Hirdetés:

Ismert gyártók termékeinek marketingtől mentes, jó értelemben átcímkézett változataira gondolunk a saját márkás kifejezés hallatán. A német posta pontosan az ellenkezőjét érti ezalatt, a saját igényeinek megfelelő villanyfurgont fejlesztett és gyártott.

Jobb későn, mint soha – tartja a szólás. Több mint fél évtizede találkoztunk először a hannoveri vásár egyik eldugott standján az aprócska villanyos áruszállítókkal. Azóta az eredeti gyártó már be is fejezte az építését, egy másik vállalkozás színeiben pedig újra is kezdték. Utólag könnyű okosnak lenni, ma már bátran kimondhatjuk, hogy több életképes és reális villanymotoros kishaszonjárművet kínálnak a nagy gyártók. Ám egy évtizeddel ezelőtt körülbelül senkinek nem volt olyan ajánlata, amely megfelelt volna a német posta igényeinek. Ezért fogták magukat, terveztettek – és gyártottak – egy saját csomagszállító járművet.

Egyszerű, de nagyszerű

Amikor 2011-ben a Deutsche Post DHL és az Aacheni Műszaki Főiskola belefogott a StreetScooter GmbH vállalattal együtt a fejlesztésbe, akkor a postásbiciklin kívül még csak az utólagosan, kisüzemi módszerekkel átalakított villanyfurgonok jelentették a kiszállítások zöld módját. Márpedig ekkor már szigorú klímavédelmi célokat tűzött ki maga elé a szervezet, így nem tudták megvárni, amíg a történelmi gyártók lépnek. Kifejezetten a postai küldemények és csomagszállítás követelményeihez fejlesztették az elektromos járművet, és már az első pillanattól a saját gyártás szerepelt a programban. A prototípust egy évvel később már be is mutatták, 2015-ben pedig már meg is kezdődött a sorozatgyártás. Történelmi érdekesség, hogy az első pár száz példány abban az üzemben készült, ahol a hazánkban is szolgáló Bombardier Talent többrészes csuklós motorvonatok is.

Spártain egyszerű, ám maximálisan funkcionális a belső. Az aprócska műszeregység csak a legfontosabb információkról tájékoztat, azonban navigációs rendszer is segíti a kiszállítót

A masszív alvázra épülő járműveket fülke-alvázas, platós, három oldalra billenthető platós vagy dobozos felépítménnyel álmodták meg. Az egyszerű formát olcsó és tartós szintetikus anyagokból készülő karosszériaelemek testesítik meg. Az „autós újságírók” által nagy örömmel kopogtatott kopogós műanyag a belsőtér minden burkolata – a kemény munkanapok minden kínzásának jól ellenállnak. A vezető munkáját elektrohidraulikus szervokormány könnyíti meg, opcionálisan akár kulcs nélküli ajtónyitással és indítással is felszerelhették a StreetScooter modelleket. A biztonságról blokkolásgátló és vezetőoldali légzsák gondoskodott. A hajtásláncban a Bosch, a GKN és az Xtrac keze is benne van. A BMW i3 típusból származó akkumulátorok a fülke alatt kaptak helyet, elektronjaik az első kerekek felé szaporázzák lépteiket. A jármű elméleti hatótávolsága akár 120 kilométer is lehetne, a postaüzem kemény körülményei között a 80 kilométer a reálisabb működési terület. A végsebességet 80 kilométer/órában korlátozták, az alapvetően vidéki kistelepülésekbe és kisebb városokba szánt jármű feladataihoz ez bőséggel elegendő.

Látszik, hogy a felhasználáshoz tervezték! Változattól függően 80-90 centiméter magas peremek jellemzik a három irányból megközelíthető rakteret. Így a vezető kényelmesen, felegyenesedve pakolhat – hajlongás vagy raktérbe mászás nélkül

Nehéz az úttörők dolga

A StreetScooter cég 2014 óta a német posta leányvállalata, a termékeiket 2017-ben megkezdték külső vevők számára is értékesíteni. Az évek során évi több tízezres gyártókapacitást építettek ki, ám erre végül soha nem lett szükség. Végül tavaly év elején a Deutsche Post DHL megvált a gyártási jogoktól, a korábbi cég a meglévő flotta fenntartását végzi. A termék új neve B–On B4. A modernebb akkumulátoroknak köszönhetően a közepes méretű kivitel városi hatótávolsága 202 kilométer, az újdonságként megjelent legnagyobbé pedig 147. A 200 newtonméter csúcsnyomatékával a sok megállással és elindulással járó városi csomagszállítási feladatokhoz továbbra is remek ajánlat.

Annak ellenére, hogy nem törölt le minden más szereplőt a térképről, nem mondhatjuk sikertelennek a projektet. Világszerte közel 23 ezer példánya üzemel, ráadásul ebből bő ötezer nem is a német posta kötelékében, hanem más cégeknél szolgál Európában és Japánban! Mostanra a történelmi gyártók is kínálnak gazdaságosan bevethető alternatívákat, ezek természetesen számtalan tekintetben felülmúlják a StreetScooter képességeit. Kicsit sárgább, talán kicsit is savanyúbb is azoknál. Ennek ellenére örömteli, hogy nem várta meg a német posta a lényegesen lassabban reagáló nagyokat, mert így már az elmúlt nyolc évben is helyileg károsanyag-kibocsátással teljesíthette feladatait szerte az országban. A járműtörténelem egy izgalmas kitérője a saját márkás csomagszállító, amely kétségkívül hozzájárult a sárga fuvarok kizöldítéséhez.

Míg eleinte fejlődő országokban megvalósított klímavédelmi projektekkel igyekeztek ellensúlyozni a szállítás környezeti terhelését, addig ezek a járművek lehetővé tették, hogy közvetlenül a helyszínen csökkentsék azt