Nem a legsikeresebb márka adta a piac legnépszerűbb típusát. Ráadásul nem is egy kategóriában, hanem egyenesen négyben született egyszerre két győztes is. Íme, a haszonjárművek 2022-es magyarországi forgalomba helyezési eredményei.
Elengedtük a korábban használt kategóriák kezét. Az új felosztás jobban illeszkedik a jogosítványkategóriákhoz, a jellemző behajtási korlátozásokhoz és a járműbesorolásokhoz. Ám ennél is fontosabb, hogy éppen az említett szempontok miatt a piac is így oszlik fel, hiszen 7,5 és 12 tonnánál látunk nagyobb tömörülést a középső kategóriákban. Éppen ezért a korábban jól teljesítő típusok erősek az új felosztásban is, hiszen jelentős mennyiséget éppen e határoknál értékesítenek. Értékesítésként hivatkozunk ezekre, de az adatok a DATAHOUSE forgalomba helyezési adatain alapulnak.
Aki nem egy szikla alatt élt mostanáig, az tudja, hogy az elmúlt éveket különös kihívások jellemezték.
2,5 tonnáig
Összesen 17 658 kishaszonjármű fogyott a tavalyi évben, ami 23 százalékos visszaesést jelent. A legkisebbeknél korábban öt márka is 12-14 százalékos piacrészt tudott magának, ez az egyensúly 2022-ben felborult. A márkák versenyét a Ford vezeti toronymagasan, hiszen a korábbi dobogósok közül egyedül az amerikaiaknak nem zuhant magába az eredménye. A legnépszerűbb típusnak pedig a remek apró terepjáró, a Suzuki Jimny LCV bizonyult. Az egykor kategóriaelső Dokker megszűnt, helyét nem tudta átvenni a Renault Express, ráadásul a Kangoo sem fogyott, így a francia csoport nagyot bukott ezen a cserén. Ezzel szemben a Citan ötszörösére növelte az eladásait és messze felülmúlta a francia alaptípus eredményét. A Stellantis modulegyterűje korábban a piac 40 százalékát uralta, ám a Berlingo, a Doblò, a Combo, a Partner és a Proace City is a piacnál nagyobb mértékben 40-60 százalékkal esett vissza.
2,5 tonnáig
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Alke ATX3 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Citroën | 428 (9,8) | 531 (9,0) |
C3 Van | 304 (6,9) | 214 (3,6) |
Berlingo | 124 (2,8) | 317 (5,4) |
Dacia | 116 (2,6) | 772 (13,0) |
Duster Van | 116 (2,6) | 76 (1,3) |
Dokker Van | 0 (0,0) | 696 (11,8) |
Fiat Professional | 494 (11,3) | 805 (13,6) |
Panda Van | 41 (0,9) | 30 (0,5) |
Fiorino Van | 90 (2,1) | 165 (2,8) |
Dobl? Cargo | 363 (8,3) | 610 (10,3) |
Ford | 899 (20,5) | 827 (14,0) |
Fiesta Van | 53 (1,2) | 85 (1,4) |
Transit Courier | 341 (7,8) | 285 (4,8) |
Transit Connect | 505 (11,5) | 457 (7,7) |
Goupil G4 | 7 (0,2) | 3 (0,1) |
Maxus eDeliver 3 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 140 (3,2) | 26 (0,4) |
Nissan | 59 (1,3) | 59 (1,0) |
Townstar | 6 (0,1) | 0 (0,0) |
e-NV200 | 53 (1,2) | 59 (1,3) |
Opel Combo | 319 (7,3) | 786 (13,3) |
