Hirdetés:

Rövid időn belül másodszor alapos belsőépítészeti munkálatokat ejtett meg a Renault Trucks a nehézkategóriás típusain. Egyúttal mind a digitalizáció, mind a vezetésbiztonság terén nagyot léptek előre a 130 éves történelmük tanulságait felhasználva.

Már most bátran kijelenthető, hogy a közlekedésbiztonság történelmének egyik jeles éve az idei. Az Európai Unió minden tagállamára kötelező érvényű általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation) minden 2024. július 7. után újonnan értékesített jármű esetében egy sor új kötelező biztonsági rendszert ír elő. Az előttünk történő eseményeket leső kamera például nemcsak a sávelhagyásra figyelmeztető segédet látja el információkkal, hanem a felismert sebességkorlátozó táblákat és az előzési tilalmat is megjeleníti a vezetőnek. Újak az oldalsó holttérfigyelő radarok, amelyek az A oszlopokon fényjelzéssel és jól hallható tilinkózással jelzik, ha a jármű vagy a szerelvény oldala mellett védtelen közlekedőt észlelnek. Nem utolsósorban a biztonságos sávváltást és kanyarodást is segítik, az anyagi károktól is megóvva az üzemeltetőt. Mostantól a homlokfal takarásában sem bújhatnak el a gyalogosok és kerékpárosok, mert induláskor rájuk is figyelmeztet az elülső radar! Természetesen ezek az új rendszerek komoly számítási kapacitást igényelnek, hiszen számos érzékelő jeleit kell gyorsan és pontosan feldolgozni, illetve összeegyeztetni.

Fedélzeti jóllét

Három évvel ezelőtt már az Evolution típusfrissítés is rengeteg hasznos újdonságot hozott a Renault Trucks C, K, T és T High modellek fülkéjébe. Az ekkor bevezetett új elektromos és elektronikus rendszer nemcsak a távoli szoftverfrissítés, paraméterezhetőség és diagnosztika lehetőségét biztosítja, hanem a tervezők dolgát is megkönnyítette a járművek funkcionalitásának bővítése kapcsán. Így most egy sor – a szoftverek világából kölcsönzött kifejezéssel élve – életminőséget javító fejlesztést kínálhatnak. Olyan apróságokat, amelyek a mindennapokban rendkívül sokat jelentenek. Ilyen például a légkondicionáló jelentősen leegyszerűsített kezelőpanelje, amelyet a belső világításéhoz hasonlóan egy könnyen megtalálható forgókapcsoló ural. A legfontosabb funkciókat gombnyomással elérjük innen, míg az új, nagyobb méretű központi érintőképernyőn élhetik ki magukat a finomhangolásra vágyók. Azzal, hogy ez a kezelő összement, remek helyet nyertünk a telefon kézközelben elhelyezésére. Ez az induktív töltő nemcsak a telefon éberségének tesz jót, hanem a vezető koncentrációját is fokozza – a rekesz mélyén fel-felvillanó képernyő nem csábítja tekintetünket vagy kezünket a rosszra.

Nyilvánvalóan a kormánykerék, a digitális műszeregység és a nagyobb központi érintőképernyő a leginkább szembetűnő újdonságok. Ám a kompaktabb klímapanel miatt egy újabb tároló is született a telefon biztonságos tárolására, töltésére

A vadonatúj kormánykerék gombjaival sokkal hatékonyabban vezérelhetjük a legfontosabb funkciókat. A bal oldali küllőjén a sebességszabályozót és a hangerőt kezelhetjük, a jobb oldalin pedig a telefont, a hangvezérlést, a médiaforrásokat és a műszeregység menüjét befolyásolhatjuk. Apropó, műszeregység! Már az előző műszerfalon is egy méretes képernyő dolgozott, ám most az analóg műszerek és a sebességmérő korábban különálló kijelzője is beleolvadtak az egyetlen hatalmas digitális műszeregységbe. Eltűnt a hangsúlyos fordulatszámmérő, és csak egy apró kis csík már a képernyő alján?! Ha belegondolunk, az automatizált váltók, az intelligens sebességszabályozás és az előrelátó hajtásláncvezérlés korában a távolsági fuvarozásban dolgozó teherautók életének jelentős részében amúgy sem tapossa a gázpedált a járművezető. Ráadásul az új fordulatszámcsík hangsúlyos színezéssel segíti a munkáját olyankor, amikor használja a jobb lábát.

A digitális műszeregység másik hatalmas előnye, hogy a navigációs rendszer térképe is megjeleníthető rajta. Nyilvánvalóan nem fáj oldalra tekinteni az autópályán bekapcsolt távolságtartó sebességszabályzó mellett – azért, hogy megtudjuk, már csak 130 kilométert kell megtenni a lehajtónkig. Azonban sűrű városi forgalomban, amikor minden második sarkon irányt kell váltani és gyalogosok, kerékpárosok épségére kell ügyelni, akkor ezek a tizedmásodpercek is számíthatnak – mostantól elég egy gyors pillantás lefelé, fejünket nem kell mozgatni.

Az átgondolt tervezés a grafikus felület minden pixelén tetten érhető, hiszen immár rengeteg információt megtalálhatunk egyetlen képernyőn, nem kell lapozgatni. A pillanatnyi és az átlagfogyasztás, a vezetési idők, a vezetői segédrendszerek és a hajtáslánc állapotát, de még a pontos időt és a külső hőmérsékletet is mindig megtaláljuk. Ráadásul egyetlen gombnyomással aktiválhatjuk a teljesen digitális műszeregység szemünket kímélő éjszakai üzemmódját.

