Dízelmotoros vagy sűrített földgázzal üzemelő hibrid? Tisztán elektromos? Hagyományos gázolajos vagy akkumulátoros? Alacsonypadlós helyett alacsonybelépésű hibridet vagy villanymotorosat szeretne? Mindegyikre külön megoldással szolgál az IVECO Bus.
Eötvös Gábor világhírű cirkuszi számában egymás után varázsolta elő a hangszereket a gúnyájából, kicsik és nagyon derülésére a címben idézett jellegzetes felkiáltásával. Ugyanígy húzza elő az IVECO Bus az újabbnál újabb villamosított autóbuszokat a portfóliójából. Három teljesen önálló alacsonypadlós típust kínálnak, kettő ezek közül gyorsforgalmi buszjáratokra szánt karosszériával is rendelhető, így összesen öt városi egyenruha szerepel a kínálatban. Mindegyik elérhető részben vagy teljesen villamosított hajtáslánccal. Máshol is láttunk már példát arra, hogy az anyagyárban készülő típus mellett egy olcsóbb, „keleti” alternatívát is kínálnak, ám a tavaly önállóvá vált IVECO az említett választékával ezt is alaposan fölülmúlja. Elővárosi hibridet más is ígért már, ám itt teljesen elektromos alacsonybelépésűt is ajánlanak. Villamosítás terén ezzel egyértelműen az elsők között járnak!
Magad, uram
Saját akkumulátorcsomagot fejlesztett az FPT Industrial, méghozzá igencsak ígéreteset! Az egyes modulok méreteit kifejezetten az autóbuszokhoz szabták, így a lapos pakkok jól kitöltik a tetőn rendelkezésre álló teret. Rendkívüli a Microvast tasakos celláinak energiasűrűsége, ráadásul a bruttó 69,5 kilowattóra kapacitásból 68 ki is használható. A 650 voltos rendszer folyadékhűtéses, 389 kilogramm a tömege modulonként és legalább 6000 töltési ciklust elviselnek – így alkalmazástól függően akár 10 év garanciát is vállalnak rá. Természetesen saját akkumulátormenedzsment gondoskodik az energiatárolók megfelelő üzemeléséről.
A Nikola egy tollvonással kivonult az európai piacról, a közös leányvállalatot itt hagyta korábbi partnerének. Szerencsére nem vész kárba az FPT Industrial nehézteherautós e-tengelye, hiszen azt így is ők szállítják az amerikaiaknak. Természetesen az S-Way típusban is visszaköszönhet, és ez alapján fejlesztenek majd egy kisebb, 375 kilowatt csúcsteljesítményű változatot is kifejezetten buszok számára.
Bevallom, elsőre nem egyszerű kiigazodni a palettán, és jelenleg még kicsit kaotikusnak is tűnik a történet, nem egy részlet megváltozott a korábban beharangozotthoz képest. Pedig biztosan átgondolt a stratégia, hiszen immár önállóan kell lábon maradniuk, nincs mögöttük a mezőgazdasági és építőipari munkagépeket gyártó CNH Industrial ereje. Már kész stratégiával rendelkeznek a kiberbiztonsági előírásoknak való megfeleléshez – a jármű CAN-buszhálózata és a támadásnak kitett zónák (infotainment, telematikai átjáró, OBD-csatlakozó) közé egy biztonsági átjáró kerül. Szolgáltatások egész sorát kínálják: töltésmenedzsment; járműfelügyelet; vezetési stílus elemzése; távoli diagnosztika, szoftverfrissítés és programozás; proaktív karbantartás. A járműben már nem használható akkumulátorokból építendő telephelyi puffertároló nálunk is elengedhetetlen megoldás lehet, sok helyen még hosszú-hosszú évekig nem lesz olyan hálózat, ami elbírja, hogy ráakasszanak több tucat150 kilowattos töltőt. Azért alkalmazzák a központi villanymotort mindegyik villanyos buszukban, hogy a hidak megmaradhassanak a már jól bevált megoldásnak. Az említett saját akkumulátor is igencsak vonzó értékeket ígér.
Az IVECO Bus E-Way 9,5 m és 12 m főbb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 185 | |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): | 3000 | |
Akkumulátorok bruttó kapacitása (kWh): | 346 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 9510/2330/3324 | 12 050/2550/3324 |
Tengelytávolság (mm): | 4130 | 6120 |
Fordulókör átmérője falak között (m): | 16,3 | 21,8 |
Műszakilag megengedett össztömeg (kg): | 16 000 | 21 000 |
Ülőhelyek száma: | 16+1+1 | 24+1+1 |
Zavaró a bőség?
