Hirdetés:

Minden tehergépkocsi életében előfordulhat, hogy le kell térni a szilárd útról. Bizonyos feladatok pedig eleve úttalan utakra vezetnek. A kicsit is ingoványosabb területen kiderül, hogy az egy-két tengely vonóereje kevés. Az MAN tudja a megoldást.

Jó, ha akad tartalékban valami kis terepes okosság. Az oroszlános márka tarsolya tele van ilyenekkel, s meg is mutatták. Az Offroadparc Berlin Brandenburg a különleges terepviszonyok közötti vezetéstechnika fejlesztését szolgáló központ. Nem mellesleg egykoron a keletnémet állambiztonsági szolgálat, a Stasi titkos bázisa is volt. Ma már bárki becsekkolhat egy profi trénerrel irányított képzésre, és haza is engedik utána. Van itt hegyi, erdős, göröngyös vagy meredek csapás, és természetes sivatagi körülményeket produkáló homok is. Bár sár akkor éppen nem nagyon volt, a homok viszont – ha lehet – még alattomosabb szárazon.

A tesztjárművek
A tesztjárművek

Az új MAN tehergépkocsi-generáció sikere borítékolható volt. A 2020 februárjában bemutatkozott TGL, TGM, TGS és az International Truck of the Year díjat elhódító TGX típuscsaládok tökéletesen alkalmazkodnak a kor kihívásaihoz. És a járművezető számára is jelentős a hozzáadott érték az ergonomikus, modern munkahely. Nem is beszélve az őt támogató biztonsági funkciókról! Hamar a speciális kialakítások világába is megérkeztek ezek a megoldások. S ez itt most egy ritka alkalom, a legkülönfélébb terepjáró tudással felvértezett járműveket próbálhattuk ki.

Jó terepen, de nagyon jó országúton is a TGL széria

Kilenc különböző vezetőfülkében dolgozott az elektronikusan vezérelt kormányszerkezet, valamint az alapfelszereltségként kínált MAN TipMatic automatizált sebességváltó. Ez utóbbinak egyik akár terepezős programmal is felvértezhető. Ami a rövidebb áttételek mentén a körülményekhez jól alkalmazkodva lassabb, de mégis dinamikus haladást biztosít. Ablokkolásgátló terepes módjának aktiválása is csak egy kattintás. Sebességtől függően szabályozza az ABS működését: 15 kilométer/óráig nem működik, 15 és 40 között hosszabb blokkolást enged a laza talajon rövidebb fékútért, majd 40-es tempó felett már a megszokott módon működik.

A „csodagomb” és a funkciók kettős visszajelzése a műszerfalon

Az első útitársam

A „kis” TGM 4×4 egy mozgékony billencs. Benne a „varázsgomb”, szakszóval differenciálzár menedzsment kapcsoló. Ennek csúcsán, a minden funkciója aktiválásakor előállt szuperképesség. A tengelyek keresztirányú zárjaival és a tengelyek közötti hosszanti összezárással nincs legyőzhetetlen akadály – na jó biztos van, csak nem itt. Itt találkoztam először a gyakorlatban a „hegymászó” fék funkcióval. Ez annyiban különbözik a szokványos visszagurulás-gátlótól, hogy itt a nagyon meredek emelkedőn való elinduláshoz folyamatosan nyomva kell tartani a gombot, majd a gázadással sima az indulás. A szakadéknak látszó lejtőn lefelé pedig a tartósfék a csodaszer, az MAN EVBec kipufogófék mellett hátradőlve csorogtunk lefelé lépésben.

Kicsi a TGM, de erős, és nincs akadály előtte

Emlékezetes kaland

Amikor beültem a TGS 26.510 6×4 volánja mögé, még nem sejtettem, hogy ez lesz a legemlékezetesebb menet. A háromtengelyes elrendezés sajátossága, hogy a leghátsó tengely kormányozható, felemelhető kerekei csak a manőverezést, a tömegelosztás optimalizálást szolgálják. Az első tengelyen pedig a már jól ismert HydroDrive hidrosztatikus meghajtás biztosította a plusz vonóerőt. A trénerek csak Katarnak hívják a központ legkeményebb szakaszát, amelyet tényleg színtiszta sivatagi homok borít. Már az előkészületek is feszülten teltek, bekapcsoltam a hátsó differenciálzárt és aktiváltam az elsőtengely-hajtást. Nagy gáz, ami a csövön kifért, de a kanyar közepén a tengelyig érő homokban a lendület hamar elfogyott.

Elakadtunk. Baj van, mondta a trénerem. Mint kiderült, nem viccelt. Előbb én, majd ő próbálkozott az előre-hátra hintáztatással, de a helyzet inkább csak romlott. Minden meghajtott kerék kipörgött. Az mondjuk gyanús volt, hogy hamar előkerült egy lapát az egyik dűne mellöl. Nem én vagyok az egyetlen, nyugtattam magamat. De azzal sem jutottunk előbbre. Segítség kell, vontató, küldtük az üzenetet. Majd jön, kaptuk a választ. De közben arra járt egy másik tréner, aki kíváncsiságból tett egy kísérletet. Hátrafelé igyekezett terelni az autót és 4-5 libikóka után kinn is voltunk a slamasztikából. Taps! Kerülő úton mentünk vissza a bázisra.

Elakadva

S rögtön ezután jött a csúcsragadozó traktor, leánykori nevén TGX 18.510. Itt is elöl a HydroDrive dolgozott igény esetén, így a nagy kanyar volt itt is az izgalom tárgya. A váltókaron lévő görgő segítségével itt is kiválasztottam a terepes váltóprogramot. De kár volt a felhajtás – úgy siklottunk át a homokcsapdán, mint kés a vajban. Majd a lazább terepen már elég volt a manőverező fokozat, és végül a „hatékonyság” pozícióra kattinthattam. Ezzel a vontatóval lehetett azt a mutatványt megcsinálni, hogy az eltolt buckás pályán a megcsavarodott alváz ellenére is a levegőbe emelkedtek a bal hátsó ikerkerekek.

A táplálkozási lánc csúcsragadozója, a TGX vontató

Innovatívan tradicionális

Az utolsó menet egy klasszikus építőipari modellre esett. A metálszürke TGS 35.400 8×4 tekintélyt parancsoló külleme igazán sofőrbarát vezetőteret kínál. Szolgáltatásai megoszlanak a hatékony közúti haladás és a részleges terepes képességek között. Egyetlen plusz a korábbiakhoz képest ebben is volt, a „kanyarfék”. Az erdőben egy előre kijelölt kanyarban a szűk, sáros útfelületen a jármű kitörését csak erős fékezéssel tudtam megakadályozni.

Ugyanezt a funkció aktiválásával fékezés nélkül, tökéletes íven tudtam megcsinálni. Ilyenkor a kormányszög állásnak megfelelően a kanyarív belső oldalán futó kerekeket a rendszer automatikusan megfékezi, s így  kisebb íven és stabilan veszi a kanyart a jármű. És a fejlődés nem áll meg, éppen a teszt napján jött a hivatalos bejelentés, már az idén ősszel rendelhetők ezek a járművek is digitális tükrökkel. A hálózatba kapcsolt funkciók keretében jövő év elejétől jön a távdiagnosztika, a távoli szoftverfrissítés, nyomkövetés. Valamint továbbfejlesztett vezetői segédrendszerek érkeznek annak alárendelve, hogy a terepjáró génekkel felruházott MAN oroszlánok is a leghatékonyabban szolgálhassák gazdáikat.

Hamarosan az utakon a „fületlen” oroszlánok…

Itt elmondhatod a véleményedet!