A kezünk alá dolgozik

Néhány éve az „Evo” nemzedékkel a nehéz-teherautók világába is megérkezett a dinamikus irányjelző, amely most megint szintet lép! A kar minimális elmozdításakor rövid idejű irányjelzést adhatunk. A kart valamelyik irányba tovább billentve az intelligens irányjelzőt érjük el. Ez aktiválva marad vagy éppen kikapcsol az olyan szituációkban, amikor eddig ehhez kézzel bele kellett nyúlni. Például Franciaországban a körforgalomban balra irányjelzéssel kell jelezni, ha a harmadik kijáraton kívánjuk elhagyni a körforgalmat, ezt felismeri a jármű, és ilyenkor nem deaktiválja a jelzést. Amikor kihajtunk a körforgalomból, akkor viszont szokásos módon kikapcsolja a jobb oldali jelzést. Sőt, egy sávváltást is képes felismerni, és az ehhez szükséges finom mozdulatok ellenére is lekapcsolja a jelzést a manőver végén, nem kell külön pörölnünk emiatt a bajuszkapcsolóval. A kis sebességnél történő manőverezést segíti a jobb oldali tükrök aljába épített kamera, amelynek képe automatikusan megjelenik a középső képernyőn a jobb oldali irányjelző aktiválásakor.

Az adaptív sebességszabályozó használata is egyszerűbbé vált. Például elfedi a pillanatnyi figyelmetlenségből adódó hibáinkat: amennyiben hatvannal haladva aktiváljuk a retardert, ám ennél nagyobb értékre állítottuk be a sebességszabályozót, akkor deaktiválja a tartósféket és felgyorsít a kívánt tempóra. Immár képes az üzemi fékeket is aktiválni, szükség esetén akár álló helyzetig fékezi a járművet. Ha nem állunk meg teljesen, akkor külön beavatkozás nélkül is automatikusan halad tovább, amint a forgalom előttünk ezt lehetővé teszi. Ha meg kellett állni, akkor pedig a továbbfejlesztett visszagurulás-gátló teszi könnyebbé a munkanapokat. Immár fékmegtartást is kínál, ami álló helyzetben mindig mindaddig megtartja a kivezérelt féknyomást, amíg az elinduláshoz szükséges vonóerő ki nem épül. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a lenyomott fékpedált nyugodtan felengedhetjük a rendőrlámpa szabad jelzésére várakozva, és sem sík úton, sem hegyes-völgyes terepen nem mozdul el a jármű. A járművezetők jobb lába ezért nagyon hálás lesz!

Több mint tízezer beérkezett pályaműből választották ki ezt a győztes dekorációt. Nem elég, hogy elektrolumineszcens a festék, a grafika egyes szegmensei egyesével felkapcsolhatók, lekapcsolhatók, így akár komplex fényjátékot is megjeleníthet a jármű!

Az idei modellév fent felsorolt – és még ennél is több – újdonságait igazán feltűnő módon demonstrálja a Renault Trucks egy nyugati-európai roadshow keretében. A Diamond Echo fantázianevű Renault Trucks E-Tech T vontató különlegessége a LumiLor technológiáját alkalmazó fényezése – amely olyan közel áll a varázslathoz, amennyire a modern korban ez csak elképzelhető. A festékbe kevert elektrolumineszcens anyag elektromos áram hatására fényt bocsát ki. Rendkívül pici a hőképződése, így biztonságosan alkalmazható, ráadásul olyan takarékos, hogy nem meríti le az elektromos teherautó akkumulátorait. A helyileg kibocsátásmentes elosztófuvarozásra kínált vadonatúj villanyvontató és a dekorációjának különleges fényjátéka méltó módon ünnepli az idén 130 éves haszonjármű-gyártót. Szó szerint előrevetíti a márka jövőjét!

Intelligens delfin
Hírek

Intelligens delfin

Innovációban szokás szerint nincs hiány a Renault Trucks háza táján. Úszkálnak az ötletekben, mint delfin a vízben.

Egységben az erő!
Hírek

Egységben az erő!

Bármerre tekintünk, együttműködéseket látunk! Nincs miért csodálkozni, hiszen felgyorsult világunkban az egyre növekvő elvárásoknak és szigorodó előírásoknak egyre inkább csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha összefognak és egyesítik erejüket, valamit szellemi tőkéjüket.

Renault Trucks D típusfrissítés: Felfrissülnek
Zöld jövő

Renault Trucks D típusfrissítés: Felfrissülnek

Megújult formákkal és új biztonsági funkciókkal frissítette fel főként terítőfuvarozásra készült, D-sorozatát a Renault Trucks. A járművei élettartamának meghosszabbítására irányuló sokrétű törekvései között megjelent az utólagos villamosítás is.

Bizonyítottan takarékos
Hírek

Bizonyítottan takarékos

Összesen 40 darab, különösen takarékos Renault Trucks nyerges vontatót vesz át idén az áru- és személyszállítással egyaránt foglalkozó Inter-VM Trans Kft.

Renault Trucks Oxygen: Tiszta a levegő!
Zöld jövő

Renault Trucks Oxygen: Tiszta a levegő!

Így sóhajthattak fel a Renault Trucks mérnökei, midőn első alkalommal titokban kigördültek a szerelem városának flaszterére, hogy az érzékeinket serkentő, szokatlan oxigénmolekulával dúsítsák Párizs belső égésű őskövületekkel szennyezett utcaképét.

Itt elmondhatod a véleményedet!