Hirdetés:

Úgy tűnik, csak a Volkswagen képes ilyen autót alkotni! Az 1950-es években a Bulli a szabadság és a függetlenség érzelmeket is közvetítő képviselőjének számított. Modern szellemi örököse, az ID. Buzz kormánya mögött ugyanezek a gondolatok sejlenek fel.

Augusztus végén az International Van of the Year újságíró szervezet képviselőiként elsőként próbálhattuk ki a várva várt újdonságot. Nem is titkoltan nagyon is különbözni akar társaitól, messziről feltűnik sajátos formavilága, kettős fényezése. Már korábban hírt adtunk az érkezéséről, ami a QR-kódra „kattintva” elolvasható. A fényképek, a videók után tapintásra is pont olyan, mint amilyennek elképzeltük. Mivel a tesztvezetésre a hivatalos premier előtt kerítettek sort, ezért semmilyen sajtóanyag nem állt rendelkezésünkre, így az információk most inkább a testközeli találkozás során begyűjtött tapasztalatokról szólnak. „Koppenhága külsőn” vagyunk, szerencsére közel a repülőtérhez és a Svédországba vezető hídhoz is. Így kis túlzással a repülő üléséből azonnal egy ID. Buzz Cargo kishaszonjármű kormánya mögé huppanok.

Dicső múlt és ikonikus jelen

Néhány személyszállító kivitel is állt az udvaron – feltűnően sárgák, narancsosak, fehér tetővel, az utastérben is hasonló színvilággal –, de azok már foglaltak voltak. Jobb is volt ez így, a szakmai kíváncsiság miatt egyébként is ezt választottam volna az első menetre. A tucatnyi beprogramozott úti cél közül az tetszik meg, amelyik átvezet a különleges hídon és alagúton át Svédországba, Malmö belvárosába és vissza. A 94 százalékos töltöttségű akkumulátor 444 kilométer hatótávolságot jelez. A műszerfalon azt is látom, hogy valaki előttem könyörtelenül megsanyargatta a gépezetet, mert az átlagfogyasztása 39,6 kilowatt/100 kilométeren állt. Az akku kapacitásának ismeretében nem nehéz kiszámolni, így 200 kilométerre sem lenne elegendő a hatótáv. Persze csábít a sebesség, a határozott pedálérintésre a jármű dinamikusan reagál – a megengedett értékig meg sem állt a mutató. Húha, ez meglepett, nem merek tovább kísérletezni…

De máris megértem az előző kolléga fogyasztását. Na ideje visszavenni – azért is, mert elered az eső, és Svédországban 110 kilométer/óra a megengedett maximum. Így kicsit nyugodtabb tempó mellett már elidőzhetek a belsőtér megoldásain. Sok-sok apró részletben és nagyobb egységnél látom, hogy itt valami egészen más világ van, mint amivel eddig találkoztam az elektromos járművek frontján. Ilyen például a műszeregység felépítése, annak formavilága. Trükkös a bal oldali bajuszkapcsoló, egyszerre irányjelző és ablaktörlő. A jobb oldali, a forgatható menetkapcsoló is egy sajátos megoldás. Előremenetben D és B állásokat kínál. Országúton inkább a menetpedált elengedve vitorlázó mód a jó, míg lakott területen a fékező mód hatékonyan lassít, hatásosan visszatöltve az akkumulátort. Eszembe jutnak a korábban publikált infók, miszerint az ID. Buzz úttörő a fenntarthatóság terén is.

Ezeket a modelleket Hannoverben építik, kizárólag elektromos hajtáslánccal és jelenleg egyetlen méretben. Gyártásuk és kiszállításuk nulla szénlábnyommal történik. Újrahasznosított műanyagok felhasználásával a belső tér teljesen mentes az állati eredetű bőröktől. Szó szerint előfutára a jövőbeni önvezető mobilitási megoldásoknak is, számos már most is rendelkezésre álló funkcióval. Így szinte semmit sem kellett csinálnom, csak figyelnem, ahogy vezet. Az adaptív sebességszabályozó és a sávkövető minden eddigi tapasztalatomat felülírja pozitív előjellel – ilyen precíz „önvezetéssel” még nem találkoztam. Az amerikaiak imádni fogják az oda tervezett automatikus sávváltási funkciót. Az ID. Buzz legújabb generációs szoftvere, az új asszisztensrendszerekkel és töltési funkciókkal a legmagasabb szintű kényelmet és biztonságot szolgálja. Például alapfelszereltség a Front Assist vészfékasszisztens. Egy másik újdonság a „memóriafunkció”: miután egyszer betanítottuk, automatikusan beparkol a megjegyzett útvonalon. Akár 170 kilowatt töltési teljesítménnyel pumpálható az akkumulátor, ezzel már közelít egy hagyományos tankolás időigényéhez. Főleg tüzelőanyag-hiány idején, amikor a kútnál egy hosszú sor végére kell odaállni. Épp egy ilyen benzinkút mellett mentem el, így nem is annyira irreális a felvetés. Különleges opció, hogy a „kétirányú töltéssel” az ID. Buzz fölös energiája az otthoni hálózatába is betáplálható, ez egy olyan funkció, ami manapság igencsak felértékelődik.

Európa-szerte a nettó 77 kilowattórás (teljes energiatartalom: 82 kWh) akkucsomag egy 150 kilowattos villanymotort hajt meg a hátsó tengelyhez kapcsolódva. Hamarosan érkezik egy 50 kilowattórás csomag is – olcsóbb járművet, de kisebb hatótávot adva. Érzem, mennyire jól kezelhető az autó az alacsony tömegközéppont miatt, és a 11,1 méteres fordulókör mellett könnyen manőverezhető.

Ezt a helytakarékos villanymotort építik majd be a Volkswagen ID.-család minden járművébe – a tervek szerint 2023-tól akár évi 1,4 millió példányt

Az ID. Buzz a fenntartható közlekedés új arca. Ezt igazából a személyszállító változatban gondolom át, ahol a furgon letisztult formái mellett már a színvilág is hangsúlyos. Ezt úgyis megtapasztalom, hogy a repülőtér mellett vezető úton kiálltam egy tisztásra fotózni. Alig telt el egy perc és megállt mögöttem egy rendőrautó. Talán rossz helyen állok? – kérdezem ártatlan szemekkel. Nem, nem, nincs semmi baj, csak a járműre kíváncsi. Már hallott róla és látni akarja közelről. Hát csak tessék kérdezni, ajánlom magamat megkönnyebbülve…

A kombi az úton és a kiállítótérben

Az ID. Buzz légellenállási együtthatója 0,285, míg az ID. Buzz Cargo értéke 0,29. Ez is az oka, hogy aztán a házi versenyben bőven 20 kilowattóra/100 kilométer alatt maradt a fogyasztás. Sőt, a sík, lakott, de kis járműforgalmú területen 15 kilowattóra/100 kilométer alatti csúcsot értünk el. Mindenesetre a jármű leendő tulajdonosai 450-500 kilométeres hatótávra számíthatnak. Ez szintén közelít ahhoz a nagyságrendhez, ami a hagyományos meghajtású járművekkel szemben is versenyképes opció. Elektromos fronton hatalmas a mozgás a haszongépjármű-szektorban is, de elég nehéz manapság forradalmi autóval előállni. A Volkswagen ID. Buzz Cargo azonban egyértelműen ilyen.