Hirdetés:

Közepes teherautójába is bevezette a villanyt a Mack Trucks. Így a buldogfülkés LR Electric után immár a csőrös buldog MD Electric is csatlakozott a helyileg nulla károsanyag-kibocsátásúak táborához.

Bölcs döntés, mivel pont a közepes méretosztályban üthetnek legnagyobbat konkurenseikre egy kiforrott villanyteherautóval. Márpedig az MD Electric karrierje jó eséllyel nem fog idejekorán derékba törni, hiszen ősi Mack hagyományok szerint az alvázat sokkal masszívabbra konstruálták, mint szükséges. A hatos és hetes méretosztályban versenyző Mack MD Electric a dízelmotoros társai mellett készül a márka Roanoke Valley-i gyárában. Legfeljebb 11 791–14 969 kilogramm megengedett össztömeggel vehetnek részt a forgalomban, ehhez a nagyobb buldog esetén 8800 kilogramm terhelhetőség tartozik.

Apró, de annál frappánsabb figyelmesség az elektromosság oltárán, hogy a motorháztetőn ücsörgő buldog réz színárnyalatot kapott

Vízből főzve!

Amennyire lehetett megtartották a már bevált főegységeket. Ha szakértő szemmel pillantunk az Electric alá, felismerhetjük a hagyományos Meritor merevtengelyeket. Csupán a hátsók hajtása biztosított, mivel olajmotoros társaihoz hasonlatosan a villamos Mack MD is kizárólag 4×2 hajtásképlettel konfigurálható. A tengelytáv összesen öt lépcsőben 523-tól, 686 centiméterig nyújtózkodhat. Ez nem kevés, azonban az átlagosnál nagyobb kikormányzási szögnek köszönhetően a villanyeb is pompás manőverezőképességgel teszi könnyebbé a járművezetők munkáját. Ők amúgy sem panaszkodhatnak a kényelemre, hiszen nemcsak a vezetőülés, hanem a galvanizált acélból készült, hangszigetelt fülke is légrugózású. Ráadásul éjszakai műszakba száműzve sem kell hunyorogniuk, elvégre a LED-fényszórók bőséges világossággal árasztják el az acélbuldog előtti flasztert.

A 194 kilowattos villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka 2508 newtonméter. Ezek olyan csúcsértékek, amelyek jól mutatnak a prospektusban. Habár a 138 kilowattos és 1302 newtonméteres tartósan is garantált paraméterek jóval szerényebbek, legtöbbször még ennyire sincs szükség a forgalom tempójának tartásához. A vitorlázó sofőr vigasztalódjon azzal, hogy ilyenkor az MD Electric jóval takarékosabban csipegeti az elektronokat.

Attól egyik fülkebelső sem lesz villamosított, hogy digitálisan rávarázsolnak a kesztyűtartóra egy erre utaló plakettet

Villanykutya

Két vagy három, 150–240 kilowattóra kapacitással rendelkező, 394 volt feszültségű lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid-akkumulátorcsomag táplálja a háromfázisú, állandó mágneses szinkronmotort. A tárolók CCS1-csatlakozón keresztül egyenárammal akár 80 kilowatt, váltakozó árammal pedig legfeljebb 19,2 kilowatt teljesítménnyel tölthetők. Ehhez gyorstöltés esetén 100–160 perc, normál „tankoláskor” pedig 6–11 órás kényszerpihenők társulnak. Természetesen a nagy kutya a takarékosság terén is nagykutya. A megszerzett lendülete nem megy kárba, mivel előrelátóan vezetve, szükség esetén a három menetmódot ismerő rekuperációval lassítva, meghosszabbítható az MD Electric hatótávolsága. Olyannyira, hogy akár a gyártó által megjövendölt 370 kilométer sem tűnik elérhetetlen vágyálomnak csupán.

A két vagy három akkumulátorcsomag 150–240 kilowattóra kapacitásából táplálkozik a villanymotor

Elektromos mellékhajtást is kínál hozzá a Mack. Az ePTO legfeljebb 10 kilowattal szolgálhatja a felépítmények teljesítményigényét. Ez azért sem elhanyagolható szempont, mivel az MD Electric teljesíti mindazokat az észak-amerikai előírásokat, amelyek a dobozos, hűtős, platós és billenőplatós haszonjárművekre vonatkoznak. Így hamarosan akár a New-York-i Tüzép-telepeket is eláraszthatják a hangtalanul suhanó sóderszállító kutyák.