Harmadik nagy üteménél tart a Scania új tehergépkocsi-generációjának bevezetése: a távolsági tehergépkocsik, majd az építőipari teherautók után december elején a városi és agglomerációs járművek bemutatására került sor. Megmaradt a P-széria, de ennek lesüllyesztett fülkéjű Low Entry változatát mostantól L-szériának hívják; az új betűjel önálló típust takar a kínálatban. Szintén új a hétliteres motor– eddig kilencliteres volt a legkisebb.
Belesimul a városba
Nem is olyan régen, akár csak tíz éve, meghökkenést váltott volna ki egy alacsonyfülkés billenőplatós teherautó, hiszen attól tartottak volna, hogy csekély szabad hasmagasságával és kis terepszögével könnyen elakad egy építkezésen. E hátrányokat ügyes konstrukcióval mérsékelni lehet, és ekkor már jobban kidomborodnak a szintén alacsonyfülkés hulladékgyűjtő teherautókkal szerzett kedvező tapasztalatok: a gépkocsivezető egy szinten van a környezetével, könnyebben alkalmazkodik hozzá, és a többi közlekedő kevésbé fél tőle, mintha szó szerint lenézően pillantana rájuk. A szakma, az önkormányzatokkal együtt, növekvő rokonszenvvel nézi ezt a járműféleséget, amely az elosztófuvarozásban is kiválóan bevethető.
P-szériájú áruterítő tehergépkocsi – jól beleillik a városi környezetbe, barátságos hatású
Erre a trendre csatlakozott rá a Scania az L-szériával, mindjárt néhány hasznos megoldást alkalmazva. Ilyen a Scania City Safe Window nevű alsó oldalablak az ajtóban, vagy a csendes gázmotor, amely biogázzal is üzemelhet. A zajcsökkentési és károsanyag-kibocsátási előírásokat jobban teljesítő, a forgalom áramlatában kevésbé idegen testnek tűnő teherautó, noha teherbírása továbbra is nagy, közkedvelt urbánus járművé avanzsál.
Térdet hajt vezetője előtt
Az L-széria fülkéje mindig két méter hosszú, viszont háromféle tetőmagasságú lehet: alacsony, normál és magas. Ha térdeplőfunkcióval rendelik meg, ezt a rögzítőfék aktiválja, akkor egyetlen lépcsőfokon át lehet bejutni az utcaszint fölött körülbelül 80 centiméteren álló padlóra (a pontos magasság a gumimérettől függ). A fellépő 79 centiméter széles, nehéz lenne eltéveszteni. Ám a nem letérdeplő modellek padlója sincs följebb 93 centiméternél. E méretek a fülke mindkét oldalára érvényesek. A belsőtérben könnyű mozogni a motoralagút előtti átjárón, tehát nem kell kiszállni és körbemenni.
Ugyanakkor a normál specifikációjú L-széria szabad hasmagassága nagyjából 24 centiméter, nem kell félni, hogy felül valami akadályon a jármű. Előnyös jellemző az is, hogy a felépítmény már az első tengely mögött 42 centiméterrel álló sík mögött elkezdődhet.
L-szériájú hulladékgyűjtő jármű – fülkéje még a felépítménynél is alacsonyabb
Az L-szériába a Scania felfrissített kilencliteres dízelmotorját építik be, háromféle teljesítménnyel. 2018-ban csatlakozik ezekhez az OC09 jelű, sűrített és cseppfolyósított földgázzal vagy biogázzal is üzemeltethető motor két teljesítménylépcsővel. Valamennyi kombinálható Scania Opticruise automatizált sebességváltóval vagy Allison automatikus váltóval.
Kukucskáló ablak
Nagyszerű, hogy nem veszett még ki a józan szemlélet a járműtervezésből: a jobb oldali holtteret nem újabb kamerával és képernyővel szüntették meg, hanem nemes egyszerűséggel vágtak egy ablakot az utasoldali ajtó aljába. Éljen! Az opcionális Scania City Safe Window rendelhető a P- és az L-fülke valamennyi változatához. Ezen kipillantva észrevehetők a legveszélyeztetettebb közlekedők: gyermekek, gyalogosok, kerékpárosok, akik könnyen besodródhatnának egy jobbra kanyarodó tehergépkocsi kereke alá. Egy gyors szemkontaktus a sofőrrel életet menthet.
A Scania City Safe Window persze fűtőszálás, hogy télen is átlátszó legyen. Biztonsági hatásáért elviselhető hátrány, hogy korlátozza a normál oldalablak leereszthetőségét, aminek nincs nagy jelentősége, hiszen a kártyaleolvasókhoz kinyúlni, vagy menetlevelet átadni úgyis a vezetőoldalon kell. Ez az egyetlen innováció komoly mértékben elősegítheti, hogy a városlakók barátságos járműként fogadják az új Scaniákat.
