Hirdetés:

Ambiciózus terveket ápol az MAN! Szeretné jelentősen felgyorsítani a helyileg kibocsátásmentes elektromos és üzemanyagcellás haszonjárművek elterjedését. Fellebbentették a fátylat az új, két éven belül gyártásba kerülő elektromos nehéz-teherautójukról is.

Elsőként, 2018-ban az oroszlán  ugrott mély vízbe a nagy gyártók közül  amikor bemutatta az MAN eTGM teherautót. Sajnos a mindössze tucatnyi szorgoskodó példány ismeretében azóta sem beszélhetünk valódi sorozatgyártásról. Ennek hamarosan vége, hiszen a tervezettnél egy évvel korábban, 2024-ben elkezdik az új elektromos MAN teherautók építését. Ugyanis a TRATON-konszern és ezen belül az MAN is az elektromobilitásra fókuszál. Jól mutatja elkötelezettségüket, hogy tavaly saját akkumulátorok fejlesztésébe és gyártásába kezdtek. Mellette azonban a Bosch, a Faurecia és a ZF cégekkel együttműködve egy üzemanyagcellás teherautón is dolgoznak. Ez a technológia ideális kiegészítése az elektromos járműveknek, megfelelő háttéripar nélkül viszont legfeljebb annyit ér, mint egy pedál nélküli Babetta. A német márka 2030-ra prognosztizálja a nagy mennyiségű zöld hidrogén elterjedését és a hozzá szükséges infrastruktúra kiépülését. A hidrogénes teherautó prototípusai viszont már 2024 évközben öt bajorországi üzemeltetőhöz kerülnek egyéves tartós tesztre.

Még egy 2,5 tonna terhelhetőségű, villanymotoros hordozható villás targoncának is jutott hely a 26 tonna megengedett össztömegű teherautó hátsó fertályán

Ez azonban még a jövő zenéje, lássuk hogyan muzsikál Németország legelső építőanyag-szállító elektromos teherautója, ami a közelmúltban állt szolgálatba a STARK Deutschland GmbH vállalatnál. Annak ellenére, hogy az MAN TGM 26.360 E LL az első füsti fecske, nem várja tőle senki, hogy egyedül csináljon nyarat. Azt azonban igen, hogy adatokat szolgáltasson, illetve segítsen jobban megérteni az agglomerációban közlekedő, helyileg kibocsátásmentes nehéz-teherautók mindennapjait. Mozgó laboratóriumként szolgál Frankfurt am Main és Darmstadt környékén a Fuldai Főiskola számára. A 264 kilowatt teljesítményű és 3100 newtonméteres forgatónyomatékú villanymotorral felvértezett eTGM hatótávja a környezeti hatások függvényében kétszáz kilométer körül alakul. Az akkumulátorok váltóárammal legfeljebb 44 kilowattal, 800 voltos egyenárammal pedig akár 150 kilowattal is tölthetők. A STARK Deutschland szerencsésnek mondhatja magát, hiszen a telephelyeinek több mint 95 százaléka már zöld árammal üzemel, azzal töltik a villanyteherautót is.

Münchenben is felismerték, hogy csak akkor jöhet létre belátható időn belül az elektromos átállás, ha kézen fogják ügyfeleiket, és átsegítik őket a közlekedés és szállítmányozás új korszakába. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy minden fuvarozó mellé állítanak majd egy gardedámot, hiszen az óvodában sem jut minden gyermek mellé óvó néni. Ehelyett átfogó tanácsadással, járművezetői képzésekkel és prémiumszolgáltatásokkal felkészítik ügyfeleiket az elektromos járművek üzemeltetésére. Ezenfelül átfogó digitális megoldásokat és töltőhálózatot biztosítanak számukra.