Már két éve bemutatta az Irizar az i8 zászlóshajóját, ám csak most érett be igazán a mérnökök munkájának gyümölcse, a 2018-as Év Autóbusza díj elnyerésével. Hiába, 2018 az i8 éve.
Hirdetés:

Century és PB néven váltak ismertté a spanyol Irizar újkori autóbuszai, habár a márka manapság inkább mobiltelefonokat idéző típusneveket ad termékeinek. Ezekkel kétségtelenül jobban azonosíthatók és szegmentálhatók a különféle célra tervezett autóbuszok. És habár az Irizar cégcsoport a kommunikációs szektorban is érdekelt, az Irizar buszoknak legfeljebb annyi közük lehet a mobiltelefonokhoz, hogy műszaki színvonalban szintén a csúcsot igyekeznek ostromolni. Zászlóshajójuk, az Irizar i8, a jelek szerint fel is ért a csúcsra, hiszen a 2018-as Év Autóbuszává választották. Ez azért is nagy szó, mert a díj történelmében először nyert Irizar autóbusz. Pedig a cég gyökerei egészen 1889-ig vezethetők vissza, a baszk vállalatot ekkor alapította José Antonio Irizar, és hamarosan specializálódott elegáns hintók építésére. A motorizáció jegyében, 1928-ban gördült ki az első – 22 személyes – autóbusz a gyárkapun, és azóta is folyamatosan fejleszti járműveit a márka. Igaz, közben egyéb tevékenységeket is folytatott, például 1986 és 1993 között az Irizar gyártotta a Lamborghini LM002 luxusterepjáró karosszériáit is.

 -

Elöl és hátul egyaránt LED-es világítótesteket kapott az Irizar i8

 -

Immár a spanyolok büszkeségén is a tetőn előre került a légkondicionáló egység

Saját bevallása szerint is új korszakot nyitott az Irizar 2015-ben, az újonnan kifejlesztett i8 zászlóshajó bemutatásával. Ezzel a busszal az Irizar nem csupán a járműgyártásban szerzett tudásának legjavát mutatta meg, hiszen a cégcsoport más területei is hozzájárultak a sikerhez. A társaság biztonságtechnikában, energiahatékonyságban és -tárolásban, áru- és flottamenedzsmentben, valamint a szórakoztatóiparban elért eredményeit egyaránt felhasználta a díjnyertes i8 kifejlesztésekor. Különlegességéhez és fontosságához illően két évvel ezelőtt hatalmas showműsorral egybekötve mutatta be az Irizar az i8-at. Spanyolországban már 2016-ban Év Autóbusza díjat nyert a típus, amelynek első példányait 2016 júniusában vehették át a megrendelők.

 -

Elődjei jellegzetességeit ügyesen elegyíti új dizájnelemekkel az Irizar zászlóshajója

 -

Alapáron kap könnyűfém keréktárcsákat az i8

Tagadhatatlanul nagyon igyekeztek a tervezők már külső megjelenésében is különlegeset alkotni az Irizar kínálatának tetejére, nem hiába. Kívül és belül egyaránt arra törekedett a gyártó, hogy a gazdag kínálatból mindenki összeállíthassa a számára leginkább megfelelő járművet. Ennek megfelelően négyféle hosszúsággal, többfajta WC-vel és kétféle utasüléssel rendelhető az i8 – 2+2, 2+1 és akár 1+1 üléselrendezéssel. Az utastérben a padló teljesen sík, többféle szórakoztatórendszer választható az utasok kényelmére, akár a repülőket idéző, az ülések háttámlájába épített monitorokkal. A beltér megjelenése is gazdag szín- és kárpitválasztékból szabható a megrendelő igényeire.

 -

Kétféle ülés közül választhatnak az i8 megrendelői…

 -

…akár az ülésekbe épített monitorokkal

Legrövidebb kivitelében 12,4 méter hosszú lehet az Irizar zászlóshajója, de választható 13,22 méter, 14,07 méter vagy 14,98 méter hosszúsággal is. A hosszméret méterben majdnem egyenes arányban áll a csomagtér méretével köbméterben. A legrövidebb i8-ba 12,6 köbméternyi poggyász pakolható, míg a legnagyobb 14,5 köbméteres űrt kínál a csomagoknak. Legsűrűbb, ötcsillagos, konyha és WC nélküli elrendezésében 67+1+1 ülőhelyet kínálhat a legnagyobb Irizar. Alapáron járnak az utasülések kétpontos biztonsági övei, a légkondicionáló, minden ülés felett külön állítható levegőbefúvóval, valamint az olvasólámpa, szintén minden utasüléshez. Az utasajtóknál beépített szeméttároló, a második ajtónál lenyíló kiegészítő lépcső és a színezett oldalüvegezés ugyancsak szériafelszerelés. A vezető olyan további kényelmi és biztonsági kiegészítőknek örülhet az alapfelszereltség részeként, mint a motortér tűzjelző rendszere, a pneumatikus mozgatású csomagtérfedelek, a kerékjáratok feletti síléctároló, vagy a fejlett információs rendszer mobiltelefon-kihangosítóval. Továbbá ugyancsak minden i8-hoz jár navigációs rendszer, Bosch audiorendszer hangosítással, esőérzékelő, a hátsó lépcső feletti kamera, valamint LED-es külső és belső világítás.

 -

A klasszikus négyes üléselrendezés is megvalósítható az i8-ban…

 -

…valamint akár konyha is rendelhető a busz hátuljába

A fokozott kényelem jegyében akár felhajtható lábtámaszos ülések is rendelhetők, az igényes fahatású padló helyett pedig szőnyeg, továbbá hárompontos biztonsági övek, beépített WC, konyha, kétrétegű üvegezés, üléspáronként USB- és 220 voltos csatlakozó, valamint sok egyéb is kérhető. Csupán monitorból háromféle méret rendelhető – nem számítva a kisebb, ülésbe épített változatokat. Wifivel és a kerekesszékes utasokat a buszba emelő lifttel is ellátható az Irizar zászlóshajója. A vezető dolgát pedig többek között külön pihenőhely, porszívó, plusz tüzelőanyag-tartály, kiegészítő kamerarendszer, riasztóberendezés és fáradtságérzékelő is megkönnyítheti.

 -

Bármely vetélytársához mérve is példaértékű az i8 vezetőhelye

Erőforrásból két hathengeres dízel közül választhatnak az i8 megrendelői, három teljesítményszinttel. A kisebbik, 10,8 literes MX-11 egység 435 lóerős és 2100 newtonméter forgatónyomatékot szolgáltat az 1000–1450-es percenkénti fordulatszám-tartományban. A nagyobbik, 12,9 literes MX-13 erőforrás gyengébb kivitele 460 lóerős, 2300 newtonméter forgatónyomaték mellett, 1000–1425-ös fordulatszámon. Az MX-13 motor erősebb változata pedig 510 lóerős, és 2500 newtonméter forgatónyomatékot ad le, gyengébb változatával azonos fordulatszámon. Ez utóbbi erőforráshoz csak 12 fokozatú ZF AS Tronic automatizált sebességváltó kapcsolódhat. Kisebb forgatónyomatékuk jóvoltából a másik két motorváltozat viszont hatfokozatú ZF EcoLife automatikus sebességváltóval is párosítható. Mindemellett természetesen a kor valamennyi biztonsági kiegészítőjével is ellátható az Irizar i8. Nem véletlenül érdemelte ki tehát a zsűritől az Év Autóbusza díjat.

 -

Hátul a felső légterelő rejti a feláras kamerát, amelynek képe a műszerfalon jelenik meg

 -

Folytatása következik?