Hirdetés:

Hatalmas vívmánya az emberiségnek a közlekedés nagymértékű fejlődése. Viszont, mint sok más pozitív folyamatnak, úgy ennek is számos negatív következménye hat a mindennapi életünkre. Egyik ilyen, talán sokszor nem is tudatosuló terhelés a zaj.

Régóta ismert már, hogy a közlekedés fellendülése és a forgalom óriási növekedése a levegő minőségét jelentősen rontja, ami negatív egészségügyi következménnyel jár a társadalmunkra nézve. A károsanyag-kibocsátás problémája egyértelműen globális, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint évente körülbelül hárommillió haláleset kötődik a kültéri levegőszennyezéshez. Különösen a városi területeken élők veszélyeztetettek – és nemcsak az idősekre vagy a légúti betegségekben szenvedőkre káros, hanem a gyermekek kognitív fejlődését is rontja.

Olyan csöndben suhan, hogy akár az épületen belül is megállhat a villanybusz, szó szerint az ajtóig visz. Az egyértelmű kényelmi előnyök mellett ez télen, esőben jelenthet hatalmas pluszt

Azonban csak az elmúlt évtizedben kezdtek komolyabban foglalkozni azzal, hogy a levegőszennyezés mellett a zajszennyezés is hatalmas probléma. A járművek esetén egyrészt a motor zúgása, másrészt pedig a kerekek gördülése okozza azokat az alacsony frekvenciájú hangokat, amelyek leginkább ártalmasak az egészségre. A közúti zaj a becslések szerint Európában évente 500 ezer embernél okoz magas vérnyomást, valamint 43 ezernél szívbetegséget. A forgalmas utak mellett élők éjszakai alvásminőségét is rontja, ezáltal az emberek sokkal fáradtabbak a nap folyamán, romlik a teljesítőképességük és koncentrációjuk.

A Volvo Buses tanulmányt készített az egyik, hegyvidéki szakaszokat is tartalmazó göteborgi buszjárat villamosításáról. Felmérték, hogy a járművek lecserélése miképpen befolyásolta a vonalon élők életminőségét. Azt találták, hogy 49-ről 39 százalékra csökkent azok aránya, akik hetente egyszer-kétszer fáradtnak érezték magukat. Jelentősen kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy fáradtnak érzik magukat a nap folyamán. A depressziósok aránya 22-ről 17 százalékra csökkent. Míg korábban a lakosok negyedét nagyon zavarta a zaj, ez a villanybuszok üzembe állításával öt százalékra csökkent. A rengeteg pozitív hatás mellett persze ne felejtsük el, hogy a csendesen suhanó járművek a gyalogosokra, illetve a halláskárosodásban szenvedőkre a megszokott, hangos társaiknál nagyobb veszélyt jelenthetnek.

Elektromos tehergépkocsikkal akár éjszaka is kiszállíthatók a belvárosi boltokba az áruk, mert nem veri fel a környéken lakókat a dízelmotor zajával. Ráadásul ez a nappali torlódásokat is mérsékli

Azonban a levegő- és a zajszennyezés egyik megoldása az elektromos járművek elterjedése. A zöld buszok nagymértékben hozzájárulnak a csendesebb környezethez. Viszont mindez önmagában valószínűleg még mindig nem lesz elég a zajterhelés visszaszorítására. A várostervezésre és -vezetésre is fontos feladat hárul: a forgalom a csökkentése. A megfelelő bicikliutak és gyalogosjárdák építésével és a közösségi közlekedés fejlesztésével remélhetőleg egyre több embert lehet kicsalogatni az autójából.