Megszoktuk már az utóbbi években a Ford Trucks teherautóit a hazai utakon. Hamar sikeresek lettek, köszönhetően bevált szerkezeteiknek, jó minőségüknek, kis szervizigényüknek és relatíve alacsony áruknak. Külső-belső megújulást élt meg a „kisebb” típuscsalád.
Nyolcadik éve van jelen a piacon a Ford Trucks, az első darabokat 2016 végén helyezte forgalomba a hazai képviselet, a Delta-Truck Kft. Néhány évvel később megérkezett az F-Max nyerges vontató, amellyel igazán nagyot dobbantott a márka. A járművek hamar népszerűek lettek a vevők körében, eddig hozzávetőlegesen ezer darab kelt el, jellemzően nemzetközi, belföldi árufuvarozásra és építőipari felhasználásra vásárolták. Most átalakult a modellpaletta, idén érkezik a kisebb fülkés, korábban Cargo néven ismert típus megújult változata – az eddigieknél jóval gazdagabban specifikálható F-Line. Három területre koncentráltak a fejlesztői: az építőipari járművekre, a belföldi és a rövid távú nemzetközi fuvarozást kiszolgáló nyerges vontatókra, illetve a felépítményezhető fülke-alvázakra.
Nem titok, a műszaki adatokból kiderül, a rövid távú fuvarozáshoz kínált vontató nem a „nagy” gyártók ellenfele akar lenni a nemzetközi fuvarozásban, sokkal inkább az országon belüli elosztófeladatokban, a logisztikai központokból való kiszállításban tud majd komoly piaci részesedést szerezni. Egyetlen motor, egyetlen teljesítménylépcső, de ez a lehető leguniverzálisabb, a fuvarok 95 százalékához teljesen megfelelő. Főleg hazánkban, és azokban a szomszédos országokban, ahol nincsenek hosszú, meredek hágók. A Ford Trucks saját Ecotorq motorcsaládjának új generációja a 4×2 hajtásképletű vontatóhoz a nagyobb 12,7 literes változatban áll rendelkezésre, ezúttal 331 kilowatt (450 lóerő) teljesítménnyel. Az erőforrás 2300 newtonméter maximális nyomatéka 900-tól egészen 1300-as fordulatszámig kihasználható. A vontatóból terveztek egy speciális 6×4-es változatot is, ehhez a motor már korábban is választható, 353 kilowattos (480 lóerő) variánsát társítják. Érdekesség, hogy az F-Line vontatókhoz még a 16 fokozatú ZF 16 S 2230 manuális váltó is kapható, ez inkább a fejlődő piacokon lesz népszerű, nem nehéz megjósolni, hogy hazánkban a szintén 16 fokozatú Ecotorq 16s 2600 DD automatizált váltó lesz a befutó. A motorcsalád amúgy mindent felhasznál, ami a takarékos üzemet segíti: kipufogógáz-visszavezetés, változó geometriájú turbófeltöltő, közös nyomócsöves befecskendezés és intelligens motorszabályzás. Ne felejtsük ki az igazán hatékony 320 kilowatt teljesítményű integrált motorféket, valamint a felárért rendelhető retardert. Amúgy az automatizált váltó azért kapott még négy előremeneti fokozatot, hogy optimálisan együttműködjön a hidrodinamikus tartósfékkel. Szintén a kisebb fogyasztáshoz járul hozzá az F-Max típushoz képest kisebb kabin, ami kisebb tömeget és természetesen kisebb homlokfelületet is jelent.
A másik nagy fuvarozási terület a felépítményezhető alváz, értelemszerűen itt már sokkal több a specifikálási lehetőség: 4×2, 6×2, sőt 8×2 is szerepel a képletgyűjteményben. A műszaki csemegék között szerepel emelhető segédtengely, kormányozható hátsó tengely, hátsó légrugózás, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Normál és megnövelt hátsó túlnyúlás, hosszú tengelytáv, kiegészítő tüzelőanyag-tartály is választható. Sőt, még a tartályok elhelyezése is választható, ha például kell a hely az alváz jobb oldalán a felépítmény kiegészítő berendezéseinek. A fülke belsejét is a feladatnak és a sofőr kívánságainak megfelelően lehet kialakítani, ággyal, ágy nélkül, magas vagy alacsony fülkével, álló helyzeti fűtéssel, optimalizált légkondicionálóval. Mivel ezen a területen már nagyon eltérőek lehetnek a felhasználói igények, a gyár is két erőforrást kínál. A kilencliteres 243 kilowatt (330 lóerő) teljesítményűt a kisebb terhekhez, a 12,7 literest pedig szintén a már jól ismert 309 kilowattos (420 lóerős) teljesítménylépcsővel a nagyobbakhoz.
Az előző kettőnél talán még speciálisabb az építőipari alkalmazásokhoz készült teherautók kategóriája. Itt elsősorban a robusztusság, egyszerűség, jó manőverezőképesség, jó körkörös kiláthatóság számít. Az eddig is bevált szerkezeteket számítógépes végeselem-elemzésekkel optimalizálták tovább, hogy az alváz, a futóművek az akár 44 tonnányi össztömeggel is mindig megbízhatóan teljesítsenek. Ehhez három teljesítménylépcső valamelyike asszisztálhat, amelyeket 243–331 kilowatt (330–450 lóerő), illetve 1400–2500 newtonméter jellemzi, s itt is választhatunk manuális vagy automatizált váltó közül. Éles szeműek biztosan kiszúrták, hogy a csúcsmotor legnagyobb nyomatéka meghaladja a közúti kivitelekét. Ezzel könnyíti meg a Ford Trucks a nehéz terhek szállítását, a könnyű manőverezést pedig elektrohidraulikus szervokormány segíti.
Az F-Line piaci bevezetésével egy időben mutatkozik be a gyár vezetéstámogató rendszereinek új generációja. Ez az arzenál a beépített radaroknak, szenzoroknak köszönhetően holttérfigyelőt, a közvetlenül teherautó előtt tartózkodó gyalogosra vagy kerékpárosra figyelmeztető induláskori elülső holttérfigyelőt, közlekedési táblák felismerését, sávtartót, alkoholszonda-előkészítést, vészfékjelzést, éberségfigyelőt, gumiabroncsnyomás-ellenőrzőt és tolatókamerát tartalmaz. Ezt a rendszert mostantól a gyár összes modellje alapáron megkapja. Az automatikus vészfékrendszer az építőipari gépeken kívül széria mindegyik másik esetében, de további rendelhető modulokkal egészíthető ki a biztonsági kelléktár. Ilyen például a gyalogosfelismerővel kiegészített vészfékrendszer, amely gyalogost észlelve azonnal automatikusan fékezésbe kezd akkor, ha a sofőr nem veszi észre a veszélyt és nem cselekszik. Szintén a biztonságot szolgálja és nem utolsósorban a sofőr kényelmét, a távfényasszisztens, amely szükség esetén a távolsági fényről azonnal visszakapcsol tompítottra, valamint az adaptív sebességszabályozó, amely akár álló helyzetig fékezi a szerelvényt, s ismét elindul a forgalomnak megfelelően.
Nem is kérdés, hogy a nagyobb testvérre hajazó homlokfal a leglátványosabb újdonság. A felfrissített motorok, az új váltók, az előírásszerű új biztonsági rendszerek mind üdvözlendőek. A járművezető azonban még ennél is több újdonságnak örülhet! Az F-Line is megkapta az F-Max elegáns kormánykerekét, annak műszeregységét és egy kilenccolos érintőképernyőt. Új tárolók és USB-A, illetve USB-C csatlakozók fokozzák a mindennapos együttélés élményét. Az új Ford F-Line első példányai május elején érkeznek Magyarországra, év végén visszatérünk az üzemeltetési tapasztalatokra.

