Talán kevésbé ismert a Schaeffler neve, pedig a cégcsoport a Continental legnagyobb önálló tulajdonosaként a részvények 46 százalékát birtokolja. Apró újdonságuk azonban hatalmas potenciált hordoz, amellyel mindennapjaink szerves részévé válhatnak.
Tavaly vett részt első ízben kiállítóként az IAA Transportation seregszemléjén a Schaeffler, amelynek kínálatában éppúgy szerepelnek csapágyak és szelepvezérlések, mint cserealkatrészek és elektromos komponensek. A szállítás és a logisztika több mint 75 éve megbízható partnereként, a vállalat a haszonjárművek elektromossá alakításából is ki kívánja venni a részét. Az e-tengelyek, teljesítményelektronikák, hőmenedzsmentelemek, kerékagymotorok és más villamosítási technikák mellett rövidesen a Schaeffler első nagy teljesítményű haszonjármű-villanymotorjai is sorozatgyártásba kerülhetnek, de új generációs, nagy hatásfokú, olajhűtésű elektromotorjai is fejlesztés alatt állnak. A vállalat olyan speciális állórész-tekercselési technológiákban is jártas, mint a hajtű- és a hullámtekercselés.
A Schaeffler az üzemanyagcellás hajtásokban is nagy lehetőséget lát, amelyek egyik fő felhasználója épp a távolsági fuvarozás lehet, de a rendszeresen nagyobb távolságokra induló kisteherautók is profitálhatnak belőlük. Ennek szellemében mutatta be a márka az IAA alkalmával kísérleti kisáruszállítóját a hidrogén-üzemanyagcellák technikáinak globális szállítója, a REFIRE szakembereivel együttműködésben. Ez a prototípus az elektromos hajtásrendszer, az üzemanyagcella és a lítiumion-akkumulátor optimális együttesének egyfajta teszt- és fejlesztőplatformja. A teljesítményelektronikával kiegészített, 140 kilowattos, három-az-egyben elektromos tengely, az 50 kilowatt állandó teljesítményű üzemanyagcella-blokk, illetve a szabályzó- és energiamenedzsment-rendszer egyaránt házon belüli fejlesztés. Az akkumulátor energiatároló képessége 13 kilowattóra, maximális teljesítménye pedig 85 kilowatt.
Az üzemanyagcellák meghatározó elemei a bipoláris lemezek (BPP), amelyek a membrán-elektróda egységeket (MEA) közrefogva választják el egymástól az egyes cellákat. Az egyik cella anódját, illetve a szomszédos cella katódját alkotva egyrészt biztosítják az elektrotechnikailag sorba kapcsolt cellák közötti elektromos csatlakozást. Emellett az üzemanyag – jelen esetben hidrogén – és az oxidálószer – oxigén (levegő) – bevezetése, valamint a melléktermék – víz – elvezetése, illetve a hűtés feladatait is ellátják. A lemezek a cellaköteg tömegének akár 80, térfogatának pedig akár 65 százalékát is kitehetik, noha vastagságuk mindössze 50-100 mikrométer. A Schaeffler már 2017 óta fejleszt fém bipoláris lemezeket, így immár egyaránt jelentős szaktudással bír a hidegalakítási, sajtolási, illesztési, valamint felületkezelési és bevonatolási eljárásaik terén. A különösen vékony acéllemezek megmunkálása, a cellák levegőellátása, a hidrogénfúvókák, valamint a hőszabályzás területein sokéves motor- és sebességváltó-alkatrész-, illetve csapágy-szakértelmének is jó hasznát veheti.
A cél a bipoláris lemezek mielőbbi nagy sorozatú gyártása, amelynek érdekében a Symbio – amely a Faurecia és a Michelin hidrogéntechnikai vegyesvállalata – és a Schaeffler együttműködésével létrejött az Innoplate közös vállalat. A franciaországi Haguenau városában a tervek szerint már 2024-ben kezdetét veheti a mobil és stacioner üzemanyagcellák nagy teljesítménysűrűségű bipoláris lemezeinek gyártása, a kezdeti évi négymillióról 2030-ra mintegy 50 millió darabra futtatva fel a termelést.