Hétliteres motorcsalád
A Scania új tehergépkocsi-nemzedékéhez eddig három családba (9, 13 és 16 literes) sorolt tizenöt különböző Euro VI-os motort hoztak ki, 280 és 730 lóerő teljesítmény között. Most következett a negyedik, a hétliteres, amely a svéd márka évtizedek óta legkisebbje, mind összlökettérfogatát, mind külső méreteit tekintve. Elsősorban olyan alkalmazásokra szánják, mint az áruterítés és a hulladékgyűjtés.
A Scania „kis” DC07 motorjának megismerését kezdjük egy adatözönnel: a soros, hathengeres gép legnagyobb teljesítménye 220, 250 vagy 280 lóerő, tömege 360 kilogrammal csekélyebb a kilencliteresénél, hatékonyságának köszönhetően tíz százalékkal kevesebb tüzelőanyagot fogyaszt, alacsonyabb a zajszintje, menetviselkedését urbánus körülményekre optimalizálták, és végül, kompakt méreteinek köszönhetően elfér a P-fülke alacsony motoralagútja alatt. Henrik Eng termékigazgató nem mulasztotta el hangsúlyozni, hogy mindemellett nem csorbultak az olyan scaniás erények, mint a robusztusság vagy a stabil rendelkezésre állás.
A Cumminstól származó, de Scania-perifériájú hétliteres motor jóval könnyebb és kisebb helyigényű a kilencliteresnél
Az új motor létrehozásában részt vett a Scania régi fődarabfejlesztő partnere, a Cummins. Fő szempont volt a kis fordulatszámon kifejtett nagy nyomaték. A turbófeltöltő fix geometriájú, az Euro VI-os szintet pedig kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül, mindössze SCR-rendszerrel sikerült hozni.
Saját megoldások
A Scania a Cumminstól származó hétliteres motorhoz valamennyi érzékelő- és vezérlőrendszert házon belül fejlesztett ki. A motor belepasszol a márka csatlakozóméret-modulrendszerébe, tökéletesen együttműködik a Scania Opticruise sebességváltóval és az SDP3 diagnosztikai szoftverrel. Az újonnan tervezett alkatrészek száma mintegy száz, közéjük tartozik például a lendkerékház.
A Scaniától megszokott módon az új motor már nagyon kicsi, 1050-es percenkénti fordulatszámtól kifejti nyomatékmaximumát, és meg is tartja 1600-ig. Ezáltal nagyon jól vezethető a jármű, és takarékosan bánik a gázolajjal. A fogyasztáscsökkenéshez, akárcsak a nagyobb motorokban, hozzájárul a hígfolyós olaj is.
Sokféle extra rendelhető a legénységi fülkéhez, akár a tűzoltó-felszerelést körülérő biztonsági öv is
Kilogrammok és tonnák
Összehasonlítva a Scania ismert, öthengeres DC09 motorcsaládjával – amely ugyanolyan munkaterületekre való, mint az új DC07 – nagyon sokat számít a 360 kilogrammos tömegcsökkentés, hiszen ugyanennyivel lehet nagyobb a hasznos teherbírás. A gyár szerint akár 26 tonnás járművet is hajthat a „kis” motor, habár ilyen esetekre inkább a DC09-et javasolják. Ha viszont egy áruterítő gépkocsi 18 tonnával kezdi reggel a kört, majd néhány lerakodás után már csak 10-12-t visz tovább, akkor már gazdaságtalan lenne az amúgy sem kihasznált nagy teljesítmény, különösen a DC07 tíz százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztását is figyelembe véve. Szóval kellő megfontolás után mindenki kiválaszthatja a neki valót.
Elsősorban kommunális üzemeknél érvényesülnek a kilencliteres gázüzemű motor előnyei
A kisebb helyigényű DC07 motor bevezetése magával hozta, hogy már lehet rendelni a P-fülkébe 95 milliméternyivel alacsonyabb motoralagutat is. Ilyenkor tágasabb a térérzet, nagyobb az ember oldalirányú mozgásszabadsága, és a P-fülke megkaphatja ugyanazokat a tárolórekeszeket, mint a G-fülke. Ráadásul további opciós lehetőségek is megnyílnak a berendezésre.
