Hirdetés:

Két nemzetközi járatán is biogázüzemű autóbuszt állított forgalomba nemrég a FlixBus. Amszterdam és Brüsszel a két végállomása az IVECO Crossway Natural Power CNG útvonalának, míg Stockholm és Oslo között a Scania Interlink LNG szállítja az utasokat.

Városi közösségi közlekedésben hosszú évek óta egyre nagyobb teret nyernek a gázüzemű autóbuszok. Hazánkban is több nagyváros a teljes flottáját lecserélte sűrített földgázzal (CNG) működő járművekre az elmúlt években. Most azonban a FlixBus jóvoltából már a menetrend szerinti távolsági járatok körében is megjelentek a gázbuszok Európa több pontján, eleget téve a fenntartható közlekedés iránt egyre növekvő igényeknek.

A FlixBus első IVECO Crossway Natural Power CNG modellje július óta Hollandia és Belgium között ingázik. A Coach Partner belga cég flottájában szolgáló busz mindennap kétszer teljesíti az egyenként 415 kilométeres Brüsszel-Amszterdam-Brüsszel körjáratot. A 13 méter hosszú jármű tetőszerkezetébe integrált négy gázpalack teljes kapacitása 1260 liter, így távolsági alkalmazásban legalább hatszáz kilométer a hatótávolsága. A korszerű IVECO CURSOR 9 CNG motorjának 265 kilowatt (360 lóerő) legnagyobb teljesítménye is jól megfelel erre a feladatra.

Az LNG tankolásához alapvető védőfelszerelések és egy rövid oktatás szükséges, de gyorsan és egyszerűen elvégezhető

A járművet az OrangeGas látja el sűrített biogázzal (CBG), amelyet Amszterdam kommunális szennyvíziszapjából állítanak elő. A biometánnak köszönhetően ez a busz 75 százalékkal kisebb szén-dioxid-terheléssel teljesíti a járatát, mint dízelüzemű társai. Emellett lényegesen kisebb a részecske- és a nitrogén-oxid-kibocsátása is, valamint csupán feleakkora a zajszintje. A második ajtónál hidraulikus rámpával ellátott, 44 üléses, jól felszerelt busz padlója alatt 5,1 köbméteres csomagtér fogadja be az utasok poggyászát. A FlixBus az Intellibus telematikai rendszer teljes körű digitális szolgáltatásait is igénybe veszi a lehető leghatékonyabb üzemelés érdekében.

A nemzetközi buszjáratok jól ismert európai szolgáltatója Stockholm és Oslo között is forgalomba állított egy gázüzemű távolsági buszt. Ám ez a Scania Interlink a jelentősen hosszabb útvonal követelményeinek megfelelően cseppfolyósított biogázzal (LBG) üzemel, amelynek a sűrített biogázénál nagyobb az energiasűrűsége. A gázolajjal szemben az LBG általános előnyei között említhető, hogy nem fosszilis, hanem megújuló és helyben előállítható tüzelőanyag. Ráadásul akár kilencven százalékkal is csökkentheti a közlekedés éghajlatváltozásra kifejtett hatását. Ezenkívül segíti a helyi hulladékkezelési gondok megoldását, előállítása új munkahelyeket teremt. A Scania fenntarthatósági igazgatójának frappáns hasonlata szerint a cseppfolyósított biogáz a körkörös gazdaság svájci bicskája.