Hub van Doorne 1928. április 1-jén összesen négy fővel útjára indított vállalkozása kezdetben hegesztési, illetve kovácsolási munkákat végzett a helyi lakosoknak és vállalatoknak. Többek között kerékpár-csomagtartókat szállított az akkoriban lámpákat és rádiókat is gyártó Philipsnek. Majd az 1930-as évek elején a nagy gazdasági világválság profilváltásra késztette a van Doorne fivéreket, így átálltak pótkocsik és félpótkocsik gyártására. Abban az időben még gyerekcipőben járt a hegesztés, a járműalvázakat jellemzően szegecseléssel készítettek. Ám Hub van Doorne egyik jelentős innovációjaként hegesztett alvázzal kínálta a járműveit, amelyek ezáltal rendkívül kis saját tömegükkel tűntek ki piaci versenytársaik közül. A vállalkozás nevét ennek megfelelően 1932-ben megváltoztatták: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsigyára), rövidítve DAF.
Az 1936-ban bemutatott konténerszállító pótkocsi forradalmasította a kombinált vasúti-közúti fuvarozást
Hasonlóan zseniális találmánynak számított a DAF 1936-ban bemutatott konténerszállító pótkocsija, amely forradalmasította a kombinált vasúti-közúti fuvarozást. Az újszerű konstrukció az akkoriban használt, három méter hosszú és körülbelül 3,5 tonnás vasúti konténerek gyors átrakodását tette lehetővé a vasúti kocsik és a közúti járművek között. A DAF ezzel világszinten is a konténerszállító pótkocsik gyártásának egyik úttörőjévé vált. Ekkor már több mint száz főt foglalkoztatott az üzem, öt év múlva pedig már háromszor ennyit. A második világháború alatt sem pihentek a DAF mérnökei, ugyanis terveztek egy új pótkocsit, megépítették egy teherautó három prototípusát, valamint megalkották egy teherautógyár koncepcióját.
Profilban a tehergépkocsik
A van Doorne fivérek ezúttal is nagyon jól meglátták a közeljövő piaci lehetőségeit, hiszen a háború utáni időszakban valóban hatalmas kereslet mutatkozott mindenféle szállítójárműre.
Kezdetben még csak ilyen önjáró alvázakat gyártott a DAF, a fülkét különböző felépítményezők készítették
Így 1949 szeptemberében elkészült az első tehergépkocsi, pontosabban egy járóképes alváz. Ez a fényszórókon kívül a hét krómcsíkkal díszített hűtőt is tartalmazta, amely szinte rögtön a DAF védjegyévé vált. Sokan a mai napig csak úgy emlegetik ezeket a tehergépkocsikat, hogy a „hétcsíkosok”. A fülkéket különböző felépítményezők készítették egyedi ügyféligények alapján. Mivel a holland ipar még éppen csak éledezett a háborús pusztítás után, az erőforrásokat az Egyesült Államokból és Angliából kellett beszerezni, ezért az első években Hercules benzinmotorokkal, illetve Perkins dízelmotorokkal készültek a DAF tehergépkocsik.
Azonos gyártósoron készültek a legkülönfélébb típusok
A vállalat profiljának kibővítése 1949-ben ismét névváltozást vont maga után, de a rövidítés változatlanul megmaradhatott: Van Doorne’s Automobiel Fabriek, azaz Van Doorne autógyára. Majd egy évvel később átadták Eindhovenben a vadonatúj, kilencezer négyzetméteres tehergépkocsigyárat, ahol a háromtonnás A30, az öttonnás A50 és a hattonnás A60 járóképes alváz készült. Sőt, később az egytonnás A10 is kiegészítette a kínálatot.
Íme, a DAF első saját fülkével gyártott tehergépkocsija 1951-ből
A DAF 1951-ben mutatta be első saját fülkéjét, a kedvezőbb légellenállás érdekében lekerekített sarkokkal és döntött hűtőráccsal. A járművezetők kényelmét rugózott ülés fokozta. Nem sokkal később pedig már csak hat krómozott csík csillogott a DAF fülkéin, meghatározva a márka új arculatát.
DAF YA328 katonai teherautó 1952-ből, amely a Dikke DAF, magyarul zömök DAF becenevet kapta
Az 1950-es évek elején több katonai tehergépkocsit is bemutatott a DAF, innovatív összkerékhajtási rendszerrel, amelyek kiváló terepjáró képességükről váltak híressé. Persze eközben a polgári típusok fejlesztése sem pihent, így 1955-ben kihozták az 1100-as, az 1300-as és az 1500-as típust, miközben elkészült a tízezredik DAF jármű. Jól mutatja az új generáció sikereit és a termelés felfutását, hogy pontosan egy évvel később már a húszezredik tehergépkocsi legyártását ünnepelték Eindhovenben.