Világklasszis brigádfülke
Sutba dobva a sehová sem vezető álszerénységet, a Scania azt állítja, hogy az új CrewCab legénységi fülke valószínűleg a világ legjobbja. Ezt azzal támasztja alá, hogy a szigorú svéd törés- és borulástesztek szerint kivételesen szilárd, borulás esetére négy függönylégzsákkal szerelhető fel, kibírja a mostoha üzemeltetési körülményeket, kétféle hosszúságban készül, akár nyolcszemélyes is lehet, valamint nagyon rugalmas és igényre szabható.
A legénységi fülke tervezését üres papírlapról kezdték. Kétféle hosszúságú kivitelének jelzése CP28 és CP31, a hosszabbik teteje alacsony (ebből számítanak a legtöbb megrendelésre) vagy normál lehet. A konstrukció jellegzetessége, hogy a nyújtás nem érinti a fülke első részét, az változatlan marad. Alája DC09 vagy DC13 motor kerülhet, automatikus Allison váltóművel, vagy Scania Opticruise automatizált sebességváltóval. Nagyon nehéz felépítményhez elektromosan kormányzott utánfutó segédtengelyt ajánlanak.
A legénységi fülke ergonomikus és biztonságos, dizájnja kissé fura, de praktikus a cikkcakkos ablakvonallal
A CrewCab eddig is afféle intézménynek számított a fuvarozás világában, és most kihoztak egy ultramodern változatot a P-szériához. Főképp katasztrófaelhárítókra és tűzoltókra gondoltak ezzel, akik jelentős mennyiségű személyes felszerelést visznek magukkal a fülkébe. Előnyös, hogy a márka modulrendszere lehetőséget ad egyedi igények érvényesítésére, miközben a fülke ugyanolyan biztonságú, minőségű és komfortfokozatú, mint a többi. Lehet beépíteni például külön fűtést és manuális vagy automatikus légkondicionáló berendezést, üléspadot vagy egyéni üléseket, különböző elrendezésben, akár olyan biztonsági övvel, amely körüléri a személyes mentőfelszerelést. A személyzet gyors mozgását széles lépcső és több, jól látható kapaszkodó segíti. Az opciók között Scania City Safe Window, magas légbeszívó és többféle mellékhajtómű rendelhető gyárilag.
A DC07 motor műszaki adatai | |||
---|---|---|---|
Típus: | DC07 111 220 LE | DC07 112 250 LE | DC07 113 280 LE |
Felépítés: | soros | ||
Összlökettérfogat (l): | 6,7 | ||
Hengerek száma: | 6 | ||
Szelepek száma hengerenként: | 4 | ||
Furat/löket (mm): | 107/124 | ||
Sűrítés: | 17,1 | ||
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 162(220)/1900 | 184(250)/1900 | 206(280)/1900 |
Legnagyobb nyomaték (kW(LE)/1/min): | 1000/ 1050–1500 | 1100/ 1050–1550 | 1200/ 1050–1600 |
Legnagyobb kipufogófék-teljesítmény (kW/1/min): | 88/2500 | ||
Vezérműtengely típusa: | normál | ||
Befecskendezőrendszer: | Bosch |
Indul az új generáció
A mostanában kihozott termékekkel és szolgáltatásokkal szinte teljes a Scania új tehergépkocsi-nemzedéke. Már csak az európai, majd a világpiaci bevezetéshez kapcsolódó bemutatók és programok vannak hátra. Az egész folyamat, amelynek kezdő eseménye az első újgenerációs teherautók 2016-os párizsi debütálása volt, 2019-ben fejeződik majd be. Először a nemzetközi fuvarozás járműveire helyezték a hangsúlyt, utánuk, 2017 szeptemberében az építőipari gépkocsik következtek, decemberben pedig az urbánus típusok zárták a sort.
„Sok mindent ki lehetne emelni, például a kis tüzelőanyag-fogyasztást, a vezetési élményt vagy a fülke berendezését, de azt hiszem, hogy a megoldásunk teljessége értékelhető legtöbbre” – vont mérleget Alexander Vlaskamp, a Scania Trucks alelnöke. „Kínálatunk hézagmentes, sok mindent továbbfejlesztettünk, illetve újonnan hoztunk létre. Ügyfeleink értékelik majd, hogy mind a gépkocsik, mind a szolgáltatások értük vannak, fokozzák nyereségességüket. Megmutatjuk, hogy nem áll egymással konfliktusban a gazdaságosság és a fenntarthatóság, sőt, egyiknek szüksége van a másikra. Ez kiolvasható új városi járműveinkből is.”
Sorakozó! A két bal oldali járművön látszik az ajtóba épített alsó ablak, amelyen át észrevehetők kerékpárosok, gyalogosok