Habár kívülről nem látszik, jelentősen megújult a Mercedes-Benz eSprinter. A lemezek alatt vadonatúj elektromos platform rejlik, így a modell a teljesítmény, a hatótávolság és a variálhatóság terén is új mércét állít fel.
Teljesítmény, hatótávolság és töltési idő tekintetében is sok esetben kompromisszumra kényszerítheti az üzemeltetőit a 2019 végén sorozatgyártásba került tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eSprinter. Ráadásul csak zárt furgonként, egyetlen méretváltozatban készült. Nos, mindennek véget vet a 350 millió euróból kifejlesztett új generációs eSprinter, amelyet Európában és Észak-Amerikában is gyártanak majd világszerte mintegy hatvan piacra.
Nagymértékben moduláris
Az elektromos modell számos műszaki innovációja közül a legfontosabb újítás az, hogy három modulból épül fel. Az első a minden változat esetében egységes orrmodul, amely az összes nagyfeszültségű kiegészítő részegységet rejti. A második modul egy masszív házba beépítve a nagyfeszültségű akkumulátorcsomagot tartalmazza a padló, illetve az alváz alatt, a tengelyek között. Ennek eredményeként alacsonyan helyezkedik el a jármű tömegközéppontja, ami kedvező a menetstabilitás szempontjából. Míg a harmadik modul a kompakt, ám nagy teljesítményű villanymotort és az ezáltal elektromos hajtású hátsó tengelyt foglalja magában.
Az új eSprinter többféle tengelytávolságú fülke-alvázas kivitelt is kínál majd, amelyekre szinte bármilyen felépítmény kerülhet
Ennek a moduláris felépítésnek köszönhetően az eSprinter igen sokféle változatban készülhet, valamint a belső égésű motorral hajtott társaihoz hasonlóan széles körű lehetőségeket biztosít a különféle utólagos átépítésekhez és felépítményezéshez. Így tehát az új eSprinter már nemcsak zárt furgonként érhető el, hanem többféle tengelytávolsággal fülke-alvázként is, amelyre a billenőplatóstól a hűtődobozoson át a ponyvásig jóformán bármilyen felépítmény kerülhet.
Vadonatúj hajtáslánc
Persze a moduláris felépítés mellett maguk a modulok is felvonultatnak lényeges újdonságokat. Teljesen új fejlesztésű, így a Mercedes-Benz kishaszonjárművei közül elsőként az eSprinterben jelenik meg a mindössze 130 kilogramm tömegű, állandó mágneses, optimalizált hőmenedzsmenttel üzemelő szinkronmotor. Ez 100, illetve 150 kilowatt legnagyobb teljesítménnyel szerepel a típus kínálatában, az erősebb kivitel maximális nyomatéka pedig 400 newtonméter. Már ez is igencsak jelentős előrelépés az előd 85 kilowattos villanymotorjához képest!
Szintén új az eSprinter hajtott tengelye, amely az akár 4,25 tonna legnagyobb megengedett össztömeg mellett kéttonnás utánfutó vontatását, sőt a fülke-alvázas kivitelek gyártását is lehetővé teszi. Ügyfelenként eltérő, hogy a nagyobb hasznos teherbírás vagy a nagyobb hatótávolság a fontosabb szempont, ezért a Mercedes-Benz szakemberei ezen a téren is az átfogó modularitás mellett döntöttek. Az új modellhez ezért háromféle akkumulátorcsomag áll rendelkezésre 56, 81, illetve 113 kilowattóra hasznos kapacitással. Ez utóbbival az eSprinter a WLTP-ciklus szerint négyszáz, városi forgalomban pedig akár ötszáz kilométert is megtehet egy teljes feltöltést követően. Ez megint csak egészen más dimenziót jelent az előd hatótávjához képest. Ráadásul a jármű energiatárolói immár 115 kilowatt teljesítménnyel is tölthetők, így a legkisebb egység kevesebb mint fél óra, míg a legnagyobb csomag 42 perc alatt feltölthető tíz százalékról nyolcvanra. Mivel ezek lítium-vas-foszfát akkumulátorok, előállításuk nem igényel olyan ritka és drága átmenetifémeket, mint a kobalt és a nikkel.
Élen a digitalizációban
Az új eSprinter a digitális szolgáltatások terén is igen innovatív megoldásokat sorakoztat fel. A Mercedes-Benz User Experience (MBUX) információs és szórakoztató rendszerén a legújabb generációs szoftver fut, amelyet korábban csak a csillagos márka személyautói kaphattak meg. Ez több különleges funkcióval és szolgáltatással segíti a mindennapokban az elektromos járművek használatát. Például a navigációs rendszere a pillanatnyi közlekedési helyzet és az útvonal domborzatának figyelembevételével becsüli meg a még rendelkezésre álló hatótávot, valamint kiszámítja az optimális töltési stratégiát a beállított célpont lehető leggyorsabb eléréséhez. Majd a járművezető a töltőállomásokon az MBUX-rendszeren keresztül egyszerűen bejelentkezhet, végül a Mercedes me alkalmazás segítségével a fizetési folyamat is pofonegyszerű. Ezenkívül a Hey Mercedes hangasszisztens előnyeit is élvezheti az új eSprinter személyzete.
Mindezekre azonban egy kicsit még várniuk kell az üzemeltetőknek, illetve a járművezetőknek. A zárt furgont ugyanis csak az idei év második felében mutatják be az észak-amerikai és év végén az európai piacon. Ráadásul először csupán egy hosszú, magas tetős, 14 köbméter raktérfogatú és 4,25 tonna legnagyobb megengedett össztömegű változattal debütál. Majd csak kicsit később követik ezt a további furgonváltozatok, illetve a különféle fülke-alvázas kivitelek. Ám a teljes paletta gyártásba kerülésével az eSprinter valóban sok új ügyfél, illetve alkalmazási terület számára megfelelő alternatívát kínálhat a belső égésű motorral hajtott kishaszonjárművek helyett – szerte a világban.