DAF 15, avagy DAF Torpedo csőrös vontató 1957-ből
Meghatározó újítások
Ekkortájt a DAF úgy döntött, hogy saját gyártású motorokkal biztosítja a járműveibe kerülő erőforrások kiváló minőségét.
DAF 2000 DO a sajtpiac egyik főszereplőjeként 1957-ből
Az 1957-ben létesített üzemben eleinte a Leyland licence alapján készített motorokat, ám ezeket hamarosan felváltották a saját tervezésű konstrukciók. Két évvel később a DAF turbófeltöltővel látta el a DS575 dízelmotorját, amely szintén úttörő megoldásnak számított.
A DS575 turbófeltöltős motor látványrajza 1959-ből
Eközben 1957-ben bemutatták a 2000 DO típust, 1958-ban pedig megkezdődött a saját fejlesztésű tengelyek gyártása. Fontos évszámnak, sőt, egy új fejezet kezdetének tekinthető 1962, amikor a DAF egyrészt bemutatta az Eurotrailer nevű, alumínium felépítményű, így nagyon könnyű félpótkocsit, valamint a 2600-as tehergépkocsit, amelyet már nemzetközi fuvarozáshoz alakítottak ki.
A nemzetközi fuvarozás anyjaként emlegetett DAF 2600 1962-ből
Fülkéjét két fekhellyel látták el, a körös-körül nagy üvegfelületek pedig jó kilátást és térérzetet eredményeztek. A gépkocsivezetők munkáját fék- és kormányrásegítést könnyítette meg. Nem véletlenül emlegették a DAF 2600 típust a nemzetközi fuvarozás anyjaként. Majd 1968-ban újabb úttörő megoldást vezetett be a holland gyártó, ugyanis elsők között alkalmazott billenthető fülkét a szervizelés megkönnyítésére.
DAF F2600 nyerges vontató DAF billenthető félpótkocsival. A DAF a hetvenes évek végén befejezte a pótkocsigyártást
Az F1600-2200 típusok már billenthető fülkével mutatkoztak be. Mellékágként saját tervezésű személyautókat is gyártott a DAF, persze ezekből sem hiányozhatott valami forradalmi újdonság, Hub van Doorne mérnöki zsenialitásának újabb bizonyítékaként. Ez pedig nem más volt, mint a fokozatmentes automatikus sebességváltó, a mai napig számos gépjárműben használt CVT-váltók őse. A DAF 600-at a 33, a 44, az 55 és a 66 követte összesen 850 ezer példányban, majd a személyautókat gyártó részleg a Volvo tulajdonába került.
Erősebb motorok, tágasabb fülkék
Az 1970-es évek elején az olajválsággal kellett szembenézniük a gyártóknak. A DAF ismét gyorsan és innovatívan reagált, ugyanis 1973-ban bemutatta a világ első töltőlevegő-hűtéssel ellátott tehergépkocsi-motorját a vadonatúj 2800-as típussal.
A kilencliteres DKS motor töltőlevegő-hűtővel 1973-ból
A töltőlevegő-hűtéssel kezdetben csak a hatékonyság fokozása, vagyis a teljesítmény növelése és a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése volt a cél, ám később bebizonyosodott, hogy ez a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez is elengedhetetlen technológia. Az erős, 11,6 literes motor felett az új fülke a húsz centiméterrel szélesebb felépítése révén már teljes értékű fekhelyeket kínált. Így nem csoda, hogy a 2800-as az egyik legsikeresebb típusként vonult be a márka történelmébe. Magyarországon aligha kell bemutatni a fülkéjét, hiszen a Rába révén nálunk is legendássá vált.
A DAF már 1985-ben kísérletezett a Space Cab magastetős fülke koncepciójával
Majd az 1980-as években továbbfejlesztették a motor befecskendezőrendszerét és optimalizálták az égéstér formáját, tovább fokozva a hatékonyságát. Ezt a technológiát az ATi (Advanced Turbo intercooling – fejlett turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés) felirat hirdette a fülkén. A nyolcvanas évek derekán a DAF szoros együttműködésbe kezdett a Leyland céggel, és ennek egyik eredményeként a Leyland áruelosztó járműveire felkerült a holland márka emblémája. Sőt, 1987-ben az egész vállalatot felvásárolta a DAF, és a mai napig itt készülnek az LF tehergépkocsik. Szintén ebben az évben jelent meg a 95-ös típus, amely többek között a rendkívül tágas Space Cab fülkéjével elnyerte a rangos Év Teherautója címet. A DAF idejekorán felismerte a nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépkocsivezetők kényelmének fontosságát, így élenjáró belmagasságot, illetve tárolóhelyeket biztosított a fülkében. Még magasabbra tette a mércét 1994-ben a Super Space Cab fülke bemutatásával.
