Habár a segédrendszerek egyre éberebbek és az előírások is szigorodnak, baleset-megelőzés szempontjából még mindig a járművezetőre hárul a legnagyobb felelősség. Legyünk figyelmesek, óvatosak és előzékenyek!
Elsősorban a gyalogosokra és a kétkerekűekre jelentenek hatalmas veszélyt a városokban bolyongó, holtterekkel terhelt teherautók. Londoni felmérések szerint a drótszamarak karamboljainak több mint feléért és a járókelőket ért balesetek bő ötödéért felelősek. Annak ellenére, hogy az ottani városi forgalomban közlekedő járművek csupán négy százalékát alkotják. A brit főváros 2021 március elseje óta kizárólag azokat a 12 tonnánál nehezebb össztömegű haszonjárműveket engedi be, amelyek a közvetlen rálátási szabvány (Direct Vision Standard, DVS) előírásai szerint minimum egy csillagot teljesítenek. Hogy mi kell ehhez? Annyit rögtön elárulhatunk, hogy nem elég, ha csupán a termetes fülke hűtőrácsán ott csillog a stuttgarti háromágú logó.
Az egycsillagos minősítéshez a gyalogosok buksiját és vállát oldalról 4,5, elölről pedig kétméteres távolságból látnia kell a sofőrnek. Ráadásul mindezt tükrök és videókamerák nélkül, csupán a salgótarjáni síküvegeken át pásztázva. Jövőre már háromcsillagosra kell teljesíteniük ahhoz, hogy tehessenek egy tiszteletkört a Trafalgar tér körül. Sőt, 2024 októberében nem csupán a Cityből tiltják ki a kettő vagy kevesebb csillaggal bíró gépeket, hanem teljes Nagy-London tabuvá válik majd. Most sokan felhördülhetnek, hogy melyik gyártónak lesz pénze „átlátszó” fülkéket gyártani?! A helyzet azonban ennél sokkal pragmatikusabb, hiszen az alacsonyabbra helyezett és kémlelőablakkal felvértezett utasoldali ajtókkal felszerelt hagyományos fülkék is elérhetnek akár három csillagot is. Máskülönben várostól függetlenül erre az évtized végéig, egészen pontosan 2029-ig, amúgy is rászorítja őket az európai általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation).
A Vision Zero kezdeményezés lényege, hogy 2050-re mindenkit meg szeretnének óvni a végzetes kimenetelű közúti balesetektől. Természetesen ehhez nem elég csupán a teherautókat átalakítani és a járművezetőket trenírozni. Megfelelő minőségű úthálózatra, jelzőtáblákra és útburkolati jelekre van szükség, legvégül pedig felelősségteljesebb, józanul mérlegelő kétlábúak és -kerekűek is kellenek. Sajnos a modern telekommunikációs és szórakoztató eszközök az utóbbi két évtizedben a gyalogosok, kerékpárosok és a járművezetők részéről is jelentősen hozzájárultak a figyelmetlenségekből adódó balesetek kialakulásához. A biztonság terén évtizedek óta élenjáró Volvo Trucks összeállított a sofőrök számára egy öt pontból álló javaslatcsomagot a balesetek megelőzésére. Nem kell a tudományos magasságoktól aggódni, hiszen mind olyan, amire józan paraszti ésszel is rájöhetünk. Az első és egyik legfontosabb szabály, hogy mindig abból induljunk ki, hogy a puhatestűeknek nincs tudomása a teherautók holttereiről. Ismerjük meg a gyengébbekkel előforduló leggyakoribb balesetek okait. Előrelátóan válasszuk meg a sebességet és a manővereket, hiszen akkor sem leszünk számottevően lassabbak, ha úgy érezzük. Ne legyünk restek, szánjunk rá figyelmet, főleg a városi szakaszok előtt, hogy az üléspozíciót és minden kezelőszervet, a kormánykereket, valamint a tükröket is tökéletesen beállítsuk. Legvégül pedig mindig annak tudatában dolgozzunk, hogy még mindig mi, vezetők vagyunk a járművek legfontosabb biztonsági rendszerei!
Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.
A Közlekedési Kultúra Napja: Együtt a közlekedésben, együtt a közlekedésért
Idén tizedik alkalommal rendezték meg a közlekedési kultúra napját, amellyel az udvarias és biztonságos közlekedést ünnepeljük. A kezdeményezés megálmodójával, Bíró Józseffel beszélgettünk arról, hogyan lehetne minden nap a kulturált közlekedés napja.
A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.
Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!
Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható
Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!
Roadpol összehangolt közúti ellenőrzések: Tényleg csak a büntetésre mennek?
Ha létezik örökös ellentét, akkor a sofőr-rendőr reláció egészen biztosan egyfajta szimbóluma lehetne ennek az áru- és személyszállítás világában. Testközelből néztük meg, hogyan realizálódik ez a viszony 2023 őszén az út mentén.