A városi villanyos kínálat csúcsát a Heuliez gyárában készülő E-Way jelenti, ebben egy Siemens központi motor dolgozik. A menetpróbán kettőt is kezeink közé kaparinthattunk, a legrövidebb 9,5 méterest és egy normál 12 méterest. Alapvetően elkötelezett népszerűsítője vagyok a kamerás tükröknek, ám az E-Way esetében egy kritikát az első kilométereken sikerült megfogalmazni. A bal oldali tükörképernyőt nem az A oszlopra, hanem attól jobbra rögzítették. Konkrétan bitang holtteret eredményez, amilyen még az eleve magasabbra pozicionált „analóg” tükrökkel sem volt. Azért különösen bosszantó ez, mert az Urbanway esetében bizonyították, hogy el tudják helyezni normálisan is. Amúgy nem érheti szó a típust, könnyen terelhető, a villanymotor és rekuperációt szabályozó „retarderkapcsoló” jóvoltából mind a gyorsítás, mind a lassítás utaskímélően dinamikusra szabható. A villanyrendőrnél várakozást fékmegtartást segíti. A saját akkuból öt modult szerelnek a tetőre, de 416 és 485 kilowattórányi mennyiségben is választhatók. Tankolásra telephelyi töltést vagy pantográfos lehetőség szerinti töltést kínál, utóbbival a maximum 400 kilométeres hatótávolság akár adott napon belül is kitolható.
Az IVECO Bus Streetway Electric 12 m főbb műszaki adatai | |
---|---|
Legnagyobb/folyamatos teljesítmény (kW): | 410/310 |
Akkumulátorok bruttó kapacitása (kWh): | 346 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 12 130/2550/3220 |
Tengelytávolság (mm): | 5900 |
Fordulókör átmérője falak között (m): | 23,2 |
Műszakilag megengedett össztömeg (kg): | 20 500 |
Ülőhelyek száma: | 30+1+1 |
Az E-Way egy átmatricázott Heuliez, a Franciaországban hatalmas népszerűségnek örvendő saját márkájuk nevét cserélték le az IVECO betűire az orrán. Körülbelül hasonló emblémafejlesztés eredménye az új Streetway Electric is, amely az Otokar e-Kent C típusának ikertestvére. Finoman szólva is a kínálat másik végét képviseli, az eleve villanyosnak tervezett E-Way zászlóshajó ellenében egy különösen megfizethető, helyileg kibocsátásmentes alternatívaként kelleti majd magát. A központi motort itt a Voith szállítja, ám a saját NMC-akkukat nemcsak a tetőre, hanem a jármű hátuljába is rejtették. Itt egyelőre még felárért sincs szó pantográfos töltésről, csak a 150 kilowattos telephelyi töltést kínálja CCS2-csatlakozóval. Alapban ez is öt akkucsomaggal érkezik, opcionálisan 6 vagy 7 is rendelhető, a gyáriak szerint az akár 400 kilométeres hatótávolságából 300 még télen is összejön. Apropó tél: opcióként Valeo hőszivattyús légkondicionáló is rendelhető, hogy ne kelljen kőolajszármazékot égető kályhával tönkretenni a helyileg kibocsátásmentes plecsnit.
Modern városi belsőépítészeti megoldások: Az övvonal alatti ablaksáv a világosság, a barátságos hangulat fokozására. Valamint természetesen USB-csatlakozók még a kapaszkodókon is, hogy még az álló utasok is nyugodtan nyomogathassák a kütyüiket
Városból ki, városba be
Egyértelműen a Crossway LE Electric modellt vártam a legjobban. Az alacsonybelépésű elektromos busz komoly fegyvertény, jelenleg abszolút villamosítási pionír ezzel az IVECO Bus. A villanyos 12 és 13 méter hosszúságban, városi és helyközi kivitelben elérhető, mi egy 13 méteres városias variánst vezethettünk. Az alkalmazáshoz szabott teljesítményével városi társainál is dinamikusabbnak hatott. A hangtalan és finom suhanás vezetőnek, utasnak egyaránt olyan élmény, ami után nem vágyik vissza a belső égésűek világába.
Az IVECO Bus Crossway Electric 13 m főbb műszaki adatai | |
---|---|
Legnagyobb/folyamatos teljesítmény (kW): | 240/210 |
Legnagyobb/folyamatos forgatónyomaték (Nm): | 3600/1337 |
Akkumulátorok bruttó kapacitása (kWh): | 485 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 12 950/2550/3432 |
Tengelytávolság (mm): | 6945 |
Fordulókör átmérője falak között (m): | 23,9 |
Műszakilag megengedett össztömeg (kg): | 19 500 |
Ülőhelyek száma: | 36+1+1 |
Alapban jobb hátul található a töltője, de később az első kerékjáratokra is terveznek opcionálisan választható csatlakozót. Akár saját pantográffal vagy pantográfot fogató töltősínnel is specifikálható az elővárosi villanyos, ami CCS2-csatlakozó 150 kilowattos töltésénél háromszor gyorsabb átvitelre képes. Pantográf nélkül szériában a maximális hét akkuval kínálják, ezek a tetőn helyezkednek el, a CNG-tartályok helyén.