Peugeot Partner | 197 (4,5) | 297 (5,0) |
Renault | 400 (9,1) | 681 (11,5) |
Express Van | 373 (8,5) | 441 (7,5) |
Kangoo Van | 27 (0,6) | 240 (4,1) |
Suzuki Jimny LCV | 520 (11,9) | 270 (4,6) |
Toyota | 415 (9,5) | 406 (6,9) |
Yaris Van | 77 (1,8) | 0 (0,0) |
Proace City | 338 (7,7) | 406 (6,9) |
Volkswagen Caddy | 387 (8,8) | 456 (7,7) |
Összesen | 4383 | 5919 |
–26% |
3,5 tonnáig
A magyar haszonjárműpiac legnagyobb darabszámú kategóriája a 3,5 tonnásoké. Egykor a piac ötödét uralta a Stellantis nagy kishaszonjárműve, ám Sevel Sud büszkeségéből tavaly 1500 példány hiányzott. A legnagyobbat pont a tradicionálisan legerősebb Ducato bukta, még a francia testvéreiből is több fogyott. A Mercedes-Benz közel felével növelte a Vito és a Sprinter eladásait, ezzel mindkettő magasan felülmúlta még a pandémia előtti csúcsteljesítményét is. A márkák versenyét papírforma szerint a Ford nyerte és a legnépszerűbb pickupot is ők adták. Jól mutatja, mennyire a kínálat határozta meg a piacot, hogy a darabszámban lényegében változatlanul teljesítő Renault Master lépett elő az első helyre a típusok versenyében. A Navara egykor büszke eredményei is már csak az emlékeinkben élnek, egy év alatt negyedére estek vissza az eladások.
2,51–3,5 tonnáig
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD ETP3 | 4 (0,0) | 0 (0,0) |
Cenntro Logistar 200 | 18 (0,1) | 0 (0,0) |
Citroën | 608 (4,6) | 867 (5,1) |
Jumpy | 99 (0,7) | 108 (0,6) |
Jumper | 509 (3,8) | 759 (4,4) |
Esagono Energia Gastone | 3 (0,0) | 1 (0,0) |
Fiat Professional | 565 (4,3) | 1787 (10,5) |
Scudo/Talento | 94 (0,7) | 78 (0,5) |
Ducato | 471 (3,5) | 1709 (10,0) |
Ford | 3843 (28,9) | 5732 (33,6) |
Ranger | 1550 (11,7) | 2547 (14,9) |
Transit Custom | 779 (5,9) | 1047 (6,1) |
Transit | 1514 (11,4) | 2138 (12,5) |
Fuso Canter | 23 (0,2) | 5 (0,0) |
Isuzu | 293 (2,2) | 243 (1,4) |
D-Max | 277 (2,1) | 212 (1,2) |
N-sorozat | 16 (0,1) | 31 (0,2) |
IVECO Daily | 328 (2,5) | 316 (1,9) |
Jeep Gladiator | 15 (0,1) | 32 (0,2) |
Land Rover Defender | 14 (0,1) | 2 (0,0) |
LEVC VN5 | 2 (0,0) | 1 (0,0) |
MAN TGE | 91 (0,7) | 97 (0,6) |
Maxus EV80/eDeliver 9 | 3 (0,0) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 1140 (8,6) | 774 (4,5) |
Vito | 225 (1,7) | 162 (0,9) |
Sprinter | 915 (6,9) | 612 (3,6) |
Mitsubishi L200 | 271 (2,0) | 304 (1,8) |
Nissan | 58 (0,4) | 229 (1,3) |
Navara | 55 (0,4) | 224 (1,3) |
Cabstar | 2 (0,0) | 5 (0,0) |
Interstar | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Nom | 0 (0,0) | 11 (0,1) |
Opel | 623 (4,7) | 613 (3,6) |
Vivaro | 299 (2,3) | 392 (2,3) |
Movano | 324 (2,4) | 221 (1,3) |
Other | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Peugeot | 813 (6,1) | 992 (5,8) |
