Alig változott a díjnyertes dizájn, de a lemezek alatt sok az újdonság. A Volvo turistabuszai végre megkapták jussukat, az eleganciájukhoz méltó modern hajtásláncot és vezetői környezetet.
Bivalyerős és különösen takarékos, meg szokásosan kényelmes és legendásan biztonságos – ez a fő üzenet, így lehetne röviden összefoglalni a látottakat. A mondat eleje azért magyarázatra szorul. Mert ugyan a 13 literes dízelmotor legújabb generációja akár 500 lóerőig is feltekerhető, de az átfogó fejlesztés egyenlege az elődökhöz képest érdemi fogyasztáscsökkenés. Mindennek a kulcsa a vadonatúj B13R típusjelzésű platform, amelyre aztán házon belül és független felépítményezők által is csodás buszok épülhetnek. Kilenc százalék a megalapozott ígéret, ennyivel kevesebb tüzelőanyag fogy, miközben a korábbiaknál lényegesen dinamikusabb, erősebb és biztonságosabb a jármű. Ráadásul komfortosabb utas- és járművezetői oldalon egyaránt.
A Volvo Buses egyik autóbuszgyárát is területén tudó helyes svéd kisváros, Borås kulturális központja biztosította az esemény helyszínét. Mégpedig az egykor itt működő vagon- és mozdonygyár közel 150 éves falai között vártuk a nagy pillanatot. Szokásos villódzó fények, félhomály és a felszálló füst mögött előtűnt a két főszereplő. Egy 9700-as „sima” távolsági busz és a csúcskategória, a 9900 jelzésű luxuskivitelű turistabusz. Beszédek, prezentációk formájában kapjuk az első információkat, de aztán jött a fő attrakció. A kormánykerék mögé ülve első kézből adhatom tovább azt a fantasztikus élményt, amit például a 9900-as vezetése jelentett.
Teljes paletta, átfogó kínálat
De előbb egy kis magán történelem. Az elmúlt két International Coach of the Year versenyen is ott voltak az elődök, legutóbb Szlovéniában az emeletes „csoda”. Nem nyertek – pedig tényleg remek járművekkel találkoztunk –, mert például a járművezetői környezet kialakítása finoman szólva sem tartott lépést a korral, az elvárásokkal. Főleg a versenytársakkal való összehasonlításban látszott nagyon élesen a kontraszt. Biztosan nem miattunk, de talán a kvázi kudarc is hozzájárult a mostani lépéshez, a buszok külső formája megmaradt, de két helyen jelentős a változás. A kissé módosított, moduláris, 2 vagy 3 tengelyes alváz struktúrája már bevált, meg is maradt. Ebbe a világ egyik legjobb, leghatékonyabb hajtásláncát építették, a Volvo FH típusból ismert, frissített 13 literes motorral. Teljesen új a vezetőtér, új kormánykerékkel, pazar műszerfallal.
Az új platformra épülnek ezentúl a 9700-as, 9800-as (Mexikó), és 9900-as járművek. Olyan a szerkezeti kialakítása, hogy alacsony belépési magassággal az emeletes buszhoz is megfelelő alapot jelent. A motorkínálat az új, 13 literes erőforrás négy fokozatban hangolt változatai: 283 kilowattól 373-ig (380–500 lóerő). Ezek mindegyike HVO-kompatibilis, azaz a hidrogénezett növényi olajjal való használatra is alkalmasak. Ez a jövő egyik nagy ígéretű tüzelőanyaga, jelentős részben növényi olajokból és hulladékzsírokból, vegyi eljárással készül. A 343 és 373 kilowattos (460 és 500 lóerő) változatokba biodízel is tankolható.
Több erő, kisebb fogyasztás
A lehetetlen vállalkozást simán ugrotta a csapat. Ennek egyik sarokköve a motorhoz kapcsolódva az új hűtési rendszer kialakítása, amit két önálló szekcióra osztottak, saját ventilátorokkal. Az eredmény nem csupán fogyasztáscsökkenést jelent, de kisebb a motor üzemi hőmérséklete, ami a szervizintervallum meghosszabbítását is lehetővé tette. A másik nagy dobás az ikonikus I-Shift automatizált váltó újragondolása. A lényegesen gyorsabb kapcsolási idő és a kisebb súrlódás nem csak a kisebb fogyasztásban tényező, de a menetdinamikában és utaskényelemben is tetten érhető kedvező változás. Az I-See domborzatkövető hajtásláncvezérlés a terep ismeretében a vezető helyett dolgozik, fékez, gázt ad – pontosan tudja, mi van a domb mögött. A dinamikus járműsüllyesztéssel 80 kilométer/óra felett a felépítmény két centiméterrel lesüllyed, a kisebb légellenállás 2 százalék megtakarítást hoz a konyhára. Így jön ki végül a kilencszázalékos érték, ami elismerésre méltó!
Induljunk már!
A vezetőülésben helyet foglalva az első újdonság a kormány, az FH vontatók multifunkcionális mesterdarabja. A kormány körül letisztult, gyönyörű felület, jól áttekinthető funkciókkal. A középső műszeregység digitális, konfigurálható. Ráadásul nagy és jól olvasható. A jobb oldalon érintőképernyő, minden olyan tudással felvértezve, ami ma egy korszerű járműnél már nélkülözhetetlen.
Természetesen a külső tükör digitális – ez is fogyasztáscsökkentő tényező. Szinte végtelen a sora a járművezetőt, az utasokat védő aktív és passzív biztonsági rendszereknek. Az utastérnél a belépő komfortszint is már kifejezetten igényes kialakítású. A hárompontos biztonsági öv alapfelszereltség és jelzésértékű, hogy mennyire fontos szempont az utasbiztonság. Ettől felfelé a határ a csillagos ég, a legigényesebb vásárlókat is ki tudják szolgálni.
A buszok annyira újak, hogy még rendszám sincs rajtuk. Így a tesztpályán körözünk, megunhatatlanul. Időnként átülünk az előző generációs buszokba, például az emeletesbe, így még határozottabb az érzés, itt és most valamit nagyon eltaláltak a fejlesztők. Csak a műszeren látom, hogy éppen melyik sebeségfokozatot használom, a váltások észrevehetetlenek. Az új tükrök, pontosabban monitorok tényleg jobbak, a bal oldali lehetne picit magasabban, mert így az oldalváltásnál függőlegesen is mozgatni kell a fejet. Ez állítólag könnyen orvosolható, a megrendelésnél kell figyelni rá. Az elmúlt közel 20 év alatt már nagyon sokféle buszt vezettem, de ez most kiemelkedik a sokaságból, felejthetetlen élményt hagyott bennem. Alig várom, hogy jövőre, az International Coach of the Year tesztjén újra vezethessem – mégpedig itt Budapesten. Mert mi szervezzük azt, és a Volvo Buses vezetői biztosítottak arról, hogy itt lesznek az újdonságaikkal!