DAF XB, XD és XF Electric menetpróba: Van ennek így értelme?
Teljesen megújította elektromos teherautóinak kínálatát a DAF, amelynek gerincét az új generációs XD Electric és XF Electric típusok adják.

MANN-FILTER szűrők: Modern teherautók, új kihívások
Kézzelfogható előnyökkel járó operatív döntés lehet a független gyártók szűrőit választani. Pláne, ha egy olyan márkáról beszélünk, mint a MANN-FILTER, amely a jármű egész élettartamára gyártói minőségű alkatrészeket kínál. Nagy terhelést jelent egy modern teherautó üzemeltetése – nemcsak maguk a járművek, hanem a műhelyek és a flottamenedzserek számára is. A hosszabb szervizintervallumok, az alternatív tüzelőanyagok […]

AutoTech Future 2025: Haszongépjármű-parádé a Hungexpón
Fékek, furgonok és több tonna technika. Bemutatjuk nektek a 2025-ös AutoTech Future kiállítás résztvevőit, érdekességeit és egyben részleteit.

Amikor a tiszta kilátás mindent megér
Haszonjárműveknél különösen fontos a jármű műszaki állapota. Egyrészt azért, mert egy műszaki meghibásodás nemcsak kellemetlen, hanem biztosan veszteséget is termel. Másrészt azért, mert a legegyszerűbb alkatrész is komoly veszélyforrás lehet.

Toyota Proace City EV Van és Verso teszt: Két pólus
A Toyota Professional kínálatának egyik legapróbb típusa a Toyota Proace City Van áruszállító és a Toyota Proace City Verso személyszállító.

Ford Ranger PHEV menetpróba: Túl a dízelen: alapfelszereltség a feszültség
Kell majd egy hosszabb és alaposabb teszt, de elsőre a hálózatról tölthető hibrid Ford Ranger egész életképesnek tűnik. A hazai bemutatóról szóló videónkból többek között azt is megtudhatod, hogy mit keres a pickupban egy eddig csak sportos modellekből ismerős, közel 20 éves benzines erőforrás.















