Bemutatjuk a Scania több mint 125 éves történelmének legfontosabb mérföldköveit, valamint néhány olyan személyt, akik a vállalat életében kiemelkedő szerepet játszottak. Utazz velünk a lóvasúti kocsiktól az Euro VI-os teherautókig!
Hirdetés:

1891
A Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge (Vabis) gyár 1891 decemberében kezdte meg a termelést, elsősorban nyitott vagonokat, poggyászszállító kocsikat, személyautókat és lóvasúti kocsikat épített.

1897
Elkészült az első, teljes egészében Svédországban gyártott autó. A próbaüzemet 1898 elején tartották, a járművet mérnöke és tervezője, Gustaf Erikson vezette. 1902-ben elkészült egy tehergépkocsi, majd egy évvel később egy személyautó is.

 -

 -

1920-as évek: A fémmegmunkáló üzemrész a Scania-Vabis központi műhelyében, Södertäljében

 

1932
A Scania-Vabis elkészítette az első Bulldog-buszát, amelyet August Nilsson tervezőmérnök 1929-ben az ohiói Twin Coach nevű gyártónál tett látogatása ihletett.

1936
A Scania-Vabis kifejlesztette első dízelmotorját. Egy szakújságíró az alábbi jellemzést írta az új dízelmotorral szerelt busszal megtett tesztút után: „Meglepetésemre alig hallottam a motor hangját. De a hatását annál jobban éreztem: a busz úgy lőtte ki magát, mint íj a nyílvesszőt.”

 

 -

A Scania-Vabis kompakt, hathengeres, előkamrás, 7,74 literes dízelmotorjának legnagyobb teljesítménye 120 lóerő volt

 

1940
Az első alkalom, hogy nőket alkalmaztak a Scania-Vabis gyárban, kezdetben ellenőrként. Habár még éveken keresztül érződött a női munkavállalók alkalmazásával kapcsolatos ellenállás, a nehéz alkatrészek emelésének gépesítésével létszámuk mégis folyamatosan nőtt.

1940
Carl-Berthel Nathhorst, egy 32 éves mérnök került az ügyvezető igazgatói posztra. Nathhorst úr a manufakturális gyártásra berendezkedett vállalatot sikeresen átalakította egy hatékony, exportra termelő vállalattá.

1953
Az L51 Drabant volt az első az olyan új generációs tehergépkocsik sorában, amelyeket már kifejezetten nagyobb teherbírásra terveztek.

 -

 -

1956: Egy Scania L71 tartányos tehergépkocsi munka közben Argentínában

 

1961
Sverker Sjöströmöt nevezték ki a Scania-Vabis első műszaki igazgatójának. Sjöström úr munkája alapozta meg a Scania moduláris gyártási rendszerét.

 -

 -

1964: Bertil svéd herceg (balról a második) részt vett a Scania-Vabis új központi laboratóriumának avatóján

 

1964
A Scania-Vabis Södertäljében központosította kutatás-fejlesztési tevékenységét, és létrehozott egy központi laboratóriumot. Később „A Domb” becenéven emlegetett egység három épületszárnyat és egy szomszédos irodaépületet foglalt el.

1969
A Scania 350 lóerős, 14 literes, turbófeltöltős, V8-as motorjának megalkotásával egy legenda született. Abban az időben Európa legerősebb tehergépkocsi-motorjának számított, és egyúttal megalapozta a Scania „kis fordulatszámnál nagy nyomaték” filozófiáját.

 

 -

1969: A Scania forradalmi, 350 lóerős, 14 literes, turbófeltöltős, V8-as motorja

 

1980
A Scania bevezette a 2-es szériát, vagy más néven a GPRT termékcsaládot, az első moduláris haszonjárműcsaládot. Mindegyik részegység, mint például a motor, a sebességváltó, az alvázkeret, a fülke és a tengelyek, a többi részegységtől függetlenül továbbfejleszthető. A 2-es széria karakteres külső megjelenésének megalkotásában fontos szerepet játszott a korszak autóipari formatervező csodagyereke, az Italdesign stúdiónál dolgozó Giorgio Giugiaro.

 -

 -

A 3-as széria zászlóshajóját, az R143-ast, 470 lóerős, turbófeltöltős, V8-as motor hajtotta

  

1995
Az olasz Bertone által tervezett 4-es széria kikövezte az utat a 2000-es években gyártott Scania tehergépkocsik külső megjelenése számára.