Expert | 93 (0,7) | 108 (0,6) |
Boxer | 720 (5,4) | 884 (5,2) |
Piaggio Porter | 54 (0,4) | 0 (0,0) |
Renault (Trucks) | 2032 (15,3) | 2197 (12,9) |
Trafic | 327 (2,5) | 404 (2,4) |
Master | 1705 (12,8) | 1793 (10,5) |
SsangYong Musso Grand | 105 (0,8) | 82 (0,5) |
Toyota | 1425 (10,7) | 1913 (11,2) |
Hilux | 1207 (9,1) | 1656 (9,7) |
Proace | 218 (1,6) | 257 (1,5) |
UAZ | 19 (0,1) | 17 (0,1) |
Hunter | 3 (0,0) | 3 (0,0) |
Egyéb | 16 (0,1) | 14 (0,1) |
Up S.r.l. Q-Box Van | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
Volkswagen | 922 (6,9) | 848 (5,0) |
Amarok | 0 (0,0) | 42 (0,2) |
ID.Buzz Cargo | 7 (0,1) | 0 (0,0) |
T6.1 | 391 (2,9) | 410 (2,4) |
Crafter | 524 (3,9) | 396 (2,3) |
Összesen | 13275 | 17063 |
-22,2% |
5,0, 7,5, illetve 12,0 tonnáig
Tizenkét tonnáig összességében enyhe növekedést tapasztaltunk, ám ezek a járművek a piac egy százalékát sem teszik ki összesen. A „B” kategória határait átlépve öt tonnáig szinte csak a kishaszonjárművek keménykötésű változataival találkozunk, a legtöbbnek itt ér véget a teherbíró képessége. Errefelé nincs nagy meglepetés, a Sprinter és a Master uralják a piacot hosszú évek óta. Az első nagy „lélektani” határt jelentő 7,5 tonnás kategóriát az IVECO Daily uralta – mint mindig. Kis saját tömege és mérete nagy terhelhetőséget jelent, így nem hiába ez a bajnok. A közvetkező tömegkorlátnál az MAN amúgy remek új generációs TGL típusa elbukta a korábbi első helyét az öregecske DAF LF ellenében.
3,51–5 tonnáig
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Citroën Jumper | 0 (0,0) | 1 (1,0) |
Fiat Ducato | 0 (0,0) | 2 (2,0) |
Ford Transit | 7 (6,8) | 3 (3,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 43 (41,7) | 50 (50,5) |
Opel Movano | 2 (1,9) | 1 (1,0) |
Renault (Trucks) Master | 48 (46,6) | 41 (41,4) |
Volkswagen Crafter | 3 (2,9) | 1 (1,0) |
Összesen | 103 | 99 |
+4% |
5,01–7,5 tonnáig
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD ETM6 | 1 (0,8) | 0 (0,0) |
DAF LF | 6 (4,6) | 3 (3,2) |
Fuso Canter | 4 (3,1) | 0 (0,0) |
Hako Citymaster | 0 (0,0) | 1 (1,1) |
Isuzu N-sorozat | 10 (7,7) | 11 (11,8) |
IVECO | 84 (64,6) | 55 (59,1) |
Daily | 62 (47,7) | 35 (37,6) |
Eurocargo | 22 (16,9) | 20 (21,5) |
MAN | 8 (6,2) | 9 (9,7) |
TGE | 3 (2,3) | 0 (0,0) |
TGL | 5 (3,8) | 9 (9,7) |
Mercedes-Benz | 9 (6,9) | 13 (14,0) |
Sprinter | 5 (3,8) | 11 (11,8) |
Atego | 4 (3,1) | 2 (2,2) |
Multicar | 0 (0,0) | 1 (1,1) |
Nom | 8 (6,2) | 0 (0,0) |
Összesen | 130 | 93 |
+39,8% |
7,51–12 tonnáig
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
DAF LF | 32 (35,2) | 14 (11,6) |
IVECO Eurocargo | 16 (17,6) | 20 (16,5) |
MAN | 19 (20,9) | 54 (44,6) |
TGL | 18 (19,8) | 52 (43,0) |
TGM | 1 (1,1) | 2 (1,7) |
Mercedes-Benz Atego | 12 (13,2) | 19 (20,9) |
