À la carte rendszerű, előfizetéses funkciókkal és szolgáltatásokkal igyekeznek a gyártók rugalmas megoldásokat kínálni az üzemeltetőknek. Ezzel ideális esetben mindkét fél jól járhat. Ám óvatosan kell egyensúlyozniuk, hogy ne pénzszerzésnek tűnjön.
Fokozatosan jelennek meg a járműiparban az internetes adatfolyam-szolgáltatók által már évek óta alkalmazott, igény szerinti előfizetéseken alapuló díjcsomagok különböző fajtái. Néhány személyautós prémiummárka már felvette kínálatába a kényelmi funkciók kiváltásának ezen új rendszerét. A folyamat leegyszerűsítve annyit jelent, hogy egy adott járművet teljes hardveres és szoftveres háttérrel építenek meg, de lebutított funkciókkal értékesítenek. Az ügyfelek pedig némi pénzmag ellenében saját igényeinek megfelelően oldhatják fel az egyes extrákat vásárlás után is. Így utólag is aktiválható a kanyarkövetős és a többi közlekedőt ügyesen kitakaró távolsági fényszóró, vagy éppen a kívánságaikat teljesítő virtuális asszisztens. Ez egyrészt költséghatékonyabbá teszi a járműgyártást, hiszen a vállalatoknak sokkal jobban megéri a számtalan különböző, halogénizzós és LED-technikájú fényszóró helyett csak egyet rendelni, készletezni és beépíteni. Ám ezt a gyakorlatot sokan csak olcsó pénzszerzésnek tartják. Az egyik legnagyobb villanyautó-gyártó például hosszú ideje minden járművébe beépíti a saját önvezetési megoldását alapáron. Eddig ezt egyszeri díjért oldotta fel, mostantól azonban ezért havi díjat kér majd.
Másrészt azonban a szállítmányozók előtt olyan távlatokat is megnyithat, amellyel még rugalmasabban tudják változatos fuvarfeladataikat teljesíteni. Gondoljunk csak bele, értékes áruk szállítása esetén elegendő csak az adott küldetés idejére fizetni a percenkénti nyomon követésért és a földrajzi kerítés funkciókért, utána egyből lemondható. Vagy például a raktérhőmérsékleti adatszolgáltatást is csak akkor szükséges aktiválni, amikor például egy érzékeny gyógyszerszállítmány megköveteli azt. Az igény szerinti előfizetéses rendszer továbbá olyan, azonnali beavatkozást igénylő esetekben is tökéletes megoldás, mint például a hirtelen kieső járművezető pótlása. Egy gyorsan beállított digitális kulccsal könnyedén a beugró munkatárs kezébe adható az indítási jogosultság – akár az irodától több ezer kilométeres távolságban is. Mindezek életre keltéséhez elegendő egy adatkapcsolattal rendelkező okoskészülék, és a digitális étlapról megrendelt funkció vagy szolgáltatás néhány perc alatt elérhetővé válik a járműben. A haszongépjárművekhez tervezett, előfizetésen alapuló funkciók minden eddiginél rugalmasabb és gazdaságosabb megoldást kínálhatnak a jövő logisztikai kihívásaira. A kérdés csak az, hogy vajon a gyártók ezt a kétélű fegyvert a felhasználók javára fordítják, vagy csak a könnyű pénzszerzést látják meg ebben.