Akár ilyen rendkívül szellős, sok állóhelyet kínáló elrendezést is választhat a megrendelő
Egy 12 méteres dízel-elektromos hibrid Crossway LE modellben a Voith Diwa NXT hétfokozatú váltót és az ahhoz csatlakozó villanymotort is kipróbálhattuk. A stop-start rendszert a megállófék gombjára kötötték, ami a helyközi alkalmazás esetébe ideális választásnak tűnik, így egy rövid lámpánál nem áll le a motor, ám nem pöfög az erőforrás akkor, amikor a 12 fős cserkészőrsnek nyomtat jegyet a vezető. A lassításokkor visszanyert energiát szuperkondenzátorban tárolja a tetőn.
És akkor ezzel vissza is értünk a bőség zavarának kérdéséhez. Az átmatricázott Heuliez csak villanyosként szerepel a kínálatban. A török koprodukciós alternatíva dízelmotorral vagy akkumulátorosként elérhető. Ha gázmotort és/vagy hibridet szeretnénk, akkor az „eredeti” városi IVECO Bus termék, az Urbanway marad csak. Ez azonban nem rendelhető tisztán elektromosként. Mi a gázüzemű hibridet próbálhattuk ki, amely sokkal finomabb járásával tűnik ki. Érdekes módon ez kínál a fékpedál hosszú taposására fékmegtartás funkciót is, de ilyenkor nem állítja le a motort.
Vezetőként elsőre furcsa volt, hogy járművenként máshol és máshogyan nyitható a vezetőtér ajtaja, máshogyan indíthatóak, máshol kell keresni a kormányállító gombját, eltérnek a menürendszerek. Ugyanazzal a műszerfallal és hajtáslánccal az egyik kínál fékmegtartást, a másik pedig nem, ilyenkor gyorsan belátható a vezetői munkahely szabványosításának briliáns logikája. A műszaki tartalom különbségei az üzemeltető szerelőit nem terhelik majd, hiszen kulcsrakész megoldásként kívánják villanybuszaikat értékesíteni – a telephelyi javítások korának napja leáldozni látszik az elektromos korban. Egy egyértelmű előnyét azonban sikerült kideríteni ennek a töredezett kínálatnak: mivel két francia, egy cseh és egy török gyár között oszlik meg a termelés, ezért emészthető szállítási határidőkkel dolgoznak – a jellemző egy év helyett hónapok alatt elkészülhet az új IVECO buszunk!
Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!
Eltökélten hisz a Toyota a hidrogénalapú társadalomban, amelynek motorja az üzemanyagcella. Íme, a világ legnagyobb autógyártójának legújabb eredményei az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén a pickuptól a nyerges vontatón át az autóbuszig.
Hidrogénevő
Brüsszelben, a Busworld Europe 2023 kiállításon mutatta be legújabb, helyileg nulla károsanyag-kibocsátású, üzemanyagcellás városi autóbuszát az IVECO Bus. A 12 méter hosszú, alacsonypadlós E-Way H2 a HTWO, vagyis a Hyundai technológiáját használja.
IVECO Bus eDaily: Mini nagy durranás
Nem is annyira titkos favorit a középkategóriában a Daily. Nemcsak áruszállítóként hódít, egyedi előnyeit kihasználva takarékos, a legszűkebb utcákba is beküldhető apró személyszállító építhető belőle. Nemsokára igencsak vonzó elektromos változatban is. Három darab 3,5 tonnás kishaszonjármű rakományát elviszi a hátán egyetlen héttonnás IVECO Daily. Megfordítva is működik a trükk: a kis forgalmú viszonylatokra elegendő utaskapacitást […]
IVECO Bus E-Way: Lábjegyzet az ízelítőhöz
Közel ezer dolgozik már ebből a villanybuszból tucatnyi európai országban, ami összemérhető a mifelénk is ismert eCitaro sikerével. Ám az IVECO Bus termékéről a hazai utazóközönség nagyobb része mégsem hallott. Megmutatták, mire számíthatunk a jövőben.
Az IVECO Bus újdonságai: Fehér e-hollók
Részlegesen villamosított és teljesen elektromos városi, városközeli buszokkal bővíti kínálatát az IVECO Bus. A távolabbi jövő is szóba került már: úgy tűnik, ők is leszavazták a Nikola régóta ígérgetett üzemanyagcelláját.
Ésszerű fenntarthatóság
Hat korszerű, alacsonybelépésű, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő IVECO Feniksbus városi autóbusszal frissült a Miskolci Városi Közlekedési Zrt. flottája.