Renault Trucks D | 6 (6,6) | 13 (10,7) |
Volvo FL | 6 (6,6) | 1 (0,8) |
Összesen | 91 | 121 |
–24,8% |
12 tonna fölött
A legnagyobbak közel harminc százalékkal gyarapodtak tavaly, mindegyik jelentős szereplő tudott kisebb vagy nagyobb arányban növekedni. A nagy elosztó teherautóktól a kommunális célgépeken át az építőipari és erdészeti teherautókig bő 500 jármű szerepel itt. Meg az a közel ötezer 4×2-es nyerges vontató, amelyet a jelenlegi jelentési módszerrel az adatokból külön kategóriába kiszűrni nem lehet. A Mercedes-Benz Actros és a Renault Trucks T forgalomba helyezései egyaránt 40 százalék felett bővültek. A Ford Trucks F-Max egyértelműen kiharcolta a helyét a piacon, a hét nagy gyártóból nyolc lett a török-amerikai vegyesvállalatnak köszönhetően. Az IVECO felével múlta felül a 2021-es eredményét, és a Volvo Trucks is ugyanekkora gyarapodást produkált. Így végre értékelhető mennyiségű S-Way fogyott, ám darabszámban a svédek növekedése kétszer akkora bővülést jelent, mint a taljánok teljes értékesítése. A DAF márka már 14. éve piacvezető hazánkban és a piac közel negyedét uralja. Ám a korábbi húzótípus több termékké osztása miatt a legnagyobb példányszámban értékesített típus címét elorozta a sok-sok Volvo FH. Azonban még így is döbbenetes, hogy az XG és XG+ nem piacot vett el az XF „kistestvértől”, hanem új ügyfeleket szerzett.
12,01 tonnától
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BMC Tugra | 3 (0,1) | 2 (0,0) |
DAF | 1301 (24,2) | 1016 (24,4) |
LF | 13 (0,2) | 7 (0,2) |
CF | 25 (0,5) | 33 (0,8) |
XF | 936 (17,4) | 976 (23,4) |
XG | 224 (4,2) | 0 (0,0) |
XG+ | 103 (1,9) | 0 (0,0) |
Ford Trucks | 296 (5,5) | 240 (5,8) |
Cargo | 23 (0,4) | 45 (1,1) |
F-Max | 273 (5,1) | 195 (4,7) |
Grove GMK | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
IVECO | 163 (3,0) | 108 (2,6) |
Eurocargo | 12 (0,2) | 19 (0,5) |
Stralis X Way/X-Way | 2 (0,0) | 14 (0,3) |
Trakker/T-Way | 30 (0,6) | 56 (1,3) |
S-Way | 119 (2,2) | 19 (0,5) |
Kamaz | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
Liebherr LTM | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
MAN | 474 (8,8) | 403 (9,7) |
TGM | 34 (0,6) | 56 (1,3) |
TGS | 55 (1,0) | 63 (1,5) |
TGX | 385 (7,2) | 284 (6,8) |
Mercedes-Benz | 769 (14,3) | 579 (13,9) |
Atego | 19 (0,4) | 7 (0,2) |
Unimog | 20 (0,4) | 33 (0,8) |
Econic | 6 (0,1) | 1 (0,0) |
Arocs | 90 (1,7) | 101 (2,4) |
Actros | 634 (11,8) | 437 (10,5) |
Renault Trucks | 618 (11,5) | 499 (12,0) |
D | 14 (0,3) | 7 (0,2) |
D Wide | 35 (0,7) | 70 (1,7) |
C | 28 (0,5) | 11 (0,3) |
K | 19 (0,4) | 40 (1,0) |
T | 522 (9,7) | 371 (8,9) |
RMMV HX | 5 (0,1) | 0 (0,0) |
Scania | 539 (10,0) | 505 (12,1) |
P-széria | 25 (0,5) | 32 (0,8) |
