Hirdetés:

Immáron teljes az MAN tisztán elektromos városi buszcsaládja. Megérkezett a Lion’s City típus legrövidebb, 10 E jelzésű változata. Láttuk és vezettük is, pedig még csak egyetlen példány készült belőle.

Hannoverben, az IAA Transportation kiállításon hallottunk először várható érkezéséről, ahol középső testvére, a Lion’s City 12 E éppen megnyerte a Bus of the Year 2023 trófeát. Pár héttel később Münchenben, az MAN próbapályán rendezett bemutatón azt is elárulják, hogy a két jármű gyakorlatilag ugyanazokat a műszaki értékeket hordozza. Az első és hátsó traktusuk mindenben teljesen megegyezik.

Profilból feltűnő a rövid tengelytáv és a jelentős túlnyúlások

Csupán annyi történt, hogy a két tengely között kihagytak egy 1,7 méteres szeletet – így lett a 12,2 méterből 10,5 méteres hosszúság. Ehhez alkalmazkodva helyezték el a tetőn az akkumulátorokat, illetve az utastérben a berendezést. Az egymás mellé állított járműveket látva, a kormány mögé ülve valóban semmi változás. A járműbe ugyanúgy lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid-akkumulátorokat (NMC) építenek – három vagy négy modult. Az akár 400 kilowattóra (nettó 320) kapacitás minden körülmények között legalább 300 kilométer hatótávolságot jelent. Az elektromos hajtáslánc is azonos, a motor csúcsteljesítménye 240 kilowatt, folyamatos teljesítménye pedig 160 kilowatt. A legkisebb 10 E modellbe 33 ülés került és összesen 80 utas fér el a fedélzeten. A második ajtóval szemben a peronon jut hely egy tolószéknek vagy babakocsinak. Kívánságra harmadik ajtó is rendelhető. Alapfelszereltségként szén-dioxid hűtőközeget használó légkondicionáló rendszerrel szerelik fel, amely klímasemleges, és akár –20 Celsius-fok hőmérsékleten is működik.

A méretcsökkentés körülbelül 350 kilogramm tömegmegtakarítást eredményezett és jelentősen javult a jármű manőverezőképessége. Ahogyan fönt már utaltunk rá, a mellső és hátsó túlnyúlás viszont megmaradt, ez egy sajátos következménnyel jár. A vezető pozíciója, a kormányzási mechanizmus ugyanaz, viszont a rövid tengelytáv miatt maximális kormányszög mellett a hátsó sarkok „söprése”, azaz oldalirányú kitérése jelentősen megnőtt. Erre majd a leendő kormányosoknak kifejezetten figyelnie kell, mert szűk helyeken parkoló járművek, a lámpánál a busz mellé szorosan beálló járművek láthatják majd kárát. Biztonsági rendszerek sokasága is rendelkezésre áll a már megszokott MAN színvonalon. A kamerás tükrök opcionálisan elérhetők, a városi kis sebességek esetén a légellenállási előnye nem igazán mutatkozik meg. Tudásukban pedig messze elmaradnak az oroszlános teherautók egységei mögött, így biztonsági előnyük is kisebb. A kormány mögé ülve semmi újdonságot nem látunk. A próbapályán haladva eszembe is jut az írországi Bus Euro Test 2022. Az, hogy mennyire meggyőző volt az MAN, és a személyes tabellámon is első volt. Így csak a hátsó túlnyúlás és a rövid tengelytáv összefüggésére koncentrálhattam.

A vonal mellől indulva balra kiforduló jármű sarka néhány méter megtétele után jelentősen jobbra kitér

Az oldalkitérést legjobban akkor tudtam megfigyelni, ha a jármű mögött állva figyeltem a történéseket. A 70-80 centiméteres oldalkitérés ugyan elmarad a régi csuklós Ikarusok 1,2 méteres mértékétől, de bizony erre így is figyelni kell. A járművezetők oktatása elengedhetetlen, de a járműre ragasztott matrica is hasznos lenne. Az új változat gyártását a lengyelországi Starachowice üzemében 2023 elején kezdik meg, addig még marad idő kitalálni a többi közlekedő megfelelő figyelmeztetését.