Hirdetés:

Február elején a Waberer’s-cégcsoport ünnepélyes keretek között átvette hazánk első tisztán elektromos hajtású Volvo FH Electric nyerges vontatóját. Ez a logisztikai ágazat éllovasának éppolyan fontos mérföldkő, mint a svéd márka importőrének.

Egyelőre lassú, de biztos lépésekkel halad a magyar haszonjárműpiac a villamosítás útján. Az importőrök sorra vezetik be a piacra a frissen megjelenő, már sorozatgyártású elektromos modelleket. Az újdonságokra nyitott üzemeltetők közül pedig egyre többen állítanak csatasorba ilyen járműveket, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek. Hazánk legnagyobb logisztikai szolgáltatója, a Waberer’s-cégcsoport élen jár ebben a folyamatban. A Waberer’s Green Division részleget kifejezetten azzal a céllal hozta létre, hogy különféle alternatív hajtásmódú tehergépjárművek mindennapos üzembe állításával valósíthassa meg ügyfelei és saját fenntarthatósági célkitűzéseit. Ez az egység vette át másfél évvel ezelőtt a régió első Volvo FL Electric teherautóját és elektromos Renault Trucks D testvérét. Ezeket tavaly még egy-egy további svéd és francia követte, valamint egy holland villanyvontató is készenlétbe állt. Most pedig csatasorba állították hazánk első Volvo FH Electric nyerges vontatóját is. Ezzel már összesen nyolc alternatív hajtású tehergépkocsi üzemel a Waberer’s Green Division zöld flottájában.

Különleges hajtás

A zsámbéki Drivingcamp Hungary vezetéstechnikai központban átadott Volvo FH Electric modellt Globetrotter XL fülkével rendelték a járművezető kényelme érdekében. Hajtásáról három villanymotor gondoskodik együttesen 490 kilowatt legnagyobb folyamatos teljesítménnyel. Ezekhez az elektromos üzemelésre optimalizált vezérléssel ellátott, 12 fokozatú I-Shift automatizált sebességváltó kapcsolódik. Ez egy teljesítményre, egy kényelemre és egy energiahatékonyságra kihegyezett váltóprogramot is kínál. A jármű hat akkumulátorból álló, 540 kilowattóra kapacitású energiatároló csomagja akár 300 kilométer hatótávot is biztosíthat. A teljes feltöltés váltakozó árammal közel tíz, míg egyenárammal kicsit több mint két órát vesz igénybe. Gyorstöltéssel a nyolcvanszázalékos töltöttség pedig másfél óra alatt érhető el. Ennek megfelelően a Waberer’s logisztikai központok, illetve nagyvárosok közötti gyors, kényelmes, csendes és helyileg nulla károsanyag-kibocsátású áruszállításra használja az elektromos FH nyerges vontatót.

Bővülő lehetőségek

Ennek a zöld modellnek a hazai utakon való megjelenése azért is példaértékű, mert a Volvo Trucks csupán tavaly májusban kezdte el felvenni a megrendeléseket az elektromos FH, FM és FMX járművekre. Ősszel indult el a sorozatgyártásuk a göteborgi üzemben, február elején pedig már átadták az első magyarországi példányt. Jelenleg egyébként világszinten is a svéd gyártó kínálja a tisztán elektromos hajtású teherautók legszélesebb választékát a „kis” FL-től az amerikai piacon kínált csőrös VNR-ig. Persze az egyes modellek specifikációs lehetőségeit is folyamatosan bővíti, hogy minél többféle alkalmazási területen minél több ügyfél megtalálhassa a számára ideális megoldást.

A műszerfal megegyezik a dízelmotoros változatokéval

A Volvo Trucks idén a fülke-alvázas FH Electric, FM Electric és FMX Electric kínálatát gyarapítja jelentősen az akkumulátorcsomagokat, a fülkéket és az alvázkialakítást illetően. Ezek a járművek különféle elektromos felépítményekkel ellátva például városi vagy regionális áruelosztó, hulladékgyűjtő és építőipari feladatokra is kiválóan bevethetők. Az egyik legfontosabb változás, hogy az akkumulátorcsomagok kapacitása már 180 és 540 kilowattóra között választható. Ennek köszönhetően a fuvarfeladatok követelményei szerint optimalizálható a hasznos teherbírás, több szabad hely maradhat az alvázon és csökkenthető a beszerzési költség.

A gyártó három ütemben vezeti be az idei specifikációs újdonságait a sorozatgyártásba. Márciusban kezdi azoknak a fülke-alvázaknak az összeszerelését, amelyek 490 kilowatt legnagyobb teljesítményű hajtással, öt vagy hat akkumulátorral, 450 és 540 kilowattóra közötti kapacitással, valamint hálóhelyes, magastetős vagy extramagas fülkével készülnek. Ezekhez a fülke-alvázakhoz 4300 és 6700 milliméter közötti tengelytávolság, 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 vagy 8×4 hajtásképlet és elektromos, elektromechanikus vagy váltóra szerelt mellékhajtás választható.

Májustól kerülnek a termelési programba a 330 kilowatt legnagyobb teljesítményű hajtáslánccal, négy akkumulátorral és ehhez mérten 360 kilowattóra kapacitással, nappali fülkével, valamint 3900 és 6700 milliméter közötti tengelytávval rendelkező kivitelek. Majd ezekhez csatlakoznak szeptembertől a két vagy három akkumulátort, azaz 180 és 270 kilowattóra közötti kapacitást kínáló változatok. Az új specifikációs lehetőségek tehát még több ügyfél számára megkönnyíthetik az átállást a belső égésű motort használó hajtásmódokról a tisztán elektromosra. Mindez azt mutatja, hogy a Volvo Trucks valóban mélyen elkötelezett aziránt, hogy a párizsi egyezmény klímavédelmi célkitűzéseivel összhangban 2030-ra minden második tehergépkocsiját elektromos hajtással értékesítse. Vajon hazánkban hogyan alakul majd az elektromos teherautók piaci részaránya az évtized végére?

A Waberer’s Green Division flottájában már két Volvo FL Electric teherautó dolgozik