G-széria | 44 (0,8) | 27 (0,6) |
R-széria | 294 (5,5) | 279 (6,7) |
S-széria | 176 (3,3) | 167 (4,0) |
Tatra T 158 | 2 (0,0) | 7 (0,2) |
Volvo Trucks | 1207 (22,4) | 801 (19,2) |
FL | 1 (0,0) | 15 (0,4) |
FE | 2 (0,0) | 2 (0,0) |
FM/FMX | 32 (0,6) | 40 (1,0) |
FH/FH16 | 1172 (21,8) | 744 (17,9) |
Wecon | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
Összesen | 5381 | 4163 |
+29,3% |
Autóbuszok
Az Irizar, az Otokar, a Scania és a Solaris az elmúlt két évben nem adott el buszt itthon, új Van Hool és VDL személyszállítót pedig már ennél is régebben láttunk. Az új Econell Next típusból egyelőre sajnos csak az első szóló és csuklós bemutatópéldány létezik, ám a debreceni Reform buszok szépen terjedtek tavaly. Hiába zsebelt be vonzó tendereket az MAN, immár másodszorra elhappolták előlük az elsőséget – a márkabajnokságot a Mercedes-Benz zsebelte be. A végre már új generációjában szolgálatba álló MAN Lion’s City azért a legnépszerűbb típus díját így is megkaparintotta.
Autóbuszok
2022. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BM Heros Adria | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
BYD K9U | 10 (1,4) | 1 (0,1) |
Credobus | 102 (14,8) | 421 (41,6) |
Econell/Econell Next | 2 (0,3) | 366 (36,2) |
Inovell | 100 (14,5) | 55 (5,4) |
Currus Aries | 0 (0,0) | 38 (3,8) |
Ford Transit | 34 (4,9) | 81 (8,0) |
Ikarus 120e | 17 (2,5) | 5 (0,5) |
Inter Traction Electrics | 78 (11,3) | 59 (5,8) |
MB REFORM 500/501 LE | 78 (11,3) | 58 (8,4) |
MB REFORM 600 IC | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
Isuzu | 3 (0,4) | 2 (0,2) |
Novo/Novocity Life/Visigo | 2 (0,3) | 2 (0,3) |
Kendo | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
IVECO Bus | 34 (4,9) | 13 (1,3) |
Daily | 16 (2,3) | 12 (1,2) |
Crossway | 18 (2,6) | 1 (0,1) |
MAN | 174 (25,2) | 249 (24,6) |
TGE | 2 (0,3) | 2 (0,2) |
TGM | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
Lion’s City | 168 (24,3) | 247 (24,4) |
Mercedes-Benz | 207 (30,0) | 82 (8,1) |
Sprinter | 8 (1,2) | 5 (0,5) |
eCitaro | 12 (1,7) | 40 (4,0) |
Conecto | 144 (20,8) | 36 (3,6) |
Intouro | 43 (6,2) | 1 (0,1) |
Neoplan Tourliner | 0 (0,0) | 4 (0,4) |
Renault Master | 25 (3,6) | 2 (0,2) |
Setra | 3 (0,4) | 3 (0,3) |
MultiClass | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
ComfortClass | 1 (0,1) | 2 (0,2) |
TopClass | 1 (0,1) | 1 (0,1) |
Swimbus | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
Temsa Prestij | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Volvo Buses | 2 (0,3) | 50 (4,9) |
8900 | 0 (0,0) | 50 (4,9) |
9700/9900 | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
Összesen | 691 | 1011 |
–31,7% |
Mindösszesen | 2022. | 2021. |
---|---|---|
24 054 | 28 469 | |
–18,4% |
Adatok forrása: DATAHOUSE