Hirdetés:

Hamarosan alapjaiban rendezik át az emberek közlekedéshez való hozzáállását, az egész iparágat érintő hatalmas változások. Ezért kipróbáltuk, mit tudnak ma a GreenGo autómegosztó új kishaszonjárművei.

Jó pár éve, 2016-tól gazdagítja a budapesti látképet a GreenGo autómegosztó szolgáltató elektromos flottája. Akkor 45 autóval indultak, azóta több mint 400 járművük áll szolgálatra készen a nap 24 órájában. Kínálatuk a közelmúltban – természetesen villanymotoros – kishaszonjárművekkel, Renault Kangoo Z.E. modellekkel bővült. Hajtott minket a kíváncsiság, hogyan teljesít a GreenGo Cargo a gyakorlatban, egy életszerű feladat közben. Lakásfelújítás után feleslegessé vált, régi radiátorok MÉH-telepre szállítását választottuk kísérleti projektnek.

Hosszú tengelytávolsága ellenére szűk utcákon is remekül manőverez a Renault Kangoo Z.E.

Még soha nem használtam eddig autómegosztó szolgáltatást, de egyszerűen tudtam elkészíteni a szükséges regisztrációt. Körülbelül egy órát vett igénybe az első kattintástól kezdve az adatok hitelesítésének befejezéséig. Ne feledjünk, a szolgáltatónak ellenőriznie kell adataink valóságosságát irataink érvényességét. Ezért érdemes mindenképpen előre elvégezni a regisztrációt, ha tudjuk, hogy a közeljövőben használni szeretnénk majd a szolgáltatást. Következő lépésként kerestem egy hozzám közel lévő, feltöltött áruszállítót az alkalmazáson keresztül. Sajnálatos, hogy nem lehet a különböző járműtípusokra szűrni, ezért az ikon eltérő színe alapján kell keresgélni a térképen. A modulegyterűket jelenleg négy extra zónában lehet felvenni, és egy ugyanilyen zónába is kell lerakni használat után. Kifejezetten egyszerű a bérlés elindítása. Az autót körbefotóztam és jelentettem az állapotát: látható-e rajta sérülés, mennyire találtam tisztának. Ez egy igen fontos lépés, mert így tudjuk bizonyítani, hogy milyen állapotban vettük át, ezután indulhatunk is. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a GreenGo járműveinek bérléséhez legalább egyéves jogosítvány szükséges. Nem kell megijedni az elektromos, illetve tengelykapcsoló-pedált nélkülöző autóktól, nyugodtan állíthatom, hogy rendkívül egyszerű a használatuk. Véleményem szerint még a kevésbé rutinos vezetők is gyorsan megszokják a rendkívül egyszerű és komfortos működésüket.

Ez ugye az előző generációs francia, a műszerfalon jól látszik, hogy tíz éve tervezték. Mai szemmel ez igencsak minimalista

A Kangoo Z.E. remekül szaladt, a rendkívül hatékony fék finom használata igényel egy kis gyakorlást, de ez szintén elektromos sajátosság. Egy korlátozottan belátható járműnél a parkolást segítő rendszer kifejezetten hasznos – főleg, ha a felhasználó kisebb személyautókhoz szokott. Kényelmes, hogy a hátsó ajtókat szélesre lehet tárni, ez megkönnyítette a pakolást. A rakodómagassága is ideális általános felhasználásra. A szűkös belvárosi utcákon jól lehetett manőverezni a GreenGo Cargo bérjárművel. Pont ideális a mérete, se nem túl nagy, se nem túl kicsi. A rakodás idejére a parkoltatás is gördülékenyen ment. Ha éppen nem haladunk az autóval, de a továbbiakban is szeretnénk használni, akkor a parkoltatás funkcióval kedvezőbb percdíjon „foglalhatjuk” tovább a járművet. Arról nem is beszélve, hogy a zöld rendszám miatt nem kell sehol parkolódíjat fizetnünk.

Miután megraktuk 400 kilónyi radiátorral már robogtunk is vele Érdre, a MÉH-telepre. Választhattunk volna közelebbi telepet is, úgy nyilván gyorsabb és ezáltal olcsóbb lett volna. Ám így megfuttattuk a belvárosban, autóúton, autópályán, és mindenhol jól teljesített. Egyértelműen a városban található a természetes élőhelye, ott lehet kihozni a maximumot az elektromos hajtásból. Miután mindennel végeztünk, visszavittük a saját zónájába és kerestünk neki egy alkalmas parkolóhelyet. A bérlés végeztével ismét körbefotóztam az autót. Ez még fontosabb, mint az első fotózás, hiszen ha erről a lépésről megfeledkezünk, kötbért kell fizetnünk. Ráadásul ezzel bizonyítjuk egy esetleges káreset esetén, hogy mi még épségben parkoltuk le! Összesen négy órát használtuk a kocsit és 87 kilométert mentünk vele. Ezalatt 95 százalékos töltöttségről 53 százalékra csökkent az akkumulátor kapacitása. A kétszáz kilométer fölötti hatótávolság elég szép teljesítmény, jól bírta a gyűrődést.

De mennyibe is kerül mindez? Három díjcsomagot kínál a GreenGo, és mindegyik csomagnál akár egész napra is bérelhetjük az autót. Egy órát parkoltunk és három órát vezettünk, így ennél a bérlésnél számunka a Green Premium percalapú díja érte volna meg legjobban. Igaz, az egy havi díjas csomag, tehát rendszeres használat esetén releváns csak az értéke.

DíjcsomagokGreenGreen PluszGreen Premium
Bérleti díj percalapon (180 perc vezetés, 60 perc parkolás):17 700 (15 300+2400)13 620 (11 700+1920)9420 (8100+1320)
Napidíj:18 99016 49015 990

A táblázatban szereplő bruttó árak forintban értendők. Percalapú bérléskor a napidíj összegének elérésekor napidíjra vált a rendszer, egy napra nem számláz annál többet.

Miért fontos beszélni az autómegosztó szolgáltatásokról? Azért, mert egyértelműen ez a jövő, legalábbis a nagyvárosokban biztosan. A környezetvédelmi intézkedésekkel a városokból egyre inkább próbálják száműzni azokat a járműveket, amelyek nem felelnek meg a károsanyag-kibocsátást szabályozó korlátozásoknak. Így rövidesen az elektromos járművek hatalmas előnyt jelentenek majd benzines vagy dízelmotoros társaikhoz képest. Külföldi példára akár közlekedésterhelési díjat („dugódíj”) is bevezethetnek a fővárosban, amivel a máshogyan is teljesíthető utak számát csökkentenék. Ezért nagyobb szerepet kaphatnak a további közlekedési formák is – az elektromos rollerek és biciklik megosztott hálózatai és a hagyományos közösségi közlekedés is hatalmas ütemben fejlődhetnek. Így remélhetőleg egyre tisztább levegőt lélegezhetünk a nagyvárosokban is.

Saját jármű költségei (Ft)
Gépjárműadó:24000
Éves szerviz:30000
Kerékcsere:20000
Tisztítás:36000
Ablakmosó folyadék:1500
Kötelező biztosítás:70000
Összesen:181500

A táblázatban szereplő bruttó árak forintban értendők.

A gazdasági helyzet változásai is valószínűleg ebbe az irányba tolni majd a közlekedési tendenciákat. Mennyibe is kerül fenntartani egy saját autót? Számításom alapját egy 80 kilowatt teljesítményű, ötéves, hétliteres fogyasztású autó képezte, napi 30 kilométeres távokra használva. A táblázatból látszik, mennyi mindenre kell figyelnünk és költenünk, ha saját autót tartunk fent. Arról nem is beszélve, hogy magában az autóban áll a pénzünk, és az napról napra amortizálódik. Illetve egy baleset esetében azonnal dobhatunk ki az ablakon akár több millió forintot is. A táblázatból jól látszik, hogy saját autót fenttartani jelentős költségekkel jár. Évente kifizetünk rá 180 000 forintot úgy, hogy még meg se mozdult a kocsi. Egy GreenGo Premium előfizetés esetén évi 60 000 forintba kerül, hogy rendelkezésünkre áll a szolgáltatás. A folyamatosan növekvő tüzelőanyag-árak szintén egyre inkább életszerűtlenné teszik, hogy napi szinten járjunk autóval. Ha körbenézünk az utakon, azt látjuk, hogy az ötszemélyes autók döntő többségében mindössze egy ember ül. A napi szaladgáláshoz, bevásárláshoz tökéletesen elég egy akkora autó, mint a GreenGo flottájában szolgáló Volkswagen e-up!. Így még inkább értetlenül állunk a jelenség előtt, hogy hatalmas pickupok és szabadidő-autók ezrei állnak a belvárosi dugókban. Tegyük a szívünkre a kezünket és gondoljuk át, valóban szükséges ez? Nem lehetne egyéni közlekedési útjaink jó részét máshogyan is megoldani?!

Küldetés teljesítve: 400 kiló radiátor nem ellenfél