Észak-Amerika legsikeresebb nyerges vontatójával próbál szerencsét a Daimler AG a vörös kontinensen. Lehet, hogy nem ártana csomót kötni az új Freightliner Cascadia gatyamadzagjára, mielőtt befogják egy országúti vonat elé.
Hirdetés:

Messze maga mögött hagyta a konkurenciát a Cascadia az Amerikai Egyesült Államokban. A távolsági fuvarozás legnagyobb, 14 969 kilogramm megengedett össztömegnél nehezebb „Class 8” kategóriájában kiszakította magának a piac 38 százalékos szeletét. Ugyan a legkisebb kontinensen sem cseng ismeretlenül a már több, mint 75 éves múltra visszatekintő Freightliner név, hiszen a Daimler Trucks North America 1989 óta importál teherautókat Ausztráliába és Új-Zélandra. A két országban 20 000 Freightliner dolgozik, azonban a Cascadia most először lép színpadra náluk. A Daimler Trucks North America több, mint 30 országba exportálja a nehéz teherautóit, 2018-ban 190 000 járművel a Daimler Trucks & Buses teljes értékesítésének negyven százalékát ők biztosították. Jelentőségük megkérdőjelezhetetlen.

 -

Amerikában nagy port kavart a Freightliner Cascadia, azonban a legalacsonyabb fekvésű kontinensen még bizonyítania kell

 -

A Western Star 6900 nyerges vontatóra bízza a legnehezebb feladatokat a Daimler Trucks North America

A bevezetőben viccelődtünk, hogy fel kell majd kötni a Cascadia gatyáját, ha meg akar felelni az Ausztrál elvárásoknak. Tény, hogy a legidősebb kontinensen közlekednek a leghosszabb – 53,5 méter megengedett hosszúságú – és legnehezebb, akár 200 tonna szerelvényössztömeget is meghaladó szerelvények, de ezeket a Daimler elsősorban a konszerntestvér Western Star teljesítőképességére bízza. A világrekordot különben egy tridemtengelyes – három hajtott tengellyel rendelkező – Mack Titan tartja, ami 2006-ban egyenesen a világhírű ír Guinness sörfőzde könyvébe vontatott egy 113 pótkocsiból álló 1474,3 méter hosszú és 1300 tonnás szerelvényt.

 -

A hajtásláncot felkészítették a 100 tonna feletti szerelvényössztömegre

Természetesen nem csupán annyi történt a Freightliner részéről, hogy rossz oldalra tették a kormányt. A mérnökök figyelembe vették a szélsőséges éghajlati viszonyokat, emiatt egy kifejezetten Ausztrália számára tervezett fülkét alkottak, az ütközők is speciálisak és aláfutásgátlót kaptak. A hajtásláncot is felkészítették a lényegesen nagyobb megterhelésre, ami így már elviseli a 100 tonna feletti szerelvényössztömeget is.

 -

Sosem szenvedtek komforthiányban az amerikai csőrösök

 -

Porból nincs hiány a legszárazabb kontinensen, emiatt a motor által beszívott levegő többlépcsős tisztítást igényel

A számunkra egészen különleges világként ható Amerikai Egyesült Államokban év elején mutatták be az új Cascadia nyerges vontatót. Ez az első sorozatgyártású, részlegesen automatizált, az SAE besorolása szerinti 2. szintű önvezető funkcióval is elérhető teherautó az amerikai piacon. Amerikában a klasszikus 4×2, 6×4 és az üzemanyagárak növekedése óta rohamosan terjedő 6×2 hajtásképlettel érhető el a Cascadia. A Freightliner büszke az Integrált Detroit Hajtásláncra – IDP –, ami annyit jelent, hogy a 350–605 lóerő teljesítménytartományt lefedő DD13 és DD15 motoroktól kezdve a DT12 automatizált sebességváltón át egészen a tengelyekig minden a Daimler-konszernhez tartozó Detroit-gyár terméke.

 -

Az amerikai Cascadia küllemében is eltér az ausztrál piacra szánt modelltől

A sebességváltó történetesen a Mercedes-Benz PowerShift módosított változata, a tengelyek is német mérnökök gondolataiból születtek, ám a csillagos márka járműveiben is használt közös moduláris motorcsalád erőforrásait alapvetően az amerikaiak fejlesztik. Az amerikai hagyományoknak megfelelően a hajtáslánc részegységei független gyártók termékeivel is kérhetők. Igény esetén Cummins motorral, Eaton Fuller vagy Allison sebességváltóval, valamint Meritor tengellyel is választható a Cascadia. A légellenállás és a hajtáslánc optimalizálásával az elődmodellhez képest ötszázalékos üzemanyagmegtakarítást ígér az új Cascadia. Ebből pedig ezentúl a kenguruk és a kivik is profitálni fognak. Sikeres kontinenshódítást kívánunk!

 -

A Freightliner Cascadia fülkéjét a szélsőséges ausztrál körülmények miatt át kellett tervezni