Lakatos Gergely, az EuroFleet- MHC Mobility üzletfejlesztési- és marketingvezetője mesélt nekünk a több szempontból is rendhagyó 2022-es esztendő eredményeiről, valamint az MHC Mobility szárnyai alá tartozó cég jövőbeli célkitűzéseiről.
Rolling Tons: Hogyan gondoskodnak ügyfeleikről ebben a nehezen kiszámítható helyzetben?
Lakatos Gergely: Többféle módon kell ügyfeleinkről gondoskodnunk. Ehhez az is hozzátartozik, hogy sokszor előre gondolkodunk, helyettük is. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy kristálygömbből jósolunk. Leginkább megnézzük, miből lehet rendelni és előremutatóan igyekszünk behozni olyan járműveket a készletünkre, amelyekkel kiszolgálhatjuk azokat az igényeket, amik esetenként csak későn vagy egy ügyfeleinknek jött munkalehetőség miatt hirtelen jelentkeznek. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a végsőkig kivárnak a járműbeszerzéssel, azután egy, másfél év tárgyalás után sürgősen sok eszközt szeretnének munkába állítani. Mivel mindig ütemezetten rendelünk előre, ez nem ér bennünket váratlanul, hiszen flottakezelőként a járműkereskedők és végfelhasználók közötti pufferzónaként működünk. Így megérdemelten élvezhetjük ügyfeleink bizalmát, hiszen az elektromos kerékpároktól a 44 tonnás szerelvényekig mindig rugalmasan és széles spektrumból tudjuk kiszolgálni az igényeiket. Magától értetődően ehhez szükséges az a stabil háttér, amit tulajdonosunk, a Mitsubishi HC Capital, mint a világ második legnagyobb finanszírozó vállalata biztosít.
RT: Mit hoz a jövő? Milyen új modellekkel készülnek bővíteni a flottát?
LG: Hazánkban háromezerötszáz járművel gazdálkodunk, amiből nagyságrendileg ötszáz félpótkocsi és nehéz-teherautó, a zöme pedig személyautó és kishaszonjármű. Jelenleg száz alatti az elektromos kerékpár, amivel egy új kategóriában is képviseljük magunkat. Márka- és meghajtás-függetlenek vagyunk. Minden esetben a felhasználási terület és a teljes költségmutató határozza meg, hogy milyen járművet ajánlunk ügyfeleinknek. Jelenleg az a tapasztalatunk, hogy húsz járműből csupán egy teljesen elektromos. Azonban a nagy flottával rendelkező ügyfelek egyre nyitottabbak erre, és jellemzően próbaképpen beszereznek néhány villanyos példányt is, elsősorban furgonokat. A modellbővítés közel sem olyan egyszerű, mint korábban, hiszen évről évre egyre több modell esik ki a környezetvédelmi és gazdaságossági rostán. Nehéz megjósolni, hogy a 2035-re előirányzott klímaneutrális járművek mennyire leszenek ténylegesen azok. Nem kizárt, hogy addig még változnak az előírások és egy ma még csupán „halványzöld” hajtáslánc a szabályozások, valamint intenzív fejlesztések folytán kizöldülhet. Mindenesetre, ahogy mindenkinek, úgy nekünk is a jelenleg érvényes ütemezés szerint kell terveznünk. Az internetes kereskedelem bővülésével növekszik az igény a 3,5 tonnás furgonokra. A nyergeseknél a népszerű márkáknál már most elfogytak a jövő évi kvóták, és bizony más nehézgépjármű típusnál is legkorábban 2023 második felével számolhatunk. Azonban a készlethiányt és a hosszú várakozási időket esetenként felboríthatja egy váratlanul mégis megérkező kontingens, vagy akár egy visszamondott, magyarországi cég által át nem vett flotta. Így a lehetőségek év közben akár többször is módosulhatnak.
RT: Milyen paraméterek mentén határozzák meg egy jármű életciklusát?
LG: Minden járművünk szervizhátterét és aktuális állapotát ismerjük, ezért elég pontosan látjuk előre, hogy milyen karbantartásokra kell számítani. Jellemzően három életciklusa van egy járműnek. Az elsőt általában cégesként futja, a másodikat magánszemélynél vagy kis cégnél, míg a harmadikat a balkáni régióban vagy Afrikában. Egy átlagos életciklusú személyautónál 150-200 ezer, furgonnál 250-300 ezer, míg a nagyvasaknál jellemzően 500 ezer kilométeres futás is belefér az első felvonásba. Komoly számítások szükségesek hozzá, hogy ezután értékesítjük és újakkal pótoljuk őket vagy továbbra is mi üzemeltetjük. Az elektromos járműveknél még teljesen új a számítási modell, leginkább a gyártó által kínált akkumulátor- és meghajtás garancia a meghatározó.
RT: Mely területeken tapasztaltak forgalomnövekedést 2022-ben az előző esztendőkhöz képest? Olvashattunk a bérleti konstrukció térnyeréséről, sikerült ebből profitálni?
LG: Mindennek a rugalmas tervezés a lelke. Nem csupán a számok fontosak, amikor növekedésről beszélünk, hiszen elvárjuk a minőség fenntartását. Covid19-világjárvány, bizonytalan járműipari beszállítók, nyersanyaghiány, orosz–ukrán háború, energiaválság, infláció. Csupán néhány a nehézségek közül, amelyekkel napi szinten meg kell küzdenünk. Mindezt jól példázza, hogy amíg tavaly csupán 3-5 százalékos finanszírozási kamatról beszélgettünk, addig ez idén forintalapon 15 százalék környékére ugrott. Augusztusban megfordult a használtautó-értékesítés trendje. A magánvásárlók eddig a forgalom hetven százalékát jelentették, ez most lecsökkent 20-30 százalékra. A céges ügyfelek pedig átvették a stafétát. A személyautók és kishaszonjárművek iránti kereslet tovább bővült. Elsősorban az ügyfeleink saját tökéjét kímélő bérlés lehetősége egyre népszerűbb. A kamatok és a beszerzési árak növekedése generálta emelkedő bérleti díjakat némileg kompenzálni lehet, ha az MHC Mobility saját készletéből választunk, és racionalizáljuk a méret-, a teljesítmény-, és felszereltségigényünket. Olyan időket élünk, amikor a kívánságokat optimalizálni kell a kialakult körülményekhez, hogy továbbra is mobilisak maradjunk.
RT: Mire számítanak 2023-ban?
LG: Természetesen mindig vannak terveink. Mivel az új gépjárművek piacán a magánvásárlók szinte eltűntek, mindenki a céges ügyfeleink felé fordul majd. Olyanok is, akik máról holnapra találják ki, hogy „flottakezelők”. Mi jól állunk, hiszen közel másfél évtizedes tapasztalattal rendelkezünk, tehát nem most kell hirtelen irányt változtatnunk. Az operatív lízing szegmensében egy moderált bővülés még mindig elképzelhető, hiszen bérlőink számára ki tudjuk játszani a rugalmasságunkból eredő előnyöket. Az elektromos kerékpárnál, a személyautóknál, a kishaszonjárműveknél, valamint a nyerges vontatóknál stabil növekedésre számítunk. Viszont a 7,5 tonna feletti, de a nyergesek alatti haszonjárművek nagyban függenek az országos és nemzetközi szintű beruházásoktól. Összességében bizakodóak vagyunk, mert rendkívül stabil tulajdonossal a háttérben, minőségi és rugalmas szolgáltatási portfóliónkkal tudjuk bérlőinket kiszolgálni céljaik érdekében.