Hirdetés:

Kétségkívül a Lánchíd legutóbbi felújításának egyik leglátványosabb pillanata a terheléses próba volt. A Delta-Truck Kft. jóvoltából szerkesztőségünk munkatársai testközelből követhették végig a különleges eseményt.

November közepén billenőpótkocsis szerelvények vették birtokba Budapesten a Széchenyi lánchidat. Az egységesen 20 tonna tömegű szerelvények az átkelő felújítását végző konzorcium és a Budapesti Műszaki Egyetem szakembereinek segítettek egy mérési forgatókönyv megvalósításában. A 24 darab Ford Trucks vontatót a Mobiltrans Zrt. biztosította, a vállalat a Delta-Truck Kft. egyik legrégebbi „fordos” ügyfele. Azon vállalkozások közé sorolható, akik az elsők között szavaztak bizalmat a  Ford Trucks teherautóknak.

A szerelvények nem véletlenül rendelkeznek ilyen csekély rakománnyal, az utasítások szerint egységesen 20 tonna tömegűek lehettek

Szimbólummá váló Lánchíd

A gróf Széchenyi István nevéhez kötődő építmény volt az első állandó híd, amely összekötötte Pestet és Budát. A Lánchíd és a budai Váralagút kereskedelmileg is nagyon fontos szerepet töltött be a főváros és az ország életében. Sokáig egy külön cég üzemeltette, később pedig a főváros kezelésébe került. Közel két évszázados történelme során többször is megújult, a második világháború után újjá is kellett építeni. Ezt követően 1949 novemberében vették birtokba a közlekedők, hogy aztán 1973-ban, valamint 1986 és 1988 között ismételten felújítsák. A hetvenes évek elején új aszfaltburkolatot kapott és röntgenvizsgálatokkal ellenőrizték a láncokat. A nyolcvanas évek végén szintén komolyabb munkálatokat végeztek rajta a szakemberek, bár ezek időben tovább tartottak, a volument tekintve kisebb horderejűek voltak.

Ilyen méréseket még nem látott a híd

Bár a Lánchíd története során több terhelési próbát is végeztek már, ilyen komplex technikai háttérrel még nem vizsgálták az átkelőt a szakemberek. A 2021-ben kezdődő munkálatok egyik záró akkordjaként 2022. november 12-én geodéziai műszereket helyeztek el a hídon és a rakparton. Ezekkel 0,5 milliméter pontossággal tudták mérni például a híd lehajlását. A 24 darab 20 tonnás tömegre kisúlyozott Ford Trucks szerelvény a mérést koordináló szakemberek utasításainak megfelelően hajtott fel a hídra, állt meg vagy indult el. A budai oldal irányából Pest felé haladó járművek a Rákóczi hídon tudtak megfordulni két mérés között és a rakparton várakoztak a feladataik között. A kivitelező cég és a műszaki egyetem szakemberei is a várakozásoknak megfelelő eredményeket kapták a több mint ötórás méréssorozat után, így minden akadály elhárult az elől, hogy elsőként a kerékpárok, a taxik és az autóbuszok birtokba vegyék az átkelőt. A gyalogosoknak erre még várniuk kell, hiszen a járdák felújítása még folyamatban van.

A Ford Trucks, a Delta-Truck és a Mobiltrans sikere

Egy ilyen különleges eseményen közreműködni mindig nagy élmény és izgalmas feladat. A 36 darab Ford Trucks 1848 tehergépkocsit üzemeltető cég még 2017-ben döntött a beszerzés mellett. Az első tíz jármű üzemeltetési tapasztalatai alapján rendelték meg a további járműveket és egy új F-Max nyerges vontatót is. Legutóbb 2022 második felében vehettek át új járműveket, amelyek a terveknek megfelelően érkeztek meg a gyárból. Közülük jó néhány darab ott volt most a hídon, így történelmi események tanújává válhattak. Ami pedig a folytatást illeti, úgy tűnik, a közös történet tovább íródik a Delta-Truck Kft és a Mobiltrans Zrt. kapcsán, hiszen az utóbbi fél üzemeltetési tapasztalatai továbbra is pozitívak. Ki tudja, talán legközelebb Budapest legújabb átkelőjén láthatjuk majd a Mobiltrans vállalat Ford Trucks vontatóit.

A világháború utáni újjáépítést követő terheléspróbán felsorakozott a korabeli magyar haszonjárműgyártás krémje (Fotó: Fortepan / UVATERV)