Hirdetés:

Alig csökkent a kishaszonjárművek károsanyag-kibocsátása az elmúlt évtizedben. Átlagfogyasztásuk nagyjából negyede a nyergesek jelentési adatainak, ám a kicsikből évente minimum hétszer annyit adnak el. Márpedig sok kicsi sokra megy.

Muszáj egy hatalmasat előrelépni, amennyiben akarunk valamit hagyni bolygónkból a következő generációknak. Ez erőszak nélkül nem megy – a törvényhozásnak kell kikényszerítenie a változást, különben csak araszolunk. Ezért az Európai Unió már évek óta megköveteli az értékesített haszonjárművek károsanyag-kibocsátásának bejelentését. A nehéz-teherautók 2020-as adatai kapcsán már néhány érdekességre rámutattunk. A kishaszonjárművek kapcsán elérhető legfrissebb adatok még mindig csak a 2020-as előzetes értékek, mert lassan őrölnek a malmok.

Az értékesített kishaszonjárművek átlagos károsanyag-kibocsátása
ÉvMennyiségCO2*
20141 424 827169
20151 493 827169
20161 635 077164
20171 673 979157
20181 750 410159
20191 751 019159
20201 398 727157
* A régi NEDC-szabvány szerinti szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer)

Ám ezek alapján az látszik, hogy mindössze 7,1 százalékkal csökkent az értékesített kishaszonjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátása 2014 és 2020 között. Ráadásul a minimumot egyszer már 2017-ben is elértük, amikor még csak fele ennyi elektromos haszonjárművet adtak el. A WLTP szerint a 2020-as átlag 197 gramm/kilométer, míg a NEDC szerint 157. Míg az előbbi 7,5-7,7 liter/100 kilométer gázolajfogyasztásnak felel meg, addig az utóbbi 5,9-6,1 litert ígér. Problémás, hogy közel 150 ezer 2020-ban értékesített járműhöz még mindig nincs WLTP-ciklus szerinti adat. Így kényszerűségből a valósággal kevésbé egyező, a kisebb fogyasztás felé tévedő NEDC-értékeket használtuk a táblázatokban. Természetesen vegyük figyelembe, hogy a bemenet hibái és sajátosságai (például a felépítményező neve alatt szereplő járművek) miatt ezek csupán tájékoztató jellegű információk – hétszer 1,4-1,7 millió adatsort egyesével ellenőrizni lehetetlen.

A 2020-ban értékesített kishaszonjárművek hajtáslánc szerint
HajtásláncMennyiségPiacrészCO2*Átlaghoz képest
Dízelmotoros1 314 5420,941610,025
Benzinmotoros36 1990,026138–12,1%
Elektromos31 2200,0220–100,0%
Gázüzemű15 5080,0111630,038
Benzin-elektromos hibrid9320,00158–63,1%
Etanolüzemű27202920,86
Dízel-elektromos hibrid3047–70,1%
* A régi NEDC-szabvány szerinti szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer)

Ezzel együtt érdemes elmazsolázgatni az adatok között, én csak néhány gondolatébresztőt hagyok itt. Ahogyan a hibrid Scania tesztje kapcsán is felvetettük, a kicsik kapcsán is igaz, hogy hibrid haszonjármű csak mutatóba akad néhány. Ám a tisztán elektromos áruszállítók közel utolérték a benzineseket, ezért érdeklődéssel várjuk majd a frissebb adatokat. Félelmetes látni a Stellantis-csoport brutális erejét, márkáik összesen a piac több mint 34 százalékát uralják. Szépen kirajzolódik az is, hogy a csak pickupot vagy csak 3,5 tonnás járműveket kínáló gyártók hogyan húzzák felfelé az átlagot. A 2020–2024-es évekre 147 gramm/kilométer (NEDC, 5,6-5,7 liter gázolaj/100 kilométer) az előirányzott flottaátlag, az ezt meghaladó gyártóknak minden egyes eladott jármű után arányos büntetést kell fizetnie. A határérték eléréshez nagyjából ugyanakkora csökkenés szükséges, mint amit a fent jelzett intervallumban a gyártók külső noszogatás nélkül elértek…

A 2020-ban értékesített kishaszonjárművek márkák szerint (Top 25)
MárkaMennyiségPiacrészCO2*Átlaghoz képest
1.Ford258 8250,1851670,064
2.Renault (Trucks)182 9130,131145–7,6%
3.Volkswagen164 4870,1181730,102
4.Peugeot153 7200,11133–15,3%
5.Mercedes-Benz145 2220,1041850,178
6.Citroën130 4650,093129–17,8%
7.Fiat Professional112 6500,0811620,032
8.Opel83 8930,06138–12,1%
9.Toyota45 1570,032155–1,3%
10.Nissan30 4830,022140–10,8%
11.IVECO20 9290,0152180,389
12.Dacia19 9550,014122–22,3%
13.MAN11 2750,0081890,204
14.Mitsubishi80050,0061990,268
15.Isuzu51890,0042030,293
16.Streetscooter34420,0020–100,0%
17.Piaggio32740,002151–3,8%
18.Ram Trucks23340,0023231,057
19.Land Rover18860,0011980,261
20.Maxus14860,00153–66,2%
21.Jeep9250,001149–5,1%
22.Fuso9120,0012520,605
23.Goupil8980,0010–100,0%
24.Hyundai8550,001131–16,6%
25.Ssangyong66402200,401
* A régi NEDC-szabvány szerinti szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer)