Mesés ígéretekkel kecsegtet az elektromos haszonjárművek piacára betörő kaliforniai startup. Az új megközelítés szerint készülő típusok a kategória legjobb teljes birtoklási költségét és a tökéletes helykihasználást tűzték zászlajukra.
Merész újításokkal és úttörő technikai megoldásokkal rajzolná újra az autógyártás térképét a Los Angeles-i székhelyű Canoo. A gyártó saját szabadalmaztatott platformjára épülő típuscsalád két legújabb tagja egy teljesen elektromos furgon és egy szintén villamos energiával hajtott pickup formájában érkezik.
Belülről kifelé
Ez a mottó vezérelte az áruszállító változatok tervezése során a mérnököket, akik a funkcionalitást előtérbe helyezve alakították ki a vetélytársakhoz képest mintegy harminc százalékkal nagyobb rakteret. A Canoo helytakarékos filozófiájának nem titkolt célja az ügyfelek minél szélesebb körének kiszolgálása. A nagyobb hasznos teherbírású, megfizethetőbb árú és kiváló teljes birtoklási költségű trónkövetelők ugyanis a helyi kisvállalkozásoktól egészen a nagy futárszolgálatokig mindenkinek kedvező alternatívát kínálnak. A tekintélyes flottát üzemeltető vállalatok részére ráadásul a gyártó még arra is lehetőséget biztosít, hogy közösen fejlesszék ki a megrendelő saját követelményeinek legjobban megfelelő változatot. Az MPDV1 modell helytakarékos kialakításával a kiemelkedő hatékonyságra és a városi mobilitásra összpontosít, miközben cseppet sem áldoz a raktérméret oltárán. A kisebbik testvér kompakt méreteinek köszönhetően olyan korlátozott magasságú területekre is könnyedén befér, mint például a parkolóházak és a mélygarázsok.
A majdnem egy méterrel hosszabb és mintegy hetven centiméterrel magasabb MPDV2 esetén pedig már az egyszerűbb ki- és beszállás, valamint a még kényelmesebb munkavégzés dominál. Hasonló célokat szolgál a teljesen sík padló és az alacsony, mindössze 43 centiméteres belépési magasság is. A Canoo akár mobilis mini „erőműként” is funkcionálhat. A külön konvertert nem igénylő megoldás 125 vagy 240 volt feszültségen biztosít kellő delejt egyszerre akár több kéziszerszámnak vagy éppen kompresszornak az elektromos hálózattól távol eső munkaterületeken. Mindkét variáns három különböző – 40, 60 és 80 kilowattóra – kapacitású akkumulátorcsomaggal érhető el. Utóbbi opció esetén a telepek az egyenáramú gyorstöltési lehetőségnek köszönhetően mindössze 28 perc alatt szökkenek fel húszról nyolcvanszázalékos töltöttségi szintre. A villanyfurgonok hajtásáról egy 147 kilowatt teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely 320 newtonméter nyomatékkal biztosít kellő lendületet.
A Canoo furgon főbb műszaki adatai
Modell: | MPDV1 | MPDV2 |
---|---|---|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 4389/1951/1890 | 5212/2194/2560 |
Tengelytáv (mm): | 2865 | |
Belépési magasság (mm): | 432 | |
Nyomtáv elöl/hátul (mm) | 1687/1666 | |
Szabad hasmagasság (mm): | 185 | |
Raktér térfogata (m3): | 6,5 | 14,1 |
Saját tömeg (kg): | 1700, 1800, 1900 | 1800, 1900, 2000 |
Hasznos teherbírás (kg): | 900, 800, 700 | 800, 700, 600 |
Megengedett össztömeg (kg): | 2600 | |
Hajtáslánc | ||
Állandó mágneses szinkronmotor, elsőkerék-hajtás | ||
Legnagyobb teljesítmény (kW/1/min): | 147 | |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 320 | |
Akkumulátor kapacitása: | 40 kWh, 60 kWh, 80kWh | |
Hatótávolság WLTP-szabvány szerint (km): | 482/402/274 | 402/305/177 |
Guruló svájcibicska
Egyáltalán nem túlzás a platós változat e beceneve, hiszen ennyi ötletes megoldást tényleg csak a komolyabb piros zsebkésekben láthattunk eddig. A fényszórók közötti homlokelem például egy lehajtható munkaasztalt és némi extra tárolóhelyet rejt magában. A kihúzható platóbővítővel pedig akár 2,6 méter hosszú rakfelületet biztosít, és a kétszárnyú platóajtó ilyenkor extra oldalfalként funkcionál. A jármű mindkét oldalán egy-egy kihajtható asztal is található, amelyek alatt rejtett fellépők biztosítanak még könnyebb hozzáférést a rakományhoz. A sötétben is bőségesen megvilágított platóban a térelválasztó rendszer mellett külön rögzítők várják a különféle szállítmányokat. Plusz rakodóhelyet kínálnak a különböző méretű tetőkosarak, amelyek a plató és az oldalsó fellépők felől egyaránt könnyen elérhetők.
