Ambiciózus árazásával kiemelkedik a luxuskivitelű kisbuszok egyébként nem túl népes táborából a Mercedes-Benz V-osztály Avantgarde változata. Cserébe joggal várhatnak vásárlói kompromisszummentes kényelmet, minőséget és élvonalbeli technológiát.
Vajon miben is áll a luxus? A nagy tér mindenképp az ismérvek között szerepel – akár házakról, akár járművekről esik szó. Aki legalább egyszer utazott már hosszú távot repülővel business-osztályon, pontosan tudja, miről van szó. Bár a tér szempontjából a kisbuszok mindegyike megfelelhetne a kritériumnak, jelenleg mégis csupán két típus aposztrofálható a rendelkezésre álló téren túli tulajdonságait illetően is a luxus szinonimájaként. Egyikük a Volkswagen lapunk által nemrégiben tesztelt Multivan típusa, illetve jelenlegi tesztünk alanya, a Mercedes-Benz V-osztály jól felszerelt változatai.
Végletek utastere
Igazán fényűző körülményeket az utastérben finom anyagok beépítésével, és gondos, részletekbe menő precíz kidolgozással lehet kialakítani. E tekintetben az első benyomás valóban lenyűgöző. Amint kinyitjuk a motorosan működtetett oldalajtók egykét, az azonnal beinduló utastér-szellőztetés halk susogással sodorja felénk a bőrkárpitok kellemes illatát. Tesztautónk esetében a második üléssort ráadásul két, fűtéssel, hűtéssel és masszázsprogramokkal ellátott fotelra cserélték. Mozgatásuk a hosszirány kivételével motoros, a fejtámlákat pedig pihe-puha párnákkal egészítették ki.
A sorok közötti osztályharc garantált
Egy tárgyalásokkal telizsúfolt, hosszú munkanap után mi mást kívánhatna a magas rangú, mint a masszázsfunkció mechanikus ujjainak frissítő zongorázását a megfáradt háton, miközben a hatalmas és nyitható üvegtetőn át szemléli a tovaúszó fellegek látványát.
A második sorban helyet foglalók hedonizmusáért azonban még egy ekkora járműben is súlyos árat kell fizetni. Ennek az árnak azonban csupán egyik részét hagyjuk a pénztárnál akkor, amikor az egyenként közel másfél millió forintot kóstáló luxusüléseket bepipáljuk az extralistán. A másik felét használat közben fizetjük majd – és mindvégig. Az oly értékes térből ugyanis rengeteget elvesz a két súlyos ülő-, vagy rendeltetésszerűen használva már inkább fekvőalkalmatosság. A lábtámaszok felnyitásához annyira hátra kell őket tolni, hogy a harmadik üléssorban jószerével nem marad lábtér az utasok számára. Emellett már csupán apró, mégis méltatlan kellemetlenség, hogy ilyen mérvű mozgatást a gyári kiegészítő szőnyegek kialakítása nem tesz lehetővé, ezért azok folyton összegyűrődnek. Ezen túl a szőnyegek kialakításakor az ülések motorizált funkcióinak használatához szükséges kábel padlóban elhelyezett csatlakoztatásának lehetőségére sem fordítottak figyelmet. Érdemes a huszonhárom centiméterrel megnövelt tengelytávolságú extra hosszú karosszéria változat mellett dönteni a tesztautónkéval egyező üléskonfiguráció esetén. Az így kapott extra tér mind a harmadik sor utasai, mind pedig a csomagtér javára felhasználva hasznunkra lehet.
A luxus további fontos ismérve az utazás közbeni csend. Bár a kiváló hangszigetelésnek köszönhetően menetzajokból valóban vajmi kevés jut a beltérbe, a kelet-európai úthálózat valóságának göröngyei mellett bizony nem marad néma az egyébként színvonalas anyagokból építkező utastér. Mind a kárpitok megzörrenek néhol, mind pedig a méretes karosszéria mocorgásából származnak apróbb zajok. A felárért kínált kiváló Burmester hangrendszer bekapcsolása azonban könnyedén feledteti ezt az apró kellemetlenséget.
