Erőteljes külső megjelenéssel és kifinomult belső tartalommal frissült a Renault közkedvelt minibusza. Ezúttal a hivatásos személyszállítók és a nagycsaládosok kegyeiért versengő Trafic Combi változatot tettük próbára.
Egy korábbi munkám kapcsán naponta találkoztam az ismert magyar telekocsi-rendszerben is dolgozó hivatásos sofőrökkel, akik a fővárosból az ország különböző nagyvárosaiba szállították utasaikat. Közülük sokan előszeretettel használták a Renault Trafic korábbi generációit és egyenesági leszármazottait (Opel Vivaro, majd Fiat Talento). Választásukat elsősorban a kényelemmel, a megbízhatósággal és a kis fenntartási költségekkel magyarázták. A vásárlói igények és az elismerések tehát magasra tették a lécet, lássuk, mennyiben felel meg ezeknek a ráncfelvarráson átesett utód!
Szemtől szemben válik igazán láthatóvá, hogy mennyit változott legutóbbi frissítése óta a több mint negyven éve hódító rombuszjelvényes típus. A szinte vízszintes gépháztető és a függőleges hűtőrács markáns megjelenést kölcsönöz az új Trafic részére, amit a szintén áttervezett lökhárítók és az új vonalvezetésű LED-fényszórók varázsolnak igazán elegánssá. De mint tudjuk, a külcsín megfog, a belbecs megtart. Éppen ezért mind a vezető, mind pedig az utasok részére utóbbi a fontosabb. Az egységesítés és a takarékosság jegyében a Trafic is megkapta a márka haszongépjárműveinek standard műszercsoportját, ami egy jól leolvasható, 4,2 col képátlójú színes kijelzővel gyarapodott. A végre magyar nyelven is kommunikáló egység mérete a kor elvárásaihoz képest meglehetősen szerény, ebben magabiztosan hozza a gall kishaszonjárművek szintjét. Igaz, ez inkább a fényűzőbb SpaceClass kivitelben válhat kellemetlenebb tulajdonsággá. Határozott előrelépés történt viszont a palacktartók számában. Az eddig egyedül árválkodó egység megkettőződött, és a váltókar mellől a műszerfal felső sarkaiba költözött át. A kilátást nem zavaró helyre került alkalmatosságok a rugós oldalsó rögzítőknek köszönhetően menet közben is stabilan fogják az üdítősüvegeket, és még nagyobb gázadáskor vagy lendületes kanyarban sem dőlnek be a különböző erőknek.
A vezetőhöz közelebb került a műszerfal tárolója, az USB-csatlakozókkal is ellátott egységek térfogata összesen 17,7 liter. Az első utasülések alatti rekeszben bőséges hely várja a nagyobb személyes holmikat
Minden szempontból egy szinttel feljebb lépett az opcióként elérhető Renault Link információs és szórakoztató rendszer. A 8 col képátlójú központi érintőképernyő magasabb elhelyezésének hála a vezető tekintete az úttesten maradhat, az okostelefon tükrözésére is képes egység kezelése gyors és pofonegyszerű. A szintén extraként kérhető indukciós töltő lépést tart a korral, mégis alapvető létjogosultságát ássa alá az a tény, hogy a rendszer továbbra is a vezetékes csatlakozást részesíti előnyben a képernyőtükrözéshez. Ötletes megoldás a síneken csúszó fiókos kesztyűtartó, azonban a zárhatóság hiánya kissé csorbítja érdemeit. A vezetőülés kényelmes és könnyen állítható, a kettős utasülés pedig egy hatalmas, felhajtható tetejű tárolórekeszt rejt maga alatt. A második üléssor nem mozdítható, csak a jobb szélső egység támlája hajtható előre. Így a leghátsó traktusban utazónak mindössze 300 milliméter szélességű rés marad a beszállásra a kissé nyikorgó tolóajtó kinyitása után. De nézzük a dolgok jó oldalát is, hiszen valamennyi pozícióban kartámasszal és hárompontos biztonsági övvel rendelkezik a Trafic.
