Sajnos megszoktuk, hogy a járművek környezetszennyezőek. De képzeljük el, hogy nem azok, sőt megtisztítják a városok levegőjét. Csendesek, biztonságosak és még a vezetőik jóllétét is biztosítják. Mindez nem csupán a mesékben elképzelhető.
Igen, egyelőre csak egy elgondolás a Mercedes-Benz Sustaineer, viszont úgy tervezték meg, hogy akár sorozatgyártásba is kerülhet. Lássuk, mik ezek a megoldások, amik valóban ennyire fenntarthatóvá és úttörővé (sustainability pioneer) teszik a csillagos gyártó járművét! A levegő minősége kulcsfontosságú tényező a városok életminőségében. A szén-dioxid-kibocsátás mellett a közúti közlekedés jelentős részecskeszennyezést is okoz. A Mann+Hummel szűrési specialistákkal együttműködésben kifejlesztettek két finomrészecske-szűrőt. Az egyik a hátsó tengelynél található, ahol a legnagyobb a részecskék koncentrációja. Ugyanis az úton haladó járművek és így a kisteherautó is felkavarják az aszfalton békésen üldögélő részecskéket, a passzív szűrő ezeket ejti csapdába. Optimalizált légcsatorna biztosítja, hogy a lehető legtöbb levegőt a szűrőhöz irányítsák, a legjobb tisztító hatást érjék el. A második szűrőt az elülső modulba építették be, és a meglévő ventilátorral kombinálva működik. Ez azt jelenti, hogy akkor is tisztítja a levegőt, amikor a jármű kis sebességgel halad vagy álló helyben töltik. Ezenkívül finomrészecske-érzékelővel szerelték fel, így a járművet mobil megfigyelőállomásként is használhatják. A szűrők az éves karbantartás során könnyen cserélhetők.
A fékek használatából, azaz a kopásukból származó finomrészecske-kibocsátás csökkentése érdekében a Sustaineer kerámiabevonatú öntöttvas féktárcsákat kapott. Ez mérsékli a kopást és az ezzel járó finomrészecske-képződést. A regeneratív fékezési stratégia és az új anyagkombináció együttesen növeli az alkatrészek élettartamát is. A gumiabroncsok kis gördülési ellenállása szintén hozzájárul a városi levegő minőségének javításához. Egyszerű a képlet itt is: minél kisebb a gördülési ellenállás, annál kisebb a gumikopás, ezáltal a részecskekibocsátás is. Még egy hatalmas előnnyel rendelkeznek a városi életminőség szempontjából: csendesek. Ez azért fontos, mivel a járművek működéséből származó „lárma” fő forrása 35 kilométer/óra feletti sebességnél a gördülési zaj.
Az elektromos járművek szénlábnyomának mintegy ötven százaléka a villamos energia előállításából származik. A Sustaineer a tetején elhelyezett napelemből állítja elő saját energiaszükségletének egy részét. A rendkívül lapos panelek jól illeszkednek a tető formájához és 850 watt maximális teljesítménnyel üzemelnek az összesen 4,8 négyzetméteres felületen. A fotovoltaikus rendszer folyamatosan aktív, és a gyújtás kikapcsolása után is energiát termel. De mit jelent ez a gyakorlatban? Például még a németországi Baden-Württemberg tartományban is évente 828 kilowattóra energiát képes termelni. A gyári 32,9 kilowattóra/100 kilométer áramfogyasztás alapján ez évi 2500 kilométer tisztán napenergiával teljesített távnak felel meg. A megtermelt villamos energiát a légkondicionáló vagy a raktér hűtőrendszere is használhatja, ám akár fedélzeti eszközök, okostelefonok és laptopok töltésére is tökéletes.