A pickup emellett tárt karokkal várja a kempingezés szerelmeseit is, akik számos lakófelépítmény közül választhatnak. A hajtáslánckínálat bővült a zárt áruszállítókhoz képest, ugyanis az érdeklődők egy- vagy két villanymotoros változat közül is választhatnak. A csúcsmodell így akár 441 kilowatt teljesítménnyel és 746 newtonméter nyomatékkal vághat neki a túrának. A pickup legnagyobb hasznos teherbírása 816 kilogramm, a hatótávja teljes feltöltéssel pedig meghaladja a 320 kilométert.
A Canoo pickup főbb műszaki adatai
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 4677/1980/1920 |
Tengelytáv (mm): | 2850 |
Plató hosszúsága/szélessége/mélysége (mm): | 1817–2600/1627/522 |
Tetőkosár hosszúság/szélesség (mm): | 360/1230 |
Hasznos teherbírás (kg): | 816 |
Hajtáslánc | |
---|---|
Egy vagy két, állandó mágneses szinkronmotor | |
Legnagyobb teljesítmény (kW/1/min): | 441 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 746 |
Hatótávolság EPA-szabvány szerint (km): | 321 |
Közös alapokon
A furgon és a platós változatok egyaránt a Canoo saját fejlesztésű platformjára épülnek. A vázszerkezet acélból, míg a keresztirányú laprugók kompozit anyagból készülnek, a komfortról pedig kettős keresztlengőkaros felfüggesztés gondoskodik. Következő generációs járműként a kormány- és a fékrendszer egyaránt nélkülöz minden mechanikus kapcsolatot a vezető és a működtetett berendezések között. Ezáltal könnyebb és közvetlenebb a jármű irányítása, illetve kevésbé fárasztóak a kormánymozdulatok. Másik hatalmas előnye a jobbkormányos piacra történő gyors átalakítás lehetősége, emellett a megoldás zökkenőmentes átállást biztosít majd akkor is, amikor a teljes önvezetés megjelenik a kereskedelmi forgalomban. A teljes mértékben hálózatba kapcsolt és adatalapú jelentések továbbítására is alkalmas jármű jelenleg a kettes szintet meghaladó képességű önvezető rendszert és távoli szoftverfrissítést is kínál.
Megfontolt léptekkel
A kishaszonjármű-modellek előszériája legkorábban 2022-ben jelenhet meg az amerikai utakon, a sorozatgyártás és a tömeges értékesítés pedig a tervek szerint egy esztendővel később indulhat a tengerentúlon és Európában. A platós változatra pedig már idén nyártól felvesznek előrendeléseket, a szállításokat viszont legkorábban 2023 első hónapjaiban kezdik. A Canoo a középkategóriának megfelelő észak-amerikai Class 3 méretosztályba is benevezné saját versenyzőjét. A debütálással azonban mindenképpen megvárják a pehelysúlyú csapattársak piaci bevezetését és fogadtatását, amely az eddigiek tekintetében egyértelműen lelkesnek ígérkezik.