Hirdetés:

Felesleges kertelni, a Volkswagen Multivan szinte minden szempontból az élvonalat vagy a maximumot képviseli kategóriájában. Egyetlen kérdést vet csak fel: megéri, kifizetődik mindez?

Sokszor elhangzik a kisebb áruszállítók kapcsán, hogy személyautós a vezethetőségük. Német vagy skandináv nyerges vontatók esetén pedig a luxusautók kényelmét szokás emlegetni. Ezek az összehasonlítások sok szempontból megállják a helyüket, egy modern furgon valóban könnyen vezethető, egyedül a három tonna mozgási energiáját nem szabad soha elfelejteni. A nagyvasak pedig szó szerint még kávét is főznek, annál többet pedig kívánni sem lehet. A T6.1 csúcskivitele, a Multivan esetében mindkét hasonlat maximálisan megállja a helyét, valóban a méregdrága négykerekűek kényelmét és biztonságát kínálja mind a hátul ülők utazásához, mind a vezető munkájához.

A szinte végtelen sokszínűség miatt részletes értékesítési adatokat kértünk közvetlenül a gyártótól. Annyit sikerült kideríteni, hogy a személyszállítók a teljes eladások körülbelül 30 százalékát alkotják, vagyis tavaly körülbelül 44 ezer darab fogyott

Nem egyedi a kategóriában, hogy egyszerűbb személyszállítót és igényesebb buszt is kínáljon egy gyártó ugyanabból a típusból. A Volkswagen azonban ezt is megfejeli, mert a rendes személyszállítók kínálata a T6.1 esetében három tagot számlál. A Transporter Kombi, a Caravelle és a Multivan jóvoltából a fapadostól az igényesen át a fényűzőig terjed a kínálata. Közel 150 kombináció áll rendelkezésre csupán a felszereltségi szintek, a hajtásláncok és a hossz tekintetében – a színeket és extrákat ez a szám még nem tartalmazza. Ráadásul akkor még nem említettük a két üléssor mögött zárt rakteret kínáló (Mixto) és a gyári lakóautó (California) kiviteleket, hiszen ezek azért erősen a személyszállítók peremvidékét képviselik.

Nem véletlen ez a gazdag kínálat, a Transporter történelme 71 évvel ezelőttig nyúlik vissza, így a Volkswagen márkák legnagyobb hagyományokkal rendelkező típusának tekinthető. Csak a hannoveri otthonában több mint 9 millió példány épült az elmúlt 65 évben a számtalan változatából. Belegondolni is döbbenetes, hogy aktuális alanyunk alapvetően a 2003-ban bemutatott T5 továbbfejlesztése. A cégcsoport azon kevés önhordója közé tartozik, amelyik nem valamelyik modern moduláris padlólemezre épül. Igen, ez kérem egy erősen előző generációs zászlóshajó, amely így is a ma elérhető csúcsot kínálja.

Modellmegjelölést trükkösen csak a fényszórók oldalfalra kúszó csíkjában találunk, ami a beszálláskor legfeljebb csak a vájt fülűeknek fog feltűnni

Jövőkép

Még idén bemutatkozik a következő generációja – ám csak a Multivan személyszállító készül majd Hannoverben! Ez a T7 hálózatról tölthető hibridként is elérhető lesz majd a jövő évtől. Mivel a cégcsoport ilyen hajtásláncai mind benzines erőforrásokon alapulnak, nem kizárt, hogy egy Otto-motor kerül majd az orrába. Ezzel a T7 megkaphatja majd a legnagyobb MQB-alapú járgánynak járó elismerő címet. Vér szerinti áruszállító testvére nem lesz, azt a Ford fejleszti és gyártja majd Törökországban. Jövőre pedig debütál a szintén hannoveri villanyos ID. BUZZ. Ezzel nemhogy egyszerűsíti kínálatát a gyártó, hanem tovább bontja. A T7 Multivan (MQB), az ID. BUZZ (MEB) és a Transporter (Ford Transit Custom) leszármazottakkal három teljesen különálló típusra válik szét az eddig egységes család.