A fűtési rendszerén is jól látszik, hogy okosan gazdálkodik az energiával. A Sustaineer pontosan ott ad meleget, ahol az szükséges. Nemcsak az ülés és a kormánykerék, hanem a biztonsági öv és a vezetőt körülölelő panelek is fűthetők. A fűtött öv kellemes meleget biztosít a felsőtestnek, ahol különösen sok hőérzetreceptor található. A meleget sugárzó panelek pedig hosszan megőrzik a felvett hőt, érzetre még sok ajtónyitogatás után is melegebb a fülke. A testközeli fűtés kiegészíthető zónás klímaberendezéssel. A hőszivattyús rendszer csak a vezető körüli területet fűti vagy hűti, nem az egész jármű belsejét. Hosszú távú projektként a Mercedes-Benz Vans azon dolgozik, hogy az elektromos hajtáslánc hulladékhőjét is felhasználják a fűtési rendszerben. A fülke és a kormánykerék intenzív felmelegedésének vagy lehűlésének elkerülése érdekében a szélvédő és az oldalablakok bevonhatóak az infravörös fényt visszaverő, átlátszó fóliával. Mindezek együttesen jelentősen megnövelhetik a hatótávolságot a téli időszakban.
A gyártó célja az erőforrások felhasználásának csökkentése és a körforgásos gazdaság előmozdítása, a meglévő anyagokat a lehető leghosszabb ideig használják, felújítják és újrahasznosítják. A jármű alsó burkolatában használt UBQ szintetikus műanyag háztartási szemétből készül: élelmiszer- és kerti hulladékokból, pelenkákból, papírból, kartonból és vegyes műanyagokból. A képződött műanyagszerű termék helyettesítheti az autóalkatrészek gyártásánál használt hagyományos – kőolajalapú – műanyagokat. Ráadásul a UBQ előállítási folyamata rendkívül hatékony: kis hőmérsékleten végzik, nincs szükség hozzá vízre, és az átalakítási folyamat nem hoz létre melléktermékeket. A raktér és a vezetőfülke közötti válaszfalhoz újrahasznosítható, biológiailag lebomló szalmapaneleket használnak. Alig gyúlékonyak, annak ellenére, hogy a kiindulási anyag a szalma.
Automatikus, szenzorvezérlésű, kétszárnyú ajtó helyettesíti az oldalsó tolóajtót. Egy fénysorompó érzékeli, amint a vezető elhagyja az ülést és átlép a raktérbe. Ilyenkor a Sprinter típushoz már most is elérhető Speed Delivery Door automatikusan és csendesen kinyílik. Az ajtó belülről átlátszó, ezért a vezető kilát a járdára és a kerékpárútra, mielőtt kilép. Ezenkívül az ajtónál található egy monitor, amely a hagyományos külső tükröket helyettesítő elektronikus Mirror Cam képét jeleníti meg. Így a rendszer jelentős mértékben hozzájárul a vezető és a többi közlekedő biztonságához.
A biztonság mellett az egészség és a jóllét is nagyon fontos tényező. A rendkívül hatékony belső molekulaszűrő védelmet nyújt az irritáló finomrészecskék, a pollenek és a kellemetlen szagok ellen. Így semlegesít szinte minden gázt, amely a járművek üzemelése során keletkezhet. Még a kátránygőz, az ammónia és a kéngáz szaga is az érzékelhető küszöb alatt marad. A fény a biztonság szempontjából is fontos tényező. A napellenzőhöz telepített adaptív Daylight+ panel a külső fényhez igazítja a fényerejét és világítja meg a fülke belsejét, így a vezető fittebb, éberebb marad és a teste megőrzi természetes biológiai ritmusát. A vezetőülés átmozgató funkciója javítja a vezető teljesítményét és kompenzálja a sok órányi ülőmunkát. Légkamrákat építettek az ülőfelületébe és a háttámlájába. Ezek felfújódnak és leeresztenek, ezzel az aszimmetrikus vagy szimmetrikus mozgással a járást és a medence billentését utánozzák. Kialakításában többek között orvosok, gyógytornászok és sporttudósok is részt vettek. Ennek köszönhetően csökkenthető a hát izommerevsége, ami nemcsak a vezető egészségét segíti elő, hanem egyben kellemes érzést is nyújt. Látható, hogy semmi ördöngösség nincs a fenntarthatósági úttörőben, egyszerűen csak sok apró ötlettel a csomagszállítók szebb mindennapjainak jövőképét vetíti előre.