 -

 -

Scania R124 4×2 dobozos félpótkocsival a hollandiai Krabbendijke városánál

 

2000
A Scania egymilliomodik járműve legördült a hollandiai Zwolléban található összeszerelő üzem gyártósoráról. Öt kontinens tizenegy gyáregysége vett részt a teherautó elkészítésében, amely egy Scania P124 6×4 360 vontató volt. A járművet a Vöröskeresztnek adományozták. Amíg 96 évre volt szükség ahhoz, hogy a Scania legyártsa az első félmillió járművét, addig csupán csak 13 év kellett, hogy elkészüljön az egymilliomodik. A Vöröskereszt járműve ma a Scania södertäljei múzeumában áll.

2003
Az olasz Michele Sandri nyerte meg az első Scania YETD (Scania Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető) versenyt. Minden idők legnagyobb európai tehergépkocsi-vezető versenyét a Scania rendezte meg az Európai Bizottsággal együttműködve.

2004
Bemutatkozott az R-széria, majd később a teljes PRT termékcsalád. A Scania a fülke belső környezetének javítására, illetve az üzemidő növelésére fektette a legnagyobb hangsúlyt. Egy évvel később az R-széria megkapta a nemzetközi Év tehergépkocsija díjat.

2005
A Scania volt az első nehézhaszonjármű-gyártó, amely megkezdte az Euro 4-es motorok gyártását.

2005
A Scania vegyesvállalatot hozott létre az amerikai Cummins céggel egy új, nagynyomású közös nyomócsöves dízel befecskendezőrendszer gyártására. A Scania XPI forradalmasította a motorok működési paramétereit azáltal, hogy egyszerre nyújt rendkívül nagy nyomást és pontos vezérelhetőséget – ezek pedig kiváló tüzelőanyag-hatékonyságot biztosítanak.

2005
A Scania belépett a nemzetközi divatvilágba a Scania Truck Gear kollekció bevezetésével.

 

 -

Fekete bőröv Scania hűtőrácsot mintázó polírozott acélcsattal, az első Scania Truck Gear kollekció darabja

     

2007
A Scania bemutatta etanolüzemű hibrid buszát, fosszilis hajtóanyaggal üzemelő társaihoz képest legalább 25 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztással és akár 90 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátással.

2009
Öt évvel megjelenése után, és világszerte több mint 200 ezer példány átadását követően bemutatkozott az R-széria új változata. Az új extrafelszerelések közé tartozott a Scania Járművezető-támogatás rendszer, amely valós idejű visszajelzést nyújt a járművezetőknek a vezetési stílusukról.

2010
A Scania új V8-as motorja 3500 newtonméter nyomatékkal és 730 lóerő teljesítménnyel a világ legerősebb tehergépkocsi-motorjának számított. „A tüzelőanyag-fogyasztás romlása nélkül sikerült egy nagyon erős motort létrehoznunk” – jelentette be Björn Westman a Scania motorfejlesztési részlegének vezetője.

2011
A törvényi előírások életbe lépése előtt két évvel a Scania bemutatta Európa első Euro 6-os teherautóit, hathengeres, 13 literes, 440, illetve 480 lóerős motorral. A korai bevezetés haszna a növekvő piaci részesedésben és a Scania fenntartható fejlesztések terén kivívott jó hírnevében mutatkozott meg.

 -

 -

2014: Az új, hibrid Scania Citywide busz bevezetésével a Scania ismét egy jelentős lépést tett a szén-dioxid-kibocsátástól mentes közlekedési megoldások felé

 

2014
A Scania teljes egészében a Volkswagen-csoport tulajdonába került.  

2014
A Scania bemutatta első hordható technológiát képviselő darabját, a Scania Black Griffin okoskarórát.

2015
A 2003-as kezdetek óta világszerte 300 ezer sofőr vett részt a Scania Járművezető-versenyeken.

 -

A 2012-es Scania Jármûvezető-versenyek új rekordot felállítva 76 ezer résztvevőt vonzottak. Az európai győztes az ír Gabriel Warde volt

 

2015
A Scania átadta 150 ezredik hálózatba kapcsolt tehergépkocsiját. Az ügyfél az Aconcagua Transportes vállalat Argentínában.

 -

Előző cikkA tisztább városokért
Következő cikkNyomtatott fém
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. 2002-től a nyomtatott kiadvány főszerkesztőjeként dolgozom, és azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket.