Több márka is osztozik az eCitan platformján, ám itt a lehetőség a kitűnőség megmutatására. Olyan opciókat kínálnak, ami új szintre emelheti a megítélését, illeszkedve a hamarosan már csak elektromos változatban készülő nagyobb testvéreihez.
Ezúttal is az International Van of the Year szervezet magyar képviselőjeként vendégeskedtünk a német újdonság menetpróbáján. Egy dicséretesen lényegre törő prezentáció után a Stuttgart melletti dombokon, autópályákon és szűk falvak kacskaringóin vezetett a tesztút. A kormányhoz ülve nyugtázom, hogy a Mercedes-Benz eCitan a dízelmotoros változat egyenértékű mása – a hajtáslánc az egyetlen kivétel, a raktér és a vezetőtér gyakorlatilag érintetlen. A Renault Kangoo E-Tech és a Nissan Townstar Electric modellekhez csatlakozva ugyanazon kocsitest, motor és akkumulátor a fő építőelemek.
A jármű lelke, a 90 kilowattos motor, amely 245 newtonméter nyomatékot produkál, az energiát ehhez egy nettó 45 kilowattórás akkumulátor szolgáltatja. Ez az egyetlen válaszható teljesítmény és akkuméret a kínálatban. A villanyos csak kevéssel marad el a népszerű dízelmotor 96 kilowatt (131 lóerő) teljesítményétől. A hatótávolság 250-300 kilométer és a gyorstöltés alapáras jellemző, így e működési kör az esetek többségében nagyon is elég. A 130 kilométer/óra csúcssebességet az autópályán én is elérem. Még ilyenkor is hallhatóan csendesebb a suhanás a belső égésűnél. Osztom a véleményt, miszerint az eCitan kategóriája legjobb platformján alapul, a Renault több évtizedes szakmai tapasztalatával, tudásával felvértezve. A Mercedes-Benz jelvénye pedig garancia arra, hogy bár biztosan kicsit drágábban, de igényes belsővel, modern biztonsági és műszaki kvalitásokat kapunk a pénzünkért.
Hamar akklimatizálódom. Bár a rekuperációs szint és a vezetési mód megválasztását működtető gombot nem találom meg elsőre, de a „váltókarral” intuitív módon kapcsolok a legerősebb visszatáplálásra, egy pedállal vezetek. Kifejezetten dinamikus a jármű – bár nincs rakományunk ezúttal. Az alaposság jegyében egy lejtőn kipróbálom a másik végletet, a vitorlázó funkciót, az is remek. Kényelem és stabilitás, jó kezelhetőség és az extrák adta kiemelkedő biztonsági felszereltséget emeljük ki svéd társammal, amikor visszavisszük az autót.
Még jól emlékszünk az első Citan okozta csalódásunkra, de mára minden a helyére került, köszönhetően az új alapokra helyezett közös munkának is. A fő különbséget inkább az utastérben érezzük a francia és a német testvérek között, ezt az utóbbiban használt prémiumminőségű anyagok és stílusjegyek sugallják. Télen-nyáron remek, hogy az alapkiadás is tartalmazza a légkondicionáló szabályzását előkondicionálással, viszont az ülések fűtéséért mindkét felszereltség esetében külön pénzt kérnek. A Mercedes-Benz mindig is büszke a járművei biztonsági felszereltségére, ez az eCitan esetében sincs másképpen. Az eCitan már szériafelszereltségében hat légzsákkal védi utasait. Felárért oldalszélasszisztens, automatikus vészfékező rendszer, aktív sávtartó és holttérfigyelő is rendelhető. A rövid, avagy normál tengelytáv mellett elérhető egy hosszabb verzió is, nagyobb raktérrel, és minimálisan nagyobb terhelhetőséggel. Ne várjunk csodát, nyilván ezt csak a hatótáv csökkenésével képes abszolválni. Október közepén itthon is lerántották a leplet az új modellről: az eCitan alapára nettó 12,9 millió forint, a hosszú változat felára 500 ezer forint. Hamarosan részletes tesztjével is jelentkezünk!
Mercedes-Benz eCitan: Stuttgarti fourgonnette
Úri affektációnak tűnhet, mégis őszintén örültem, hogy végre egy annyira fapados kishaszonjárműbe ülhetek, amiben talán szálka megy a kezembe a kárpit simogatásakor. Aztán kiderült, hogy csupán első látásra tűnt őspuritánnak a Mercedes-Benz eCitan.
Mercedes-Benz T 180 d: Stuttgarti kenguru
Mindketten óriások. Ott feszítenek összetéveszthetetlen emblémával a legelső automobil-gyártók történelmi tablóján. Sokan mégsem nézték jó szemmel, amikor egymás karjába borulva megjelentek a felcsillagozott rombuszok a Mercedes-Benz palettáján.
2022-es forgalomba helyezési adatok: Akkor most ki is nyert tulajdonképpen?
Nem a legsikeresebb márka adta a piac legnépszerűbb típusát. Ráadásul nem is egy kategóriában, hanem egyenesen négyben született egyszerre két győztes is. Íme, a haszonjárművek 2022-es magyarországi forgalomba helyezési eredményei.
Mercedes-Benz Citan 112 CDI és Renault Kangoo Van 1.5 Blue dCi 75: Két külön irányba mennek
Bár azonos a műszaki fundamentum, mégis két eltérő karakterű modulegyterű született a francia-német együttműködésből. Ilyen az, amikor nemcsak átmatricázzák, hanem eleve egy adott márkához szabnak egy-egy terméket. Meg is érdemelték a díjat!
Itthon is elismertek
Szerkesztőségünk a legismertebb nemzetközi haszonjárműves kitüntetések zsűrijének magyar tagjaként átadta az idei díjazottak hazai képviselőinek a trófeákat.
Renault Kangoo és Mercedes-Benz Citan menetpróbák: Kéz a kézben menetelnek
Amikor elkezdtük összeállítani az idei listát az International Van of the Year 2022 díjra, akadt egy kis bizonytalanság. Most akkor együtt vagy külön szerepeljen a Mercedes-Benz Citan és a Renault Kangoo a szavazólapon. Úgy döntöttünk, ez a két jármű szorosan összetartozik, együtt nyerjenek vagy bukjanak el a megmérettetésen.