Hirdetés:

Kis lépés az emberiségnek, óriási ugrás a villanyosoknak! Ha igazak a Scania ígéretei, úgy hamarosan alapjaiban megváltozik az utcaképünk és az eddigieknél nagyságrendekkel gyorsabban elektromos hajtásláncúra cserélődnek a dízelmotoros haszonjárművek!

Látszólag elsikkadt a hírek között, hiszen a Scania sem verte nagydobra, amikor egy szerény sajtóközleményben bejelentette, hogy másfél millió kilométeres élettartam-garanciát vállalnak az új Northvolt akkumulátorokra. A kollégáimmal csak néztünk egymásra üveges tekintettel, mert éreztük, hogy ez akkor is nagy jelentőséggel bír, ha csupán a fele igaz. Azonnal számos kérdés merült fel bennünk, amelyeket fel is tettünk a Scania hazai és központi illetékeseinek. A nagy európai érdeklődésre való tekintettel a regionális iroda szervezett egy online konferenciát, ahol közvetlenül az akkumulátorcella-fejlesztési részleg vezetőjének, Verena Löfqvist Klass asszonynak szegezhettük kérdéseinket. Habár meglehetősen szűkszavúan bánt a konkrét információkkal, mégis elárult néhány fontos részletet a forradalminak ígérkező lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid-akkumulátorról (NMC). Egyelőre annyi biztos, hogy egyenként 3,6 volt feszültségű, 157 amperóra kapacitású prizmatikus cellák alkotják. Ezek tervezett teljes feltöltődési, valamint kisütési ciklusa meghaladja a háromezret, mielőtt a kapacitásuk lecsökkenne nyolcvan százalékra. Alapvetően három cellaformát különböztetünk meg a lítiumion-akkumulátoroknál. A kemény burkolatú hengerest, ami a legelterjedtebb és legolcsóbb, de messze nem a legoptimálisabb cellaforma. A Scania és Northvolt együttműködése által is alkalmazott kemény burkolatú prizmatikusat, valamint a nagyon hasonló felépítésű, de lágy burkolatú tasakos cellákat. Nem lehet őket rangsorolni, a felhasználási területtől függ, melyik az előnyösebb választás.

Az akkumulátorok optimális temperálása is jelentős szerepet játszik a kiemelkedő élettartam elérésében

Bennünket leginkább az a kérdés foglalkoztatott, hogy másfél millió kilométeres futásteljesítménynél az eredeti kapacitás hány százalékát garantálja a Scania. Kicsit fenntartom a feszültséget, mint egy jó krimiíró, és vázolom, miért olyan fontos kérdés ez. Már önmagában az is gyönyörű teljesítmény, hogy az akkumulátorok kibírnak ilyen gigantikus, a dízelmotoros társaik számára is elismerésre méltó futásteljesítményt. Azonban mit sem ér, ha egy teljes feltöltéssel csupán pár kókadt kilométert tudnak vánszorogni, langyos hátszélben. Nos, erről szó sincs, hiszen a Scania másfél millió kilométeres futásteljesítmény elérésénél garantálja, hogy az akkumulátorok a kezdeti kapacitásuk nyolcvan (80!) százalékát teljesítik! Itt néztünk kollégáimmal másodszor egymás párás tekintetébe. Ez ugyanis teljesen új dimenzióba helyezi az elektromos nehéz-teherautók teljes birtoklási költségét (TCO). Mivel a távolsági fuvarozásban szorgoskodó elektromos nyerges vontatók csupán a napi penzum töredékét tudnák teljesíteni gyorstöltés nélkül, az új akkumulátorok is támogatják a megawattos töltési teljesítményt. Annak ellenére, hogy a gyorstöltés csökkenti a cellák élettartamát, hiszen eleve az egyenáramú tankolásra tervezték már ezeket.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mi van azokkal a felhasználókkal, akik nem mennek intergalaktikus távolságokat, így a másfél millió kilométert csak sokára vagy sosem érik el. Van-e ebben az esetben időbeli korlátozás az ominózus hatótávolság elérésére, illetve egyáltalán hány évig garantálják az energiatárolók fittségét. Verena erre nem adott egyértelmű választ, inkább arra terelte a beszélgetés fonalát, hogy a nemzetközi fuvarozásban szorgoskodó nehéz-teherautók ezt a távolságot általában tíz év alatt teljesítik. Véleménye szerint az akkumulátorok gyors fejlődését figyelembevéve, ezután nem érdemes tovább üzemeltetni a régieket. Inkább le kell őket cserélni a korszerű és friss egységekre.

Nagyon úgy tűnik, révbe ért a Scania és Northvolt vállalatok 2017-ben elkezdett közös munkája. Ennél fontos szempontnak számított, hogy a Svédország északi részén gyártott cellák a lehető legkisebb ökológiai lábnyommal készüljenek, ami jelenleg csupán harmada az átlagos értéknek. Még idén beindul a termelés a Scania új södertäljei akkumulátorgyárában. Év végéig pedig az új akkumulátorokkal felvértezett nehéz-teherautók gyártása is elkezdődik. Ezeket eleinte a nagyságrendileg 350 kilométeres hatótávra elegendő, hatszáz kilowattórás akkumulátor-csomagokkal kínálják majd, a nagyobb kapacitásúak pedig később érkeznek. A hatótáv meghatározásánál figyelembe vették, hogy a járművezetők optimálisan ki tudják használni a 4,5 órás vezetési idejüket és a kötelező pihenőidőben tölthessék az akkumulátorokat. Bölcs Scania!

Hollandiában már feszültség van
Hírek

Hollandiában már feszültség van

Megnyitotta első töltőpontját a Daimler Truck, a Traton és a Volvo-csoport közös leányvállalata. A Milence a stratégiai szempontból különösen fontos hollandiai Venlo mellett indította el szolgáltatását.

Nem fogyott, gyarapodott!
Háttér

Nem fogyott, gyarapodott!

Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.

Skandináv komfort
Hírek

Skandináv komfort

Digitálisan „okos” műszerfallal fokozza a járműveiben rejlő lehetőségek mélyebb kiaknázását a Scania. Egyúttal kellemes atmoszférát teremt és jelentősen megkönnyíti a járművezetők munkáját, ezáltal csökkenti a rájuk nehezedő stressz hatásait.

Európai buszgyárak bezárása: Ködbe vesznek?
Háttér

Európai buszgyárak bezárása: Ködbe vesznek?

Finoman szólva is próbára tette a buszos szakmát az elmúlt néhány év. Idén két történelmi gyártó is bejelentette, hogy lehúzza a redőnyt lengyelországi gyárában, és ezzel a komplett buszok európai gyártásának véget vet. Mi vezetett ide, s mi jön ezután?

Minden csepp számít!
Hírek

Minden csepp számít!

Felfrissítette a domborzathoz előrelátón igazodó sebességszabályzó rendszerét a Scania. Június óta minden Opticruise G25 és G33 automatizált sebességváltóval szerelt teherautó esetében már az új rendszert építették be a rendelést követően.