A tesztjárműben lévő 2,0 literes dízelmotor legerősebb, 125 kilowattos teljesítménye semmit sem változott, mégis határozott javulást tapasztaltam az elődjéhez képest. Már rögtön az első hidegindítást követően feltűnt, hogy jelentősen halkabb a közvetlen befecskendezésű egység. A szokatlan csendesség még gyorsításkor is kitartott, így csillagos ötösre vizsgázott a teszt alatt. A hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó hasonló észrevétlenséggel váltogatott az egyes fokozatok között, manuális módban pedig végre határozottan érezhető a motorfék jótékony hatása. Külön ügyességi játékra buzdít a takarékos menetmód kigurító funkciója, ami újabb fontos tizedeket javíthat a tüzelőanyag-fogyasztáson. Szomorúan vettem azonban tudomásul, hogy a kizárólag a fedélzeti menüből kapcsolható menetmódválasztó legutolsó beállítását a következő indításkor elfelejti a rendszer. Ez különösen olyan alkalmakkor bosszantó, amikor rövidebb távokon is gazdaságosan szeretnénk közlekedni.
Ismerős vonalak – talán ebből a szögből változott a legkevésbé a Trafic. A Renault Tech embléma a különleges gyári felépítményről, tesztautónk esetében a kerekesszékes utasok fogadására alkalmas kialakításról árulkodik
Kisebb meglepetés ért a fogyasztásmérés alkalmával is, hiszen a Rolling Tons tesztciklusán mért 8,4 liter/100 kilométer átlagfogyasztás jócskán meghaladta a hasonló méretű SpaceClass kivitel 6,3 literes értékét. Sőt, még a gyár által megadott 7,1-7,9 literes tartományt is felülmúlta. De bízom benne, hogy ezért a pillanatnyi körülmények okolhatók inkább, és hosszabb távon kedvezőbben alakul a végfelhasználók számára. A bruttó 13 millió forintos listaárat újabb közel 2 milliónyi hasznos extrával sikerült megfejelni, de még így is eséllyel nyeri el az iránytaxisok és a népes családok tetszését. Egy biztos, apró hibái ellenére a telekocsizás végtelen útjain utazók vándorserlegét egyértelműen a Trafic típusnak ítélném oda.
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel. | |
Összlökettérfogat (cm3): | 1997 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 125(170)/3500 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 380/1500 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, négyajtós, kilencszemélyes utastér, jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyas hátsó ajtóval | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék (átmérője 296 mm), hátul tárcsafék (átmérője 280 mm) | |
Kormánymű: | fogasléces, rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Futómű hátul: | csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Goodyear Efficient Grip 215/60 R 17C 105/107H |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 5480/1956 (2312)/1974 |
Tengelytáv (mm): | 3498 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1616/1413 |
Szabadmagasság (mm): | 199 |
Fordulókör átmérője (m): | 13,8 |
Saját tömeg (kg): | 2026 |
Hasznos teherbírás (kg): | 1044 |
Megengedett össztömeg (kg): | 3070 |
Megengedett tetőterhelés (kg): | 200 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 1630–1700/750 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 80 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | 24,7 |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött leghátsó üléstámlával (l): | 2000/3400 |
Csomagtér szélessége (mm): | 1270 |
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm): | 590/1340 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 1210/965 |
Rakodóperem magassága (mm): | 580 |
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm): | 1245–1370/1290 |
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm): | 1965 |
Szélesség fejmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1410/1500/1500 |
Szélesség könyökmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1640/1815/1815 |
Utastér hosszúsága (mm): | 2720 |
Padlómagasság a talajtól (mm): | 615 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 960-1015/345-400 |
Vezetőülés ülőlapjának hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 460/495 |
Vezetőülés háttámlájának magassága/szélessége elöl (mm): | 620/520 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 210 |
Első utasülés ülőlapjának hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 440/450+315 |
Első utasülés háttámlájának magassága/szélessége elöl (mm): | 620/800 |
Ülésmagasság a 2./3. üléssorban a padlótól (mm): | 410/420 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. üléssorban (mm): | 460/1510 |
a 3. üléssorban (mm): | 460/1490 |
Háttámla magassága/szélessége a 2. üléssorban (mm): | 620/1030+480 |
a 3. üléssorban (mm): | 620/1510 |
Lábtér az 1./2./3. üléssorban (mm): | 830–1030/220–500/320 |
Fejtér az 1./2./3. üléssorban (mm): | 935–970/985/1015 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 365 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 35/35 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 3,2 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 145 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 186 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km): | 7,1-7,9 |
Ciklusfogyasztás (l/100 km): | 8,4 |
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. | |
Mérési körülmények: 1 személy, 10 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, kikapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 13 050 000 |
Garancia: | 2 év általános km-korlátozás nélkül, 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen |
Olajcsere, szervizintervallum (km): | 50 000 km vagy 2 év |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 49 |