Aranyos

Azon kevés típus közé tartozik, amelynek vezetői segédrendszereit az Euro NCAP aranyéremmel tüntette ki. Megérdemelten, ezek tényleg a legjobbak közé tartoznak a kategóriában. Az adaptív sebességszabályozó remek – a konszern az elsők között kínált álló helyzetig fékező, majd újra elinduló rendszert. Egyesével és tízesével is léptethetjük a beállított sebességhatárt, így pillanatok alatt hozzáigazíthatjuk még a folyamatosan le-fel ugráló országúti vagy városi korlátozásokhoz is. Rövid időre a menetpedállal felülvezérelhetjük – anélkül, hogy kikapcsolna. Autópályán egy lassabb jármű utolérésekor így megtarthatjuk a lendületet, ha már látjuk a tükörben, hogy mindjárt előzhetünk.

Ezt nevezik felhasználói élménynek! Az ábra rendkívül hatékonyan kommunikálja, melyik rendszer mit csinál, és azonnal átlátjuk állapotukat. A segédeket amúgy a kormánykerék gombjaival elérhető menüből is tudjuk ki-és bekapcsolni

Ám az adaptív sebességszabályozó nem önvezető rendszer, hiába észleltük mi már messziről, hogy áll a kocsisor a lámpánál, a rendszer még nem tudja ezt. Ilyenkor érdemes fékezni helyette, különben csak vészfékezéssel áll meg. Hosszabb ideig tartó megálláskor elkezd rimánkodni, hogy nyomjuk a fékpedált – a konszern más típusaiból ismert fékmegtartás funkció ezért nagyon hiányzik a típus repertoárjából. A körülbelül 60 kilométer/óra tempótól működő sávtartó sokszor nem lát jól – mondjuk ebben a magyar felfestések és azok hiánya is ludas lehet. A holttérfigyelő éles fénnyel jelez a külső tükrök házában, irányjelzéskor villogással próbálja felhívni a figyelmünket. Azonban nincs hangjelzés, és mi ezt mindig alapvető hibának fogjuk értékelni. Ahogyan például a ráfutásgátló is legalább két módon tudatja a veszélyt, úgy a holttérfigyelőnek is ezt kellene tennie!

Összefoglalva a vezetői segédrendszerek a kevés hibájukat és hiányosságukat figyelembe véve is remekül használhatók mindennapos tehermentesítésre. Nem vezetnek helyettünk, ám már az is hatalmas könnyebbség, hogy változatlan figyelem mellett kevesebb feladatot kell nekünk végezni.

Csúcsmodern technika, számtalan praktikus tároló és igényes anyagok – ez messze több, mint amit a tömeggyártók prémiumától elvárna az ember

Óriási méretű és rendkívül informatív a digitális műszeregység. Számtalan különböző nézetet kínál, könnyedén az igényeinkhez és ízlésünkhöz igazíthatjuk. Az információs és szórakoztató rendszer képernyőjén egy jól kiforrott kezelhetőségű, letisztult felületű és kellően gyors szoftver fut. A hangutasítások értelemszerűen magyar nyelven nem érhetők el. Telefonunkat vezetékkel vagy anélkül is tükrözhetjük rá, a gyártó pedig az eleinte ingyenes online szolgáltatásokkal próbál minket az előfizetők közé toborozni. A modern idők szavára hallgatva már csak USB-C csatlakozókat lelhetünk az utastérben

Akár teljes képernyős navigációt is használhatunk, ami ismeretlen városrészben meggyorsítja a címkeresést, tájékozódást

A típus legnagyobb, 9,2 col képátlójú képernyője, átgondolt felülettel, gyors működéssel és közelségérzékelővel győzi meg a kezelőt. Felülete az ujjlenyomatokat nagyon szereti gyűjteni

Zászlóshajó

Nem kérdés, hogy az utastér tekintetében közelébe sem érnek francia gyökerű és amerikai vetélytársai. Messze felülmúlja azokat az ülések finom kárpitozása, a vastag, mindent elfedő szőnyegek, a szövetborítás az ajtóburkolatokban, az igényesen burkolt oszlopok és mennyezet. Még a harmadik sornak is jár kézzel felhúzható napellenző az oldalablakokra! A második sor kapitányülései tologathatók és forgathatók, mindkét oldalon kartámaszt kínálnak. Ráadásul az opcionális beépített gyermekülést is tartalmazták, ami a professzionális személyszállítóknak hasznos versenyelőnyt jelenthet. A harmadik sor háromszemélyes ülőpadja is tologatható, állítható háttámlájú és akár ággyá is lehajtható. A sínen mozgatható és sokféleképpen állítható ülések egyetlen hátránya, hogy az úthibákra reflektálva ezek is nyekeregnek és zörögnek. A vetélytársakhoz hasonlóan ezt itt is csak üresen tapasztalhatjuk, vagyis e járművek ilyenkor biztosan csak az utasok után sírnak. Hozzátartozik az igazsághoz az is, hogy a hangszigetelő üvegezés jóvoltából az átlagosnál csendesebb a belső, ezért minden apró zajforrást könnyebben észlel a kapitány.

Az utastérben elhelyezett italtartók csak korlátosan használhatók, mert rendkívül alacsony a peremük, egy magasabb palack a második másodpercben kiborul belőlük. A kategóriában elterjedt tologatható tároló viszont sokkal többet tud, mint az olcsóbb konkurensekben. Masszív alumínium középső oszlopon emelkedik ki az asztalka, köralakú felületét a két oldalsó darabot felhajtva és elforgatva alakíthatjuk ki. Odafordítható az ülések felé és még pohártartókat is kínál, valamint több rekeszt rejt az alja.

A Multivan esetében még az alapkivitelhez is jár a sínrendszer, a két forgatható kapitányülés a középső sorba, a tologatható, ággyá lehajtható háromszemélyes harmadik üléssor

A mennyezetben húzódó légjáratoknak köszönhetően az egész belső egyenletesen temperálható, ráadásul a hátsó harmadik zóna egy igényes panelről vezérelhető a második üléssor fölött is. Bivalyerős a fénydiódás belső világítás, üzletszerű személyszállításhoz ez elengedhetetlen! Tökéletesen bevilágítja az utasteret, ennek köszönhetően kedves vendégeink biztonságosan elhagyhatják a fedélzetet, nem kell az ismertelen járműben botorkálniuk. Nagyon remek megoldás, hogy sárgán világít a nyitott tolóajtó gombja a középkonzolon, így este is könnyedén megtalálható. Az opcionális motoros mozgatású csomagtérajtó és tolóajtók lényegesen megkönnyítik a járművezető életét, főként egy pörgős iránytaxi esetében. Arról nem is beszélve, hogy az utasok szemében ezek is biztosan plusz csillagokat érnek a szolgáltatás értékelésekor.

A féltucatnyi ízben kapható két francia vetélytársát összehasonlíthatatlanul felülmúlja – imázs tekintetében vitathatatlanul

Három üléssorral nincs nagy csomagtere, de ezen nem csodálkozunk, ez a rövid változatok sorsa. Ha maximális személyszállító kapacitás mellett is használható méretű puttonyt szeretnénk, akkor a hosszú változatot érdemes választani. Arra azért érdemes odafigyelni, hogy a 40 centiméterrel hosszabb tengelytávolság nem minden felszereltséghez társíható. A gyári adatokban nem szerepelnek, így sajnos a csomagtér különböző konfigurációjú térfogatait homály fedi. Ám szerencsére legalább annak tartalmát is! A rolós kalaptartó a hátsó üléssorba kapaszkodik, vagyis az ülések pozíciójától függetlenül mindig hatékonyan elfedi a poggyászteret. Az okos megoldások sora ezzel még közel sem ért véget, ugyanis a leghátsó sor támlája a csomagtérből ledönthető, és onnan is tologatható előre-hátra a pad. Felárért a lábait műanyag burkolatok fedik el, mögöttük pedig a kötelező felszereléseket bújtató, az üléssorral együtt csúszó tálcákat lelhetünk.

Lehetséges túllőni a célon?

Nem meglepő, hogy a 146 kilowatt teljesítmény, a 450 newtonméter nyomaték, az összkerékhajtás és a bevált kettős tengelykapcsolós automatizált váltó jellemezte hajtáslánc bőségesen elég bármire. Örömmel siet a repülőtérre üzleti utasok fontos tárgyalásait lehetővé tenni, és a havas úton teljes terheléssel is könnyedén felviszi a csapatot a síházhoz. A hétfokozatú DSG mindeközben rendkívül kulturáltan dolgozik, a fokozatváltások észrevehetetlenül simák, a felhasználást figyelembe véve az egység tempóját sem érheti kritika. A feláras lengéscsillapítás-szabályzás azonnal reagál az úthibákra, nem hagyja, hogy azok eljussanak az utasok tudatáig. Rendkívül kicsi és vastag a kormánykerék, ám elég közvetlen az áttételezése, így apró mozdulatokkal is pontosan terelgethető a jármű. Az opcionális nagyobb első fékek vész esetén is a helyzet magaslatán állnak, normál üzemben pedig finoman adagolhatók. Vagyis összességében a Multivan hajtáslánca és futóműve mindent megad a vezetőnek a kiemelkedő utazási élmény biztosításához. A téli gumikkal a hideg időben egy ekkora tömegű és teljesítményű járműtől teljesen elfogadható a 8,7 literes ciklusfogyasztás – nyilvánvaló, hogy az elsőkerék-hajtású konkurensek ennél azért takarékosabbak.

E kategóriában piacvezető Európában, ezért az utazóközönségnek úgyis csak a hatalmas első és hátsó logók a mérvadók

A fapados Transporter Kombi ötfokozatú kézi váltóval és 81 kilowatt (110 lóerő) teljesítménnyel bruttó 14,1 millió forint, ugyanezzel a hajtáslánccal a Multivan 15,5, míg a Caravelle 15,9 millió forint. Ennyi pénzért a franciák jóformán minden általuk kínált extrát megadnak és a leghosszabb, legerősebb változatot adják automatikus vagy kettős tengelykapcsolós váltóval. A Volkswagen Multivan egyetlen riválisa így a másik német, a Mercedes-Benz V-osztály, amely árban ugyanezen a szinten mozog.

Az aktuális modell körülbelül hárommillióval drágább, mint tavaly a forgalomba helyezéskor – ennyit számít, hogy időközben csúnyán romlott az árfolyam. Minimálisan ármódosító tényező, hogy ez már a környezetvédelmi normák miatt frissített, 150 kilowatt teljesítményű változat ára. A két turbófeltöltővel lélegeztetett csúcsmotor az alapfelszereltséggel az aktuális árlista szerint bruttó 18,4 millió forint, a tesztjármű Cruise felszereltsége az egyik gazdagabbnak számít – a márka értékelése szerint hatmillióval. Ehhez a felszereltséghez alapáron jár a műbőr/bőr üléskárpit, a mindkét oldali tolóajtó, a digitális műszeregység, a fáradtságérzékelő, az abroncsnyomás ellenőrzése, a teljes egészében LED-technikájú külső világítás, az első és hátsó parkolószenzorok, a távolságtartó sebességszabályozó és a vészfékrendszer, a holttérfigyelő és a sávtartó, a közepes méretű és tudású infotainment rendszer. Nem hiányoznak a fűthető első ülések, a gerinctámaszok elöl, a hő- és zajvédő üvegezés, a háromzónás automatikus légkondicionáló, a napfényrolók az oldalablakokra, a rögzítőszemek és igényesebb oldalborítás sem.

A remek LED-technikájú fényszórók messzire és hatékonyan bevilágítják az utat

Ám igazából akkor állnak neki eszméletlenül pörögni a nullák, ha elkezdünk elmélyedni az extralistában. Az egyébként remek babérlevélzöld fényezés nagyjából félmillió forint, és ugyanennyit kérnek a 18 colos keréktárcsákért, gumikért és a javítókészletért. Még egymillió a motoros tolóajtók és csomagtérajtó együttese. Egy újabb milliót érnek a motorosan állítható első ülések, amelyek a vezető oldalán memóriát is kínálnak. Az automatikus távfényszóró, a táblafelismerő, a motorosan állítható és behajtható tükrök, az automatikusan elsötétedő belső tükör, valamint az esőérzékelős ablaktörlő 1,1 millióval növelik az árat. A két integrált gyermekülés a középső sorban majdnem félmillió forint, a multifunkciós asztal közel háromszázezer. A csúcskivitelű infotainment rendszer 410 ezer forint, az induktív telefontöltés további kétszázezerrel toldja meg a számlát. Az üzemmódválasztó és a dinamikus lengéscsillapítás-szabályozás 745 ezer. A krómcsomag 390 ezer, a vizes kiegészítő fűtés távirányítóval 755 ezer, a vonóhorog levehető fejjel 455 ezer. Tovább is lenne, de nem mondom. Összesen közel nyolcmilliónyi opcióval tömték tele a tesztautót. Ezzel a Multivan mind a technikai csemegék, mind az igényes utazási élmény tekintetében mindazt nyújtja, ami ma megvalósítható. Azonban ennek rendkívül vastagon megkérik az árát, kereken kettő példányt vehetünk egy villámos német emblémával vagy japán logóval felvértezett francia konkurensből. Mennyit ér a fényűzés és a modern vezetői segédrendszerek jelentette biztonság, kényelem? A válasz egyszerű – az olyan alkalmazásokban, ahol csak a maximális kényelem és biztonság számít, ott ez nem is merül fel kérdésként. Ebben a kivitelben tehát vastagon tehetős nagycsaládosoknak, igazgatósági transzfernek, reprezentációs célokra elképzelhető. Nagyon nehéz ugyanis a folyamatosan lefelé szorított kilométerdíjak mellett gazdasági alapon megindokolni, hogy miért nem két személyszállító eszközt vet be valaki ugyanannyi pénzért. Ahogyan az eladási listák bizonyítják, a német logóknak erős a vonzereje az európai piacon, így a fényűző extrák egy részéről lemondva biztosan találhatunk üzletileg is kifizetődő változatot. Csak el ne tévedjünk a 150 variáns rengetegében!

Műszaki adatok

Volkswagen Multivan 2.0 TDI 4Motion DSG

Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor két turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm3):1968
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):146(199)/3800–400
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):450/1400–2400
Motor elöl, keresztben beépítve, összkerékhajtás, hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó. Önhordó hétüléses személyszállító acélkarosszéria két ajtóval elöl, két tolóajtóval és felfelé nyíló csomagtérajtóval.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel.
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:alsó háromszög keresztlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:hosszanti lengőkarok, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Dunlop Winter Sport 5 255/45 R 18
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):4904/1904 (2297)/1970
Tengelytáv (mm):3000
Fordulókör átmérője (m):11,9
Saját tömeg (kg):2431
Hasznos teherbírás (kg):649
Megengedett össztömeg (kg):3080
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg):1620/1515
Megengedett tetőterhelés (kg):100
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg):750/2500
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):70
AdBlue-tartály térfogata (l):13

Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):700/1290
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):470/275
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm):1450
Rakodóperem magassága (mm):550
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):1270–1420/1260
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm):1970

Szélesség fejmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm):1325/1200/1160
Szélesség könyökmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm):1525/1600/1605
Utastér hosszúsága (mm):2860
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):980–1030/390–440
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):500/500
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):630/500
Vezetőülés állítási úthossza (mm):220
Ülésmagasság a 2./3. sorban a padlótól (mm):430/445
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. sorban (mm):440/470
a 3. sorban (mm):500/1470
Háttámla magassága/szélessége a 2. sorban (mm):590/490
a 3. sorban (mm):590/1410
Ülések állítási úthossza a 2./3. sorban (mm)430/230
Lábtér az 1./2./3. üléssorban (mm):870–990/170–760/0–630
Fejtér az 1./2./3. üléssorban (mm):960–1050/945/975
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):40/45
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):198
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):8,4
Ciklusfogyasztás (l/100 km):8,7
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 6 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, közepes forgalom, 22 fokra állított légkondicionáló, bekapcsolt gazdaságos menetmód.

A modell bruttó alapára (Ft, áfával):24 625 680
Garancia: 2 év általános km-korlátozás nélkül + 2 év vagy 200 000 km általános, 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen
Olajcsere, szervizintervallum: A fedélzeti számítógép jelzése alapján
Országos szervizhálózat tagjainak száma:57