A Super Space Cab fülke 1994-ben mutatkozott be
Modern idők gyümölcsei
A kilencvenes évek elején nehéz helyzetbe került a vállalat, különösen a brit haszonjárműpiac összeomlása miatt, azonban 1993-ban sikerült újjászületnie DAF Trucks N.V. néven. Majd 1996-ban csatlakozott az amerikai PACCAR cégcsoporthoz, ami új fejezetet nyitott a vállalat életében. Egy évvel később bemutatkozott a 95XF típus, újabb Év Tehergépkocsija címet szerezve a márkának. És még az ezredforduló előtt elkészült a félmilliomodik DAF teherautó, illetve megújult a CF típus. Ezt 2001-ben követte az LF, amely egyből Év Tehergépkocsija díjat is nyert. Egy évvel később jött az XF95, a külső ráncfelvarrás mellett könnyített alvázzal és AS Tronic automatizált sebességváltóval. Majd 2005-ben követte utódja, az XF105, amellyel együtt a vadonatúj PACCAR MX motorok is bemutatkoztak, felkészülve az Euro IV, illetve Euro V korszakára. Ezeket az innovációkat ismét az Év Tehergépkocsija díj odaítélésével ismerte el a szakma. Sőt, 2006-ban az LF alapjain egy hibrid hajtású prototípusról is lerántotta a leplet a holland gyártó. A DAF 2012-ben elsők között mutatta be az Euro VI-os motorjait, amelyek egy évvel később már bekerültek a sorozatgyártású LF, CF és XF tehergépkocsikba. A világméretű piaci terjeszkedésnek is köszönhetően 2015-ben már az egymilliomodik DAF tehergépkocsi megszületését ünnepelte a márka. Ennek külön érdekessége, hogy a jubileumi példányt a holland miniszterelnök adta át az eindhoveni gyárban Révész Bálintnak, a Révész Cégcsoport alapítójának és tulajdonosának. Tavaly pedig átfogóan megújult az LF, a CF és az XF, a hajtáslánc továbbfejlesztésének köszönhetően átlagosan hét százalékkal csökkentve a tüzelőanyag-fogyasztást. Ez is ékes példája annak, hogy a DAF stratégiájának és sikerének ma éppúgy az innováció és a szállítási hatékonyság fokozása az egyik alapköve, mint az elmúlt 90 évben mindvégig. A van Doorne fivérek szellemi öröksége a tehát mai napig minden egyes DAF tehergépkocsiban tovább él.
A DAF 90 éves történelmének fontosabb mérföldkövei | |
---|---|
1928: | A Hub van Doorne Machinefabriek en Reparatie-inrichting cég megalapítása Eindhovenben |
1933: | Elkészül az első pótkocsi |
1949: | A tehergépkocsi-gyártás elindítása |
1955: | Elhagyja a gyártósort a tízezredik tehergépkocsi-alváz |
1957: | Megkezdődik a termelés a DAF motorgyárában |
1958: | Elindul a tengelygyártás |
1959: | Az első turbófeltöltős DAF motor bemutatása |
1964: | Legördül a futószalagról az ötvenezredik tehergépkocsi-alváz |
1965: | A belgiumi Westerlo városában átadják a DAF új fülke- és tengelygyárát |
1972: | Európában elsőként megkezdi működését a DAF nemzetközi országúti segélyszolgálata (ITS) |
1973: | A DAF a tehergépkocsi-iparban úttörőként bevezeti a töltőlevegő-hűtést |
1979: | Véget ér a pótkocsigyártás a DAF márkánál |
1984: | Elkészül a 250 ezredik DAF tehergépkocsi |
1985: | Megjelenik az ATi, az Advanced Turbo intercooling (fejlett turbófeltöltés és töltőlevegő-hűtés) technológia |
1987: | Megszületik a DAF 95, amelyet az 1988-as Év Tehergépkocsijának választanak |
1993: | A vállalat újjászületése DAF Trucks N.V. néven |
1994: | Bemutatkozik a Super Space Cab magastetős fülke |
1996: | A DAF Trucks csatlakozik a PACCAR cégcsoporthoz |
1997: | Piacra lép a DAF 95XF, amely elnyeri az 1998-as Év Tehergépkocsija díjat |
1999: | Elkészül az 500 ezredik DAF teherautó |
2001: | Megszületik az LF, amely megkapja a 2002-es Év Tehergépkocsija díjat |
2002: | Bemutatják az XF típust |
2005: | Megjelenik az XF105 |
2006: | Elkészül a DAF LF hibrid jármű prototípusa, az XF105 típust pedig a 2007-es Év Tehergépkocsijának választják |
2008: | Átadják a DAF új motortesztelő központját |
2011: | Brazíliában megkezdi a termelést a DAF új tehergépkocsigyára |
2012: | Az Euro VI-os LF, CF és XF bemutatása |
2015: | Az egymilliomodik DAF tehergépkocsi ünnepélyes átadása Révész Bálintnak |
2017: | Az új LF, CF és XF bemutatása, utóbbi kettő megkapja a 2018-as Év Tehergépkocsija díjat |