Alig csökkent a kishaszonjárművek károsanyag-kibocsátása az elmúlt évtizedben. Átlagfogyasztásuk nagyjából negyede a nyergesek jelentési adatainak, ám a kicsikből évente minimum hétszer annyit adnak el. Márpedig sok kicsi sokra megy.
Muszáj egy hatalmasat előrelépni, amennyiben akarunk valamit hagyni bolygónkból a következő generációknak. Ez erőszak nélkül nem megy – a törvényhozásnak kell kikényszerítenie a változást, különben csak araszolunk. Ezért az Európai Unió már évek óta megköveteli az értékesített haszonjárművek károsanyag-kibocsátásának bejelentését. A nehéz-teherautók 2020-as adatai kapcsán már néhány érdekességre rámutattunk. A kishaszonjárművek kapcsán elérhető legfrissebb adatok még mindig csak a 2020-as előzetes értékek, mert lassan őrölnek a malmok.
Az értékesített kishaszonjárművek átlagos károsanyag-kibocsátása | |||||
---|---|---|---|---|---|
Év | Mennyiség | CO2* | |||
2014 | 1 424 827 | 169 | |||
2015 | 1 493 827 | 169 | |||
2016 | 1 635 077 | 164 | |||
2017 | 1 673 979 | 157 | |||
2018 | 1 750 410 | 159 | |||
2019 | 1 751 019 | 159 | |||
2020 | 1 398 727 | 157 | |||
* A régi NEDC-szabvány szerinti szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer) |
Ám ezek alapján az látszik, hogy mindössze 7,1 százalékkal csökkent az értékesített kishaszonjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátása 2014 és 2020 között. Ráadásul a minimumot egyszer már 2017-ben is elértük, amikor még csak fele ennyi elektromos haszonjárművet adtak el. A WLTP szerint a 2020-as átlag 197 gramm/kilométer, míg a NEDC szerint 157. Míg az előbbi 7,5-7,7 liter/100 kilométer gázolajfogyasztásnak felel meg, addig az utóbbi 5,9-6,1 litert ígér. Problémás, hogy közel 150 ezer 2020-ban értékesített járműhöz még mindig nincs WLTP-ciklus szerinti adat. Így kényszerűségből a valósággal kevésbé egyező, a kisebb fogyasztás felé tévedő NEDC-értékeket használtuk a táblázatokban. Természetesen vegyük figyelembe, hogy a bemenet hibái és sajátosságai (például a felépítményező neve alatt szereplő járművek) miatt ezek csupán tájékoztató jellegű információk – hétszer 1,4-1,7 millió adatsort egyesével ellenőrizni lehetetlen.
A 2020-ban értékesített kishaszonjárművek hajtáslánc szerint | |||||
---|---|---|---|---|---|
Hajtáslánc | Mennyiség | Piacrész | CO2* | Átlaghoz képest | |
Dízelmotoros | 1 314 542 | 0,94 | 161 | 0,025 | |
Benzinmotoros | 36 199 | 0,026 | 138 | –12,1% | |
Elektromos | 31 220 | 0,022 | 0 | –100,0% | |
Gázüzemű | 15 508 | 0,011 | 163 | 0,038 | |
Benzin-elektromos hibrid | 932 | 0,001 | 58 | –63,1% | |
Etanolüzemű | 272 | 0 | 292 | 0,86 | |
Dízel-elektromos hibrid | 3 | 0 | 47 | –70,1% | |
* A régi NEDC-szabvány szerinti szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer) |
Ezzel együtt érdemes elmazsolázgatni az adatok között, én csak néhány gondolatébresztőt hagyok itt. Ahogyan a hibrid Scania tesztje kapcsán is felvetettük, a kicsik kapcsán is igaz, hogy hibrid haszonjármű csak mutatóba akad néhány. Ám a tisztán elektromos áruszállítók közel utolérték a benzineseket, ezért érdeklődéssel várjuk majd a frissebb adatokat. Félelmetes látni a Stellantis-csoport brutális erejét, márkáik összesen a piac több mint 34 százalékát uralják. Szépen kirajzolódik az is, hogy a csak pickupot vagy csak 3,5 tonnás járműveket kínáló gyártók hogyan húzzák felfelé az átlagot. A 2020–2024-es évekre 147 gramm/kilométer (NEDC, 5,6-5,7 liter gázolaj/100 kilométer) az előirányzott flottaátlag, az ezt meghaladó gyártóknak minden egyes eladott jármű után arányos büntetést kell fizetnie. A határérték eléréshez nagyjából ugyanakkora csökkenés szükséges, mint amit a fent jelzett intervallumban a gyártók külső noszogatás nélkül elértek…
A 2020-ban értékesített kishaszonjárművek márkák szerint (Top 25)
Márka | Mennyiség | Piacrész | CO2* | Átlaghoz képest | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Ford | 258 825 | 0,185 | 167 | 0,064 |
2. | Renault (Trucks) | 182 913 | 0,131 | 145 | –7,6% |
3. | Volkswagen | 164 487 | 0,118 | 173 | 0,102 |
4. | Peugeot | 153 720 | 0,11 | 133 | –15,3% |
5. | Mercedes-Benz | 145 222 | 0,104 | 185 | 0,178 |
6. | Citroën | 130 465 | 0,093 | 129 | –17,8% |
7. | Fiat Professional | 112 650 | 0,081 | 162 | 0,032 |
8. | Opel | 83 893 | 0,06 | 138 | –12,1% |
9. | Toyota | 45 157 | 0,032 | 155 | –1,3% |
10. | Nissan | 30 483 | 0,022 | 140 | –10,8% |
11. | IVECO | 20 929 | 0,015 | 218 | 0,389 |
12. | Dacia | 19 955 | 0,014 | 122 | –22,3% |
13. | MAN | 11 275 | 0,008 | 189 | 0,204 |
14. | Mitsubishi | 8005 | 0,006 | 199 | 0,268 |
15. | Isuzu | 5189 | 0,004 | 203 | 0,293 |
16. | Streetscooter | 3442 | 0,002 | 0 | –100,0% |
17. | Piaggio | 3274 | 0,002 | 151 | –3,8% |
18. | Ram Trucks | 2334 | 0,002 | 323 | 1,057 |
19. | Land Rover | 1886 | 0,001 | 198 | 0,261 |
20. | Maxus | 1486 | 0,001 | 53 | –66,2% |
21. | Jeep | 925 | 0,001 | 149 | –5,1% |
22. | Fuso | 912 | 0,001 | 252 | 0,605 |
23. | Goupil | 898 | 0,001 | 0 | –100,0% |
24. | Hyundai | 855 | 0,001 | 131 | –16,6% |
25. | Ssangyong | 664 | 0 | 220 | 0,401 |
* A régi NEDC-szabvány szerinti szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer) |