, az építőipari alkalmazások, valamint az átlagosnál jóval hosszabb műszakok teljesítése. Az akkumulátorok kapacitásának növekedése azt is jelenti, hogy ugyanakkora távolsághoz kevesebb modul szükséges. Így az ügyfelek választhatnak a nagyobb hatótáv, illetve a „megspórolt” akkumulátorcsomagonként ötszáz kilogrammal nagyobb terhelhetőség között.

Új, nagyobb kapacitású akkuval frissíti legkisebb villanyos termékeit a gyártó

Azonban nemcsak a villanyteherautók és energiahordozóik gyártását futtatta fel a Volvo Trucks, hanem azok töltéséről is gondoskodik. Legalábbis hazájában Svédországban, ahol egy országos, megújuló energiával táplált gyorstöltő hálózat kialakításába kezdett. Idén és 2024-ben összesen 130 töltőállomás telepítését tervezik. Az átgondolt szolgáltatásnak köszönhetően minden korábbinál könnyebben átpártolhatnak az elektromobilitás szekerére a fuvarozóvállalatok. A partnerekkel üzemeltetett hálózat márkafüggetlen, de eleinte a lapraszerelt bútorok Mekkájában marad. Azonban már tervezik Európa és a világ meghódítását is. Mindez független a Milence együttműködéstől, a Volvo Trucks, Daimler Trucks és TRATON-csoport közös gyermekétől, amely az autópályák, valamint logisztikai központok mellé tervez nagyságrendileg 1700 gyorstöltő állomást telepíteni és üzemeltetni.

Az európai összefogás mellett saját töltőhálózatot is terveznek

Alig helyezték forgalomba a legelső tisztán elektromos vontatókat, máris érdeklődnek irántuk a túlméretes és túlsúlyos szállítmányok matadorai is. Talán nem kell ecsetelni, hogy az elektromos hajtáslánccal felvértezett haszonjárművek minden másnál alkalmasabbak a nehézvontatók szerepére. A szerelvények hosszának és tömegének növelése arányaiban kisebb fuvar- és fenntartási költségeket eredményez. A göteborgi Berndt Mattsson Åkeri AB fuvarozóvállat legutóbb három Volvo FH Electric vontatóval bővítette flottáját. Az egyik, 6×4-es hajtásképletű nyergest hetek óta egy konténerterminálban tesztelik, ahol napi 12 órában 32 méter hosszú és 74 tonna össztömegű szerelvényekkel közlekedik. Az eredmények nagyon biztatóak, ami több mint jó hír. Hiszen a hat teljesen elektromos modellt kínáló Volvo Trucks a legjobb kártyákkal rendelkezik hozzá, hogy teljesítse a 2030-ra kitűzött célját: terveik szerint az értékesített haszonjárművek fele már villanymotoros lesz.

Finnországban akár a 34,5 méter hosszú, 75 tonna szerelvény-össztömegű járművek is közlekedhetnek, Svédországban bizonyos utakon pedig 100 tonnás nagy kapacitású szállítmányok hatékonyságát is tesztelhetik

Az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén sem alszik téli álmot a Volvo Trucks. Olyannyira nem, hogy vízgőzt püfögő haszonjárműveit immár közúton is teszteli. Nem is akárhol, hanem a sarkkörtől északra, kifejezetten zord körülmények között. Nincs idő lazsálásra, a tesztjármű a hét minden napján útra kel. Habár az eddigi eredmények túlszárnyalták a Volvo Trucks szakembereinek elvárásait, a sorozatgyártású példányokra még biztosan várnunk kell az évtized második feléig. Hiszen a piaci bevezetés előtti években még valós körülmények között, fuvarozóvállalatokkal és flottaüzemeltetőkkel karöltve is tesztelni fogják. A fejlesztés gyorsítása érdekében a Daimler Trucks konszernnel is együttműködnek. Ennek ellenére nagyon sok víz fog még lecsurdogálni az Ångermanälven szelíd medrében, amíg az üzemanyagcellás járművek végleg átveszik a hosszú távú fuvarozás terhét feketén kormoló felmenőiktől.

Az üzemanyagcellás elektromos vontatók jelentik a következő lépcsőt, ezek várhatóan az évtized második felében érkeznek

Új helyre költözik a Volvo
Háttér

Új helyre költözik a Volvo

Túlzás nélkül állíthatom, Magyarországon példa nélküli beruházást hozott tető alá Ecseren a Volvo Hungária Kft. Ez egyben azt is jelenti, hogy 25 évvel alapítása után költözik a XVII. kerületi Cinkotai úti bázisáról a svéd márka magyarországi importőre.

Volvo Trucks VNL: Orrhosszal vezet
Pihenőidő

Volvo Trucks VNL: Orrhosszal vezet

Habár a tengerentúli járműgyártás történelmében a buldogfülkés vontatókat többször próbálták elfogadtatni, egyiket sem övezte siker. Még az európai márkáknak is be kellett látnia, hogy Amerikában kizárólag csőrös teherautóval válhatnak sikeressé.

Volvo FM Low Entry: Urbánus lowrider
Bemutató

Volvo FM Low Entry: Urbánus lowrider

Bemutatta legelső, kizárólag elektromos hajtással elérhető teherautóját a Volvo Trucks. A nehézkategóriás Volvo FM Low Entry elsősorban városi környezetben tudja megcsillogtatni a képességeit. Még London belvárosába is behajthat majd, ha befér.

Egységben az erő!
Hírek

Egységben az erő!

Bármerre tekintünk, együttműködéseket látunk! Nincs miért csodálkozni, hiszen felgyorsult világunkban az egyre növekvő elvárásoknak és szigorodó előírásoknak egyre inkább csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha összefognak és egyesítik erejüket, valamit szellemi tőkéjüket.

Volvo FH16: A világ tetején
Teszt

Volvo FH16: A világ tetején

Elektromos hajtás, üzemanyagcella, bioüzemanyag, a nagy kavalkádban a Volvo Trucks szakembereinek még arra is jutott figyelme, hogy visszahódítsák a legerősebb dízelmotor címét. Az új király a D17 erőforrás 780 lóerővel.

Szükséges szikra
Háttér

Szükséges szikra

Különböző gazdasági ágazatokon átívelő összefogás kezdődött az Amerikai Egyesült Államokban a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású járművek számára szükséges infrastruktúra minél gyorsabb kiépítésének elősegítésére.