Hirdetés:

Nemcsak a halálos és súlyos baleseteket előznék meg a teherszállító járművek biztonsági besorolásával, de egységes képet is kapnának a gyártók arról, hogy milyen fejlesztések szükségesek ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabbá váljon a szektor.

Alapvetően meghatározza az Euro NCAP a fogyasztók személyautókkal szemben támasztott általános biztonsági elvárásait már 1997 óta, néhány éve már a kishaszonjárművek aktív biztonságát is tesztelik. A jövőben pedig a tehergépjárművekre is megalkotna egy egységes besorolási rendszert a független szervezet. Az európai utakon közlekedő járművek csaknem másfél százaléka nehéz-tehergépjármű. Az Unióban történő összes, halálos kimenetelű balesetnek pedig majdnem tizenöt százaléka köthető e kategóriához. Az EU zéró baleset jövőképének célja, hogy a megfelelő szintű biztonsági normák felállításával nullára csökkentsék ezt az értéket.

Az ütközés-megelőző rendszerek előnyeinek kiegészítése érdekében további fejlesztések szükségesek a homlokfali kompatibilitás terén, hiszen a frontális ütközések során történnek a legsúlyosabb balesetek

Az áruszállító szegmensben ugyan nem történik számottevően több baleset, mint a személyautók között, ám a hatalmas méret és tömeg miatt sokkal súlyosabb kimenetelűek ezek az esetek. Nem beszélve arról, hogy teherszállításnál nem csupán az emberi életet kell megvédeni, de a rakomány  épségét is óvni kell, ráadásul az akár biztonsági kockázatot is képviselhet. Egyértelmű tehát, hogy egy teljesen új keretrendszert kell létrehozni és beépíteni a köztudatba – csakúgy, mint a személyautók esetében. Az Euro NCAP meggyőződése, hogy a sikerhez elengedhetetlen egy olyan piac létrehozása, ahol a legbiztonságosabb jármű választása egyben a legjövedelmezőbb termék melletti döntés is.

Ennek érdekében olyan nemzeti, regionális és helyi kezdeményezésekkel, szervekkel kapcsolódnának össze, akik megfelelő tapasztalattal és kellő mennyiségű információval szolgálhatnak a legjobb árufuvarozási gyakorlatokról, szabályozásokról. Nem elhanyagolható része a tervezetnek a közbeszerzési pályázatok, biztosítók bevonása sem, hiszen ezzel megfelelő ösztönzést is kínálnának a vásárló közegnek.

A városi és autópályás minősítéssel azt kívánják elérni, hogy például behajtási tilalmat írjanak elő az önkormányzatok a megfelelő biztonsági rendszerekkel nem rendelkező járműveknek a zsúfolt városi területekre

Az Euro NCAP innovatív Truck Safe: City és Truck Safe: Highway minősítési rendszere alapvetően két részre oszlik, a városi szállítmányozáshoz szükséges és a távolsági fuvarozáshoz szükséges biztonsági tulajdonságokat vizsgálja. A rendszer bevezetése támogatná a közigazgatási szervek munkáját, hogy egységes és átlátható szabályozásokat vezethessenek be. A vásárlói oldalon megkönnyítené a rendelést, hiszen minden cég könnyen átláthatná, hogy milyen funkciók szükségesek a járműveibe a szabályos munkavégzéshez. Az egységes, szigorú műszaki és -biztonsági keretrendszer továbbá jó hatással lehetne a kibocsátási értékek minimalizálására, valamint nagy segítséget nyújtana a várható fenntartási költségek, értékvesztések számításában is.

Ha az Euro NCAP sikerrel jár, akkor megteremti a vásárlói keresletet, igényt a biztonságos és egyben gazdaságos járművekre a jól átgondolt és funkcionáló minősítési rendszerrel. Ezzel nem csupán a közúti balesetek számát csökkentheti nagymértékben, de teret és új távlatokat biztosít mind a gyártók, mind pedig az önállóan működő cégek biztonsági rendszereinek innovatív fejlesztéseihez.