Kapitányi poszton
Aki nem sofőrös munkaeszköznek, hanem családi autónak vásárolja, kíváncsi lehet, milyen vezetni a V-osztályt. Bár magasan ülünk, mégsem tesz teherautós benyomást elöl a környezet. Érdekes módon az ülőlapok viszonylag rövidek, de ez az üléspozícióból eredően ez nem zavaró, mert ha elég magasra állítjuk az ülőlap elejét, már megfelelően alátámasztja a lábakat. Az üléstámlák belső oldalán elhelyezett, állítható magasságú kartámaszoknak azonban a külső oldalon sajnos nincs párjuk. Az ajtókárpitokban kialakított könyöktámaszok pedig a jelentős belső szélesség okán kissé messze esnek ahhoz, hogy kényelmesen, szimmetrikusan támaszthassuk meg az alkarunkat mindkét oldalon. Okos döntés viszont az első ülések aktív szellőztetésének megrendelése. A kánikulai napokon kíméletesen, ámde hatékonyan egészíti ki a csendesen és huzatmentesen működő, remek légkondicionáló munkáját.
A műszerfal kialakítása teljesen személyautós. A magam részéről örültem annak, hogy a tesztautóban a digitális kijelzők ma szokásos dömpingje ellenére még hagyományos fordulatszám- és sebességmérő műszert építettek be. Ízlés kérdése, ki hogyan ítéli meg, számomra ez a kialakítás jobban illik az igényes mestermunkára utaló megjelenéshez – ahogyan egy szépen kidolgozott mechanikus karóra is kitűnik az okosórák tengerében. A központi kijelző, illetve a navigációs rendszer és a vezetéstámogató funkciók összehangolása esetén azonban akad ok némi homlokráncolásra.
Bár a fedélzeti rendszer gyorsan és akadásmentesen működik, a menürendszer logikus, jól áttekinthető és a megjelenítés minőségére sem lehet panaszunk, mégsem lehetünk maradéktalanul elégedettek. A táblafelismerő rendszer időnként elbizonytalanodik, nem képes az adott útszakaszra érvényes sebességhatár felismerésére. Azonban, ha sikerrel jár, akkor sem működik a navigációs rendszerrel összehangoltan. Az előzőleg észlelt korlátozásokat akkor is érvényben lévőnek gondolja, ha már áthaladtunk az azokat feloldó útkereszteződéseken. Sebaj, gondolhatnánk, legtöbbünk egyébként is előszeretettel használja telefonjáról a kedvenc navigációs alkalmazásait, amelyek könnyedén eliminálják ezt a problémát. A meglepő azonban, hogy bár a 2014-ben megjelent V osztály időközben átesett némi ráncfelvarráson, olyan frissítést még 2021-re sem kapott, amely lehetővé tenné a telefonképernyő tükrözését akár Android, akár iOS operációs rendszerrel működő telefonról. Miközben a márka legkisebb személyautója is rendelkezik ilyen képességgel, sőt a V-Klasse akkumulátoros testvére is a minden szempontból modern MBUX rendszert futtatja. A további vezetéstámogató funkciók azonban a prémiumszintű elvárásoknak megfelelő kifinomultsággal segítik a stresszmentes vezetést. A sávtartó finoman terel vissza a sáv közepére, nem csap marcona őrmesterként a figyelmetlen kézre. Ahogyan a radaros távolságtartó sebességszabályozó is észrevétlen természetességgel teszi a dolgát, miközben a vészfékasszisztens sem riogat indokolatlan esetekben.
Aki nincs hozzászokva az ekkora járművek terelgetéséhez, hálás lesz a kiváló 360 fokos kamerarendszer és az ultrahangos parkolássegítő párosának szolgáltatásaiért. Segítségükkel magabiztosan navigálható be a jelentős terjedelmű test még szűk városi parkolóhelyekre is.
Fókuszban a gépház
A 300d típusjelzés láttán a Mercedes-Benz nevezéktanát régtől ismerők néhány éve még joggal gondolhatták, hogy a motortérfedél alatt rejlő erőforrás bizonyára egy hathengeres, három liter lökettérfogatú egység lehet. Mára azonban a számok a fizikai paraméterek helyett csupán a modell relatív helyét jelzik az adott típus teljesítményskáláján. E számok esetünkben a csúcsváltozatot jelölik. Bár mindössze négyhengeres és két liter lökettérfogatú ez a motor, 176 kilowatt leadására képes.
Ereje kilencfokozatú automatikus sebességváltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. Ez a teljesítmény bőségesen elegendő még akár az autó jellegéhez illeszkedő nyugodt közlekedésen túli dinamikával való mozgáshoz is. Itt főként a német autópályák korlátozás nélküli szakaszain való gyors haladásra érdemes gondolni. Ez a felhasználás a V-osztály nagy pillanata. Ahogyan utasait az Autobahn biliárdasztal-simaságú felületén rezzenéstelen nyugalomban, csendben és kényelemben sebesen repíti messzi, horizonton túli célpontjuk felé.
Mi sem támasztja alá ezt jobban, mint a tény, hogy a hazánkban legális autópályatempó mellett a sebességváltó még nem érzi szükségét a kilencedik sebességfokozat használatának. Mindezért cserébe a Rolling Tons fogyasztásmérő körén mért száz kilométerenként 9,1 literes tüzelőanyag-felhasználás kedvezőnek mondható az állandó összkerékhajtás és a közel 2,2 tonnás menetkész tömegre tekintettel. Mégis adja magát a kérdés, mennyire etikus a globális felmelegedés közepette ezt a hagyományos hajtásláncot választani az egyre inkább előretörő, takarékosabb, jobb energiahatékonyságú megoldásokkal szemben? A Mercedes-Benz megadja a lehetőséget a választásra, hiszen EQV néven immár teljesen elektromos változatban is kínálja a személyszállítót. A választ a vásárlói döntések adják majd meg.
Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel. | |
Összlökettérfogat (cm3): | 1950 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 176 (239)/4200 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 500/1600–2400 |
Motor elől, hosszában beépítve, állandó összkerékhajtás, kilencfokozatú automatikus sebességváltó. önhordó acélkarosszéria, ötajtós, hétszemélyes utastér, két oldalsó tolóajtóval. | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerőelosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék, elektromechanikus rögzítőfék. | |
Kormánymű: | fogasléces, elektrohidraulikus rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és stabilizátor |
Futómű hátul: | csatolt hosszlengőkaros, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és stabilizátor |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Continental SportContact 5 245/45 R 19 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 5140/1928 (2249)/1901 |
Tengelytáv (mm): | 3200 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1666/1646 |
Fordulókör átmérője (m): | 11,8 |
Saját tömeg (kg): | 2155 |
Hasznos teherbírás (kg): | 1045 |
Megengedett össztömeg (kg): | 3200 |
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg): | 750/2000 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 57 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | 24 |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben (l): | 1030 |
Csomagtér szélessége (mm): | 1200–1430 |
Csomagtér magassága mennyezetig (mm): | 1275 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 460/340 |
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm): | 1250 |
Rakodóperem magassága (mm): | 520 |
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm): | 1230–1280/1190 |
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm): | 1950 |
Szélesség fejmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1350/1320/1300 |
Szélesség könyökmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1600/1660/1560 |
Utastér hosszúsága (mm): | 2950 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 860–920/360–450 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 480/430 |
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm): | 670/450 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 230 |
Ülésmagasság a 2./3. üléssorban a padlótól (mm): | 400/380 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. üléssorban (mm): | 520/430 |
a 3. üléssorban (mm): | 440/400 |
Háttámla magassága/szélessége a 2. üléssorban (mm): | 650/440 |
a 3. üléssorban (mm): | 630/380 |
Lábtér az 1./2./3. üléssorban (mm): | 850–1050/0–1460/0–1200 |
Fejtér az 1./2./3. üléssorban (mm): | 940–1000/1000/930 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 375 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 60/45 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,25 |
Kormánykerék távolsága a váltókartól (mm): | 55 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 220 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint lakott területen/lakott területen kívül/kombinált (l/100 km): | 10,1/6,9/8,0 |
Ciklusfogyasztás (l/100 km): | 9,1 |
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. | |
Mérési körülmények: 1 személy, 18 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 23271988 |
A tesztelt változat bruttó ára (Ft, áfával